הבנקים לאלשיך: מניות אפריקה ישראל ששועבדו שייכות לנו ולא ללבייב

דיסקונט, מזרחי-טפחות, הבינלאומי ולאומי ממהרים להגיב לבקשה לאישור הסדר החוב אליו הגיעה נציגות האג"ח של אפריקה עם לבייב ■ "פגיעה בערך מניותיו של בעל השליטה - משמעה פגיעה בשווי הבטוחה שבידי הבנקים"

למרות שעוד לא חלפו 21 הימים המוקצבים בתקנות להגשת תגובות, ממהרים הערב (ב') הבנקים דיסקונט, מזרחי-טפחות, הבינלאומי ולאומי, באמצעות משרד עורכי הדין קנטור אלחנני טל ושות', לשלוח את תגובתם לבקשה של אפריקה ישראל לאשר את הסדר החוב אליו הגיעה עם נציגות בעלי האג"ח באמצעות בית המשפט, בהיכלה של השופטת ורדה אלשיך.

חובו של לב לבייב לבנקים אלה מוערך ב-250-300 מיליון שקל, זאת לאחר שמחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל דחו את ההצעה החלופית של הבנקים.

לטענתם, "נדבך יסודי של הסדר החוב המוצע על-ידי מחזיקי האג"ח הינו 'תרומה' של בעל השליטה (לבייב), לרבות של החברות שבשליטתו, לטובת הבראת החברה והסדרת חובותיה כלפי מחזיקי האג"ח. תרומה זו מתבטאת בהתחייבות להקצאת מניות למחזיקי האג"ח (היינו, דילול אחזקות בעל השליטה), בהגבלות על משיכת דיבידנד של בעל השליטה ובהגבלות על מכירת מניות של בעל השליטה.

"אלא שמהבקשה וממסמך העקרונות המוסכמים נשמט פרט יסודי וחשוב מאין כמוהו: 'תרומתו' זו של בעל השליטה אינה נעשית על חשבונו אלא על חשבונם של הבנקים, באשר מניותיו של בעל השליטה משועבדות לבנקים להבטחת אשראי שהוא נטל מהם, ועל כן פגיעה בערך מניותיו של בעל השליטה משמעה פגיעה בשווי הבטוחה שבידי הבנקים.

"במצב שבו הבנקים זכאים לממש את בטוחתם זו (וכזה הוא המצב עתה), יש לראות בנכס המשועבד כנכס השייך לנושה בעל השיעבוד (לבנקים) ולא לחייב. האינטרס שייפגע עם הקטנת שווי הבטוחה הוא האינטרס של הנושה המבוטח, והוא בעל דין חיוני לצורך כל דיון בהסדר מן הסוג המוצע.

"אם עד לכינוס אסיפת בעלי האג"ח לא יושג הסדר עם הבנקים ביחס לנשייתם בחברה - כי אז אין לכנס אסיפה כאמור. לא יעלה על הדעת כי החברה, אשר כאמור משאביה מוגבלים, תגיע להסדר רק עם סוג אחד של נושים ללא הסכמת יתר הנושים.

"מצד הבנקים יש נכונות להגיע להסדר אשר יאפשר את המשך קיומה של החברה כעסק חי, אם הסדר כזה יהיה הוגן, סביר וכזה שישפר את מצבם לעומת חלופות אחרות העומדות בפניהם. טוב תעשה הנהלת החברה אם תיכנס למשא-ומתן פרטני ללא דיחוי עם הבנקים על מנת להגיע להסדר כזה.

"לא יהיה זה ראוי מצד החברה להותיר את המשא-ומתן עם הבנקים לרגע האחרון, כפי שלא היה זה ראוי ונכון מצדה להעמיד את הבנקים בפני הסדר מוגמר עם מחזיקי האג"ח".