איך קרנות ההשקעות בוול סטריט מרוויחות מרכישת משכנתאות?

קרנות ההשקעות רוכשות מיליארדי דולרים מהשווי המקורי של המשכנתאות ומציעה לבעלי הבתים הנחות בסכומי ההלוואות ■ המשכנתאות האלה ממומנות מחדש על ידי מלווים ממשלתיים

כאשר מיליוני אמריקנים נאבקים כדי לשמור על בתיהם, בוול סטריט מצאו דרך להרוויח כסף מהתסבוכת בענף המשכנתאות.

קרנות ההשקעות רוכשות מיליארדי דולרים מהשווי המקורי של המשכנתאות ומציעה לבעלי הבתים הנחות בסכומי ההלוואות שהם חייבים. הדבר שנראה כסיוע לבעלי בתים במצוקה, מאפשר לקרנות ההשקעות להרוויח סכומים גדולים של כסף.

במסגרת עסקאות אלה, המשכנתאות ממומנות מחדש על ידי מלווים ממשלתיים כמו מינהל הדיור הפדרלי. הדבר מאפשר לקרנות ההשקעות להרוויח כסף דרך מכירת הלוואות חדשות, בערבות הממשלה לסוכנויות פדראליות אחרות, אשר לאחר מכן מגלגלות את המשכנתאות לניירות ערך ומוכרות אותן למשקיעים.

כך למשל, קרן השקעות עשויה להציע 40 מיליון דולר עבור בלוק של 100 מיליון דולר של משכנתאות מבנק במצוקה. ואז הקרן יכולה לסדר לך לארגן מימון מחדש להלוואות ולהפוך אותן למשכנתאות מגובות.

הרווחים לקרנות ההשקעות נוצרים כאשר המימון מחדש מגיע ליותר מ-40 מיליון דולר אותם שילמה הקרן עבור בלוק ההלוואות. קרנות ההשקעות צריכות לשכנע את בעלי הבתים למחזר משכנתאות אלה, תוך שהם מציעים להפחית את סכום ההלוואה.

מצד אחד, ההסדר הזה מאפשר בעלי הבתים לחסוך כסף, אך מצד שני הוא מגלגל את כל הסיכון של הלוואות לממשלה הפדראלית ובסופו של דבר למשלמי המסים.

בהקשר הזה, נציין כי בכיר בפדרל ריזרב אמר רשמית אתמול (א') כי הבנק המרכזי צריך להמשיך בתוכנית של רכישת הנכסים הקשורים למשכנתאות מעבר לסוף התוכנית המתוכנן מתוכננת. לטענתו, הדבר יעניק למעצבי המדיניות גמישות רבה יותר כאשר הם מסייעים לכלכלה להתאושש מהמיתון הכואב.