המינהל: ב-2010 יחול גידול של 50% ביחידות הדיור שנשווק

רונן כהן שור, סמנכ"ל שיווק וכלכלה במינהל מקרקעי ישראל: "אנחנו משנים את מבנה המינהל - למבנה של חטיבות, בדומה לבנקים. כך למשל תהיה חטיבה עסקית", אמר שור. "היה ועדה אחת שתקבל אתכם, ותפתור בעיות כצוות"

רונן כהן שור, סמנכ"ל שיווק וכלכלה במינהל מקרקעי ישראל, חשף היום שהשטחים המוגבלים לבנייה בידי מנהל מקרקעי ישראל עומד על 1.1 מיליון דונם בלבד, מתוך סך של 19 מיליון דונם. ההפרש האדיר נובע מקרקעות בהן לא ניתן לבנות, למשל: שמורות טבע וגנים לאומיים, יערות, מחצבות, שטחי אש, קרקעות חקלאיות וארכיאולוגיות. את הנתונים מסר שור במסגרת כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו-בת ים המתקיים באילת.

"כל תוכנית שפעם הייתה מתוכננת במשך 4 שנים, לוקחת היום עד 12 שנה", אמר שור, והוסיף: "כל פקיד מקומי נהיה מלך. המצב קטסטרופה". לדבריו, בעוד 4-5 שנים לא יהיה שיווק קרקעות במרכז הארץ. "יש לי הנחייה לשווק 35 אלך יחידות דיור בשנה הבאה משר הבינוי והשיכון".

שור ציין כי "ב-2010 נשווק ב-50% יותר יחידות דיור ממה ששיווקנו ב-2009 וב-2008", והוסיף כי "אני לא מבטיח שזה ישפיע על מחירי הדירה. אני מעריך כי העלאת ריבית באחוז תשפיע על הביקושים".

"אנחנו משנים את מבנה המינהל - למבנה של חטיבות, בדומה לבנקים. כך למשל תהיה חטיבה עסקית", אמר שור. "היה ועדה אחת שתקבל אתכם, ותפתור בעיות כצוות".

"עוד 500 יח"ד בפרויקט המשתלה (צפון-מזרח ת"א, א"ו) לא ישנו כלום. אין כבר קרקעות במרכז".

להלן חלק מהנתונים שחשף שור: סה"כ התב"עות (תוכניות בניין עיר) המאושרות מסתכמות ב-12,674 יחידות דיור (נהריה בולטת עם 3,178 יח"ד); קיימות עוד 5,400 יח"ד בתוכניות לקראת אישור (מתוכן 2,400 בראשון לציון). "אם נצליח לשווק חצי מהן זו תהיה הצלחה", אמר.

על-פי שור, המינהל נתקל בקשיים ביוקרטיים המעכבים את שיווק הקרקעות - למשל בדיונים בבימ"ש, בעלויות מימון של בניית תשתיות הנדרשת מהמנהל. כך למשל, בשוהם יש 700 יחידות דיור שאמורה להניב הכנסה של 350 מיליון שקל למינהל. "הבעיה שעד שהפרוייקט יאושר, יכולות לחלוף 5-7 שנים", אמר שור. בנהריה דורשת העירייה 30 מיליון שקל עבור עלות מימון תשתיות, בטירת הכרמל כ-20-60 מיליון שקל. בת"א חזרה העירייה בה ממתן אישור לגבי 75 יחידות דיור ("אני מקווה שהדבר יפתר עד סוף השנה", אמר שור), בנתניה מדובר ב-1,300 יחידות דיור ובמודיעין לגבי 600 דירות.