אלוביץ' העדיף לא לחזק את פרטנר והוט

הבין שיעשה כך אם למכור להם את 012 סמייל

קשה להאמין עד כמה חוששים בקבוצת יורוקום מכל הקשור בעיסוק ברגולציה. שאול אלוביץ', בעלי הקבוצה, ממש לא רוצה להסתבך עם משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים בעסקה לרכישת בזק . עד כדי כך חושש מהרגולציה, שהוא מוכן למכור את 012 סמייל רק למי שאין לו בעיות רגולטוריות ושהיה לו סיכוי להשלים עסקה במהירות. אלוביץ' היה אפילו מוכן להתפשר על כמה עשרות מיליונים פחות בעסקת 012, רק כדי להשלימה במהירות ולזכות בבזק.. הוא הרי ממילא קיבל את המחיר שרצה מלכתחילה.

מעבר לשיקולי רגולציה, אלוביץ' הוא איש עסקים חכם שהבין שלמכור את 012 סמייל לפרטנר או להוט זה בעצם לחזק את המתחרים שלו. נכון שבלית ברירה הוא היה עושה את זה, אבל 012 סמייל היא חברה רווחית שמתחרה בבזק בתחום הטלפוניה ומתחרה בבזק בינלאומי בתחום האינטרנט והשיחות הבינלאומיות.

יש לחברה גם פוטנציאל להיכנס לתחום הסלולר בצורה כזו או אחרת או לתחומי הווידיאו באינטרנט (IPTV) ולהתחרות ב-yes, אז מדוע למכור אותה לחברה כמו הוט שהיא הגורם הישיר שעשוי להיות המתחרה שלו, כשיש לו הזדמנות למכור לגורם שהוא מחוץ לתחום התקשורת?

האחזקות ב-yes על המדף

עכשיו, משהשלים את מכירת 012 סמייל, נותר לאלוביץ' להתמודד רק עם האחזקות שלו ב-yes מבחינת רגולציה (ייתכן שלאלוביץ' יהיו בעיות גם עם יבואנית מכשירי הסלולר של נוקיה). הוא מחזיק ב-32% מהמניות בחברת הלווין ולהם הוא צריך למצוא פתרון. למכור את האחזקות רק כאחזקה פיננסית יכול להיות מעניין עבור מישהו שרוצה לעשות סיבוב על המניות. חוץ מזה, לא נראה שאחזקת מיעוט ב-yes מעניינת גורמים אסטרטגיים בשל הסביבה הלא פשוטה שבו נמצא ענף הטלוויזיה הרב-ערוצית. לכן נדמה שאלוביץ' יצטרך למצוא סידור רגולטורי כזה או אחר לאחזקות שלו עד יעבור זמן מה או עד שיימצא מישהו שבאמת יסכים לקנות אותן.

אך השאלה החשובה באמת היא מה יקרה לקבוצות התקשורת בארץ. העובדה ש-012 סמייל נמכרת למימן שהוא גורם חיצוני בשוק יכולה לעשות רק טוב למי שמאמין שצריך לשמור על כל החברות הקטנות כדי להגביר את התחרות בשוק. במידה והעסקה הזאת תושלם, לסלקום אין סיבה אמיתית למזג לתוכה את החברה האחות 013 נטוויז'ן. זה אומר ששוק ספקית האינטרנט (ISP) ימשיך להתקיים במתכונתו הנוכחית גם בעתיד ושההפרדה המבנית בין התשתית לשירותים בבזק תישאר במתכונתה הרגילה.

דרהי והוט צריכים לחזק את תחום האינטרנט

ועוד מסקנה שעולה מהעסקה עם מימן: הוט תהיה חייבת להקים פעילות אינטרנט כמה שיותר מהר כדי להתחרות באפקטיביות בבזק. הוט ויתרה לאחרונה על כניסה לתחום השיחות הבינלאומיות בטענה שהוא לא רווחי ומעכבת את הכניסה לתחום האינטרנט בגלל האפשרות לרכוש את 012 סמייל באמצעות בעל השליטה החדש שלה, פטריק דרהי.

כל זה משתנה, ושוק ספקיות האינטרנט ירתח במידה והוט תיכנס אליו. בשבועות הקרובים היא צריכה לקבל את הרישיון והמנכ"ל הרצל עוזר וההנהלה שלו יצטרכו לעדכן את תוכניות העבודה כך שיכללו השקעה בספקיות אינטרנט ושיחות בינלאומיות. החברה היחידה שדרכה אפשר לעשות משהו ולקצר תהליכים זו 018 אקספון, שבעבר נוהלו איתה מגעים. מעניין מה יקרה כעת כאשר היא הכלה האחרונה שנשארה לבד בשוק השיחות הבינלאומיות.