הבית החדש של אורנה בנאי

על חילופי הטאלנטים בין זכייניות ערוץ 2 - ולמה רשת שגתה כשנתנה לשני כהן ללכת

איך אפשר לכתוב משהו שעלול לפגוע באנשים שבטוחים שהם עושים הכול כדי לייצר טלוויזיה מסחרית טובה יותר? איך אפשר לכתוב משהו שעלול להתפרש בגנותה של אחת הנשים המוכשרות על המסך כבר יותר מעשור?

אלא שלפעמים אין ברירה אלא לומר את האמת: אם יום אחד ירצה מישהו לפתוח בית-ספר לתקשורת, כזה שיכשיר את בוגריו להסתער על הטלוויזיה המסחרית - הוא פשוט צריך לתקצר להם את ההיסטוריה של רשת, ללמד אותם את כל הפרטים הקטנים, להכריח אותם לשנן אותה ולהכירה על בוריה, ואז לומר להם פשוט: עכשיו תעשו בדיוק את ההפך.

כהן היא הבנאי החדשה

אתמול (ג') נודע כי זכיינית ערוץ 2 רשת התחדשה באורנה בנאי, אחד האייקונים הטלוויזיוניים הגדולים של העשור האחרון. לכאורה, ניתן היה לראות במהלך התחזקות של הזכיינית ש"חטפה" ליריבתה-שותפתה קשת את אחת הטאלנטיות הגדולות שלה. כמעט במקביל, הוחתמה בקשת שני כהן, מוכשרת כשד, אלא שעתידה עוד לפניה.

לכאורה מדובר בסוג של ניצחון: בשנים האחרונות אורנה בנאי היא כבר לא רק "לימור" המיתולוגית, הערסית המתוחכמת, אלא גם שחקנית שעושה תפקידים דרמטיים, פעילה חברתית-פוליטית ומישהי שיש לה אמירות ברורות על החיים, רובן רציניות בהרבה ממה שהרשו לעצמן הדמויות הרבות שגילמה.

בנאי מסוגלת להשתלב בעשייה שאינה בהכרח קומית או לתרום את כישרונה לפאנלים סאטיריים על גבול החתרנות. אלא מה? כל התכונות האלה נפלאות למהלך חייו של אמן, אבל רעות מאוד למי שמוגדר "טאלנט", שכן האחרון אמור לייצר כסף עבור ערוץ טלוויזיה מסחרי, ובמובן הצר, בנאי כבר מעבר לשיא.

מה תעשה בנאי ברשת? על-פי אחד הפרסומים היא תשתתף, בין היתר, בתוכנית פאנל חדשה של ליאור שליין. בואו נסיר לרגע את מגבלות הפוליטיקלי קורקט: עוד תוכנית בידור לאשכנזים מאזור חיוג מרצ, שיוכלו לשכב לישון אחריה, בתחושת הקלה שהעולם בחוץ אינו רע כל-כך, אם אפשר עדיין לצחוק עליו. מישהו אמר טלעד? ערוץ 1?

שלא יובן לא נכון: אני למשל, אשב לצפות בשמחה בתוכנית שכזאת, אבל אני לא דוגמה. אני צופה גם בערוץ 10- והנאמנות שלי הובילה אותו לרייטינג ממוצע חד-ספרתי ולבקשת רחמים מהמחוקקים.

לפעמים נדמה כי רשת פשוט לא מכירה את הקהל שעבורו היא מייצרת טלוויזיה: מילא לרכוש את בנאי - הרי גם סר אלכס הביא בפגרה את מייקל אואן המזדקן למנצ'סטר יונייטד הגדולה, אבל לשחרר את שני כהן?

אם בנאי בנקודות מסוימות בקריירה שלה נדמתה לרבקה מיכאלי החדשה, הרי שכהן היא הבנאי החדשה והמשופרת: עם יכולת חיקוי פנומנלית ואיכויות קומיות נדירות. היא זהרה ככוכב בשמיה האפורים של "שבוע סוף" והצליחה להרים אפילו טלנובלה כ"דני הוליווד". אם היא היתה חתומה אצלי על חוזה טאלנט, הייתי נועל אותה בחדר אטום עד שתתרצה ותחתום על החידוש.

אבל שלא תחשבו שרק על בנאי יקום או ייפול עתידה של רשת: גם אברי גלעד, למשל, הוחתם אצל הזכיינית. לגלעד היתה השבוע הופעה מצוינת שזיכתה אותו ביותר מ-30% רייטינג.

אל תמהרו לרוץ לטבלאות נתוני הצפייה כדי לבדוק על מה אני מקשקש. במו-עיניי ראיתי - לרגע אחד, הופיע אברי גלעד על מסכי זכיינית קשת, כפרזנטור של מגה בול, שהעניקה איזו חסות לתוכנית "האח הגדול". על המסך ריצדה דמותו הווירטואלית, לצידו של מנחה "האח הגדול" ארז טל.

אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים? הגזמה פראית: במקרה דנן היא שווה רק את 491 המילים דלעיל.