בקרוב: פטור מהיתר לבניית גדר ואישור תוך 45 ימים לפרגולה

שלב א' של הרפורמה לקיצור תהליכי הביורוקרטיה בתכנון ובנייה יצא לדרך ■ נתניהו: "הרפורמה המלאה תיצור היצע בנייה רחב יותר ותגרום להוזלת מחירי הדירות, בעיקר לזוגות צעירים"

רפורמה לפישוט הליכי התכנון והבנייה" יצאה לדרך. משרד ראש הממשלה פירסם היום (ה') הודעה על אישור הצעת ההחלטה בנושא הרפורמה, שמהווה את השלב הראשון שלה - אשר צפוי לקצר בצורה ניכרת את ההליכים הביורוקרטיים לא רק ליזמים, אלא גם לאזרחים שמבקשים לבצע בבתיהם פעולות פשוטות כמו סגירת מרפסת והקמת גדר, ונתקלים כיום בהליכים מייגעים וארוכים.

שלב א', שניתן לכנותו "מהפכת הרישוי", נועד לשפר, לקצר ולפשט את הליכי רישוי הבניה על-ידי הפיכת התהליך לדיגיטלי ומקוון ויצירת שלושה מסלולים תחומים בזמן לקבלת היתרי בנייה. מהפכת הרישוי תכלול גם הקמת מכוני בקרה פרטיים שיהוו "one stop shop" של כל הגורמים המוסמכים להעניק את האישורים המקצועיים בתחומים השונים.

3 המסלולים הם:

מסלול פטור - במסגרתו יינתן פטור מלא מהליכי רישוי ויוענק אישור מיידי לבניות קלות ולתוכניות "קטנות" כדוגמת הקמת גדר עד לגובה 2 מטר, הוספת מזגנים תעשייתיים והתקנת תאים סולריים (קולטי שמש).

מסלול מקוצר - אליו יוגשו תוכניות בעלות השפעה קטנה יחסית ברמה ההנדסית והמרחבית, כמו סגירת מרפסת, הוספת פרגולה ותוספת בנייה של עד 25 מ"ר. במסלול זה יינתן ההיתר תוך 45 ימים לכל היותר.

מסלול מלא - בו יידונו כל התוכניות ה"גדולות" שלהן השלכה מהותית ברמה הנדסית ומרחבית, כמו בניית בניין חדש, הקמת גשרים וכד'. במסלול זה יינתן האישור תוך תקופה שלא תעלה על 90 יום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "זוהי מהפכה אמיתית ובשורה משמעותית מאוד לציבור בישראל ולמשק. הרפורמה תביא לקיצוץ הבירוקרטיה ופישוטה ותאפשר לאזרחים ויזמים כאחד לאשר ולבנות תוכניות ללא סחבת בירוקרטית בלתי מוצדקת. הרפורמה המלאה בתחום התכנון והבנייה תיצור היצע בנייה רחב יותר ותגרום להוזלת מחירי הדירות, בעיקר לזוגות צעירים".

רק אתמול, נזכיר, אמר ראש הממשלה במליאת הכנסת: "אנחנו לא מדינת עולם שלישי בכל הקשור לאישורי בנייה, אלא עולם חמישי".