סידס: XL הפרה הסכם איתנו לשיווק בלעדי של המשקה בארץ

לטענת חברת משה סידס, XL שיווקה את משקה האנרגיה בישראל גם באמצעות יבואנים אחרים

חברת משה סידס ובנו, המשווקת בישראל באופן בלעדי מותגי ממתקים מובילים בעולם, טוענת כי נפלה קורבן לתרמית והונאה מצד חברת XL ENERJY INTERNATIONAL, הבעלים ומחזיקת הזכויות במשקה האנרגיה "XL", עימה היה לה הסכם לייבוא ושיווק בלעדי של המשקה בישראל.

לדברי סידס, XL שבבעלות פיטר קלוז הפרה את הסכם הבלעדיות ושיווקה את המוצר גם באמצעות יבואנים אחרים.

סידס הודיעה כי היא מתכוונת להגיש תביעה נגד XL בגין הפרת הסכם במסגרת הבוררות שתיערך ביניהם, בהתאם לתניית הבוררות בהסכם. לדבריה, כתוצאה מהפרת ההסכם נגרם לה אובדן רווחים של כ-18 מיליון שקל, ובנוסף חייבת לה XL כ-6 מיליון שקל בגין פעילות שיווק מיוני האחרון.

סידס ציינה כי הגשת התביעה מתעכבת, כיוון ש-XL נסוגה בה מהסכמתה למינוי עו"ד ראובן בכר כבורר.

בשלב זה נעתר בית המשפט המחוזי בתל-אביב לבקשת סידס להטיל במעמד צד אחד צו עיקול זמני על כספים ונכסים של XL עד לסך של כ-24 מיליון שקל, וכן על כל זכויותיה בסימני המסחר הרשומים על שמה אצל רשם סימני המסחר.

החלפת תאגידים

בבקשה להטלת העיקולים, טענה סידס כי באחרונה היא גילתה כי מיד לאחר כריתת ההסכם עם XL בספטמבר אשתקד ולאורך כל תקופתו, מכרה XL כמויות אדירות של המשקה ליבואנים מקבילים בישראל. לדבריה, קלוז הגיע להסכמות עם חברת קשמש לגבי מכירה שוטפת בישראל של כמויות אדירות של המשקה. לטענתה, מנתוני קשמש עולה כי XL מכרה לה החל מנובמבר 2008 ועד לאוגוסט 2009 למעלה מ-14 מיליון פחיות משקה, כמות המהווה כ-33% מהיקף מכירות המשקה השנתיות של סידס.

עוד נודע לסידס כי XL מכרה את המשקה לקשמש במחיר הנמוך משמעותית מהמחיר בו היא רכשה אותו - כ-0.25 אירו לפחית לעומת כ-0.31 אירו. סידס מציינת כי XL הכחישה בפניה כי מכרה את המשקאות ליבואנים אחרים, וכי בראשית ספטמבר 2009 הודיעה לה כי היא עושה שימוש בזכותה כביכול שלא לחדש את ההסכם עימה לתקופה נוספת.

סידס ציינה עוד כי קלוז הודה, במהלך בוררות שמתנהלת ביןXL לבין המפיצה הקודמת של המשקאות, כי הוא נוהג מזה שנים להחליף מעת לעת את התאגידים באמצעותם הוא פועל, כדי להגן על עצמו ועליהם מפני תביעות. כמו כן, הוא הודה כי חלק מ"הסיכונים הטבעיים" שצריך לקחת על עצמו צד המתקשר עם קבוצת XL הוא ניהול משאים-ומתנים מקבילים מיד לאחר כריתתם של חוזי הפצה בלעדיים.