עו"ד כספי: "לא רוצים בעלי הון? כל אמצעי התקשורת עומדים למכירה - רק תביאו קונים"

על סקר השחיתות של כנס שדרות: "איזו חוצפה. ליברמן זכאי כל עוד לא הורשע, אז למה לשפוך לו את הדם?" ■ פרופ' מרדכי קרמניצר בתגובה: "מי שמבקש להכניס את המפלצת לכלוב, לא באמת רוצה להילחם בשחיתות"

"הדיבורים על הון, שלטון ועיתון הם כמו דיבורים על עולם דמיוני שיש בו רק סיסמאות על סיסמאות", אמר היום (ד') עו"ד רם כספי, ביומו השני של כנס שדרות לחברה המתקיים במכללה האקדמית ספיר.

"ברוב המקרים בעלי ההון לא מתערבים בעריכה, וכמעט אין להם מה לומר בעניין. אתם לא רוצים בעלי הון בתקשורת? קדימה. כל אמצעי התקשורת עומדים היום למכירה, רק תביאו קונים 'נקיים' שאינם בעלי הון. אולי פרופסורים מהאוניברסיטה ירצו לקנות", עקץ כספי.

כדי לחזק את טענתו, הזכיר כספי איזה רעש חוללה התקשורת בעקבות ניסיונו של מוזי ורטהיים, מבעלי זכיינית ערוץ 2 קשת, להעתיק את מפעל קוקה-קולה שבבעלותו מבני-ברק לאשקלון תמורת מענקי מדינה. "גם אם הוא היה בונה מגדלים בבני-ברק ומקבל מענקים, הרי הוא רצה להביא תעסוקה לדרום. תראו איזה סקנדל עשו לו", הוא אמר.

לדברי כספי, הוא באופן אישי שמע בעבר על קרן שביקשה להשקיע 1.5 מיליארד דולר בישראל, ואילו שר האוצר דאז חשש לפגוש את אנשי הקרן שביקשו לשוחח עימו שמא ייחשב הדבר לשחיתות. "אם אני הייתי שר האוצר, הייתי פורס שטיח אדום לאותו משקיע. מה קרה לנו? אם לבעל הון או לתעשיין יש רעיון והוא רוצה פגישה עם השר - האם תפקידו של השר הוא להיות עציץ?".

כספי תקף בחריפות את "מצעד המושחתים", סקר שפורסם אמש (ג') ביוזמת כנס שדרות, ובו דירוג של הפוליטיקאים הנתפסים כמושחתים ביותר בעיני הציבור. "באיזו חוצפה עשיתם סקר כזה? לימור לבנת צריכה לחזור הביתה ולראות שהבת שלה שמעה בבית-הספר שאמא שלה מושחתת? מה זאת אומרת 'זו תפיסת הציבור'? יש חזקת חפות במדינה. בעיניי, כל עוד אביגדור ליברמן לא הורשע - הוא זכאי. ככה אני למדתי. למה לשפוך את דמו?"

כספי אמר שכואב לו שאנשים טובים לא רוצים לקבל על עצמם משרות ציבוריות בגלל האווירה שנוצרה, ותקף גם את הרעיון שהשמיע בדיון סמנכ"ל התנועה לאיכות השלטון, ברק כלב, לפיו יש להאריך את תקופת הצינון לרגולטורים. "גם זו חוצפה", אמר כספי. "לראש אגף תקציבים יש צינון של שנה, ואתם רוצים למנוע ממנו לעבוד אצל כל מי שהוא טיפל בענייניו בעבר? אז בואו נכבוש את סעודיה וככה אף אחד לא יכיר את השני, לא תהיה בעיה. כל הסיפור של ניגודי עניינים זה מפלצת שצריך להכניס אותה אל הכלוב", סיכם כספי.

על דבריו של השיב פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "מי שמבקש להכניס את המפלצת לכלוב, לא באמת רוצה להילחם בשחיתות השלטונית".

קרמניצר העלה טענה חמורה, לפיה הוועדה לבחירת היועץ המשפטי לממשלה תפסול כל מועמד שישמיע כוונה ברורה להילחם בשחיתות השלטונית.