פרופ' גרוס: מודריק הציע למעשה לתביעה ללכת להסדר טיעון עם צ'רנוי

השופט עודד מודריק הציע אתמול לתביעה בתיק זאבי-בזק לפנות לגישור באשר למעורבות של צ'רנוי ■ פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי: אם תפנה לגישור - התביעה מסתכנת בכך שהאישומים נגד צ'רנוי יימחקו

גישור שמציע השופט עודד מודריק לתביעה ולהגנה בתיק נגד מיכאל צ'רנוי בפרשת בזק-זאבי - משמעותו לאו-דווקא ירידה גורפת מכתב האישום, אלא אולי כתב אישום בעבירות קלות יותר... מה שמציע מודריק זה: 'בואו תגיעו להסדר טיעון בעזרתו של המגשר'". כך אומר פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

גרוס התייחס להצעתו של שופט המחוזי בתל-אביב מודריק מאתמול (ב') בתיק בזק-זאבי, בו מואשמים גד זאבי וצ'רנוי כי פעלו במירמה נגד המדינה ונגד הבנקים שמימנו את עסקת בזק בכך שהסתירו את חלקו של צ'רנוי בעסקה - הן כמלווה לזאבי כסף לרכישת כ-20% מניות בבזק והן כבעל אופציה להיכנס לשותף בחברה.

במהלך עדותו של צ'רנוי אתמול הציע מודריק לתביעה ולהגנה לפנות לגישור, וזאת לאור הערותיו החוזרות ונשנות של צ'רנוי - שלכאורה נתמכות בראיות שהוצגו במהלך העדות - לפיהן לא היתה לו כלל כוונה לרמות ולהסתיר את חלקו בעסקה. לפי הראיות, צ'רנוי היה מסוכסך עם זאבי, ומכאן שאין זה הגיוני שהוא חבר איתו בקנוניה להונות את המדינה.

הגנה אפשרית

גרוס מציין כי הפניה לגישור במשפט פלילי במהלך התנהלות התיק היא דבר יוצא דופן. לדבריו, משמעות הצעת בית המשפט הינה שלצ'רנוי יש לכאורה הגנה אפשרית מפני האישום. "המשמעות היא שבהנחה ובאמת שבסוף המשפט לא תתערער הגירסה הזו - היא בהחלט יכולה להטיל ספק בצדקת האישומים כלפיו", ציין.

לדברי גרוס, "הגישור שמציע מודריק הוא בעצם ניסיון לחסוך מבית המשפט את ההכרעה באמצעות הפנייה למגשר, שינסה לגשר על הפערים בין הצדדים, וינסה להביא אותם לפשרה או להסכמה. זה לאו-דווקא ירידה מכתב האישום, אלא יכול להיות שהכוונה היא לכך שהמגשר יציע להגיע להסכמה על עבירות קלות יותר".

גרוס מוסיף כי ההצעה לפנות למגשר נעוצה כנראה בכך שהשופט מתרשם כי "בסוף ההליך יכול להיות שהגירסה של צ'רנוי 'תחזיק מים'. אולי זה מתוך מטרה לומר לתביעה כי היא מסתכנת בכך שאם היא לא תלך לגישור - ייתכן כי היא תמצא עצמה מול שוקת שבורה, שכן אולי כל האישומים יימחקו".

עוד אומר גרוס כי "כיום נהוג במספר בתי משפט להעביר תיקים פליליים לשופט מוקד - היינו שופט שמנסה לגשר על הפערים בין התביעה להגנה. היה והוא נוכח כי אין יכולת לגשר על הפערים - הוא מעביר את התיק לשופט אחר כדי שידון בו". עם זאת, לדבריו, הוא לא שמע בעבר על מקרה שבו שופט מעביר תיק לגישור באמצע הליך פלילי.