עובד שפוטר מ-IBM: מנהלים ועובדים התנכלו לי כי אני תימני

העובד, שעבד כמנהל תמיכה טכנית ב-IBM ישראל ופוטר לפני כשנתיים, הגיש לביה"ד תביעה בסך 800 אלף שקל נגד החברה ומנהלים בה

ב', שעבד כמנהל תמיכה טכנית ב-IBM ישראל ופוטר לפני כשנתיים, טוען כי סבל מהתנכלויות גזעניות חוזרות ונשנות מצד המנהלים והעובדים, על-רקע היותו תימני. לטענתו, ההתנכלות גרמה לו פגיעה נפשית קשה בסביבתו המקצועית, והובילה במישרין לפגיעה במרחב תפקודו המקצועי, מה שהביא לבסוף לפיטוריו.

באמצעות עוה"ד אייל שטרנברג ומורן פטאל מקבוצת איתן-מהולל, הגיש ב' לבית הדין לעבודה בת"א תביעה בסך 800 אלף שקל נגד IBM ומנהלים בה, ובהם סמנכ"ל הכספים בני הניג, שלטענתו השמיצו אותו וביזו את שמו בשל מוצאו.

ב' עבד בחברה 8 שנים. לדבריו, זמן קצר אחרי שמונה לתפקיד ניהולי החל לסבול מקריאות והשפלות על רקע גזעני מצד עובדי החברה ומנהליה, על בסיס יום יומי. מדובר באמירות כמו "שחור", "חומי", "בין לאדן", "אין כניסה לשחורים", "הכניסה לאשכנזים בלבד", "שלושה תימנים ביחד זה מסוכן", "שחור, כבר תרמנו" ועוד. מי שלא קרא לו כך ישירות, עשה זאת בעקיפין תוך צחוק, גיחוך, לעג וצחקוק על חשבונו של ב', שהפך להיות 'ליצן החצר' ו'כר החבטות' של העובדים".

לדבריו, הסמנכ"ל הניג אמר לו "יא מסטול, לעסת יותר מדי גת" ו"התקלה במחשב שלי חוזרת בגלל הגת שאתה אוכל כל היום". ב' טוען שאינו התימני היחיד שסבל מהתנכלות וכי היה עד להתרחשותה גם כלפי עובדים אחרים ממוצא תימני. לדבריו, הוא הועבר מתפקידו הניהולי בטענה לירידה דרסטית בתפקודו, ולאחר שדחה תפקידים זוטרים ולא הולמים שהוצעו לו, הוא פוטר. כשסיפר למנכ"ל מאיר ניסנסון על הגזענות ועל העברתו מתפקידו, נתקל "בחומה בצורה של אדישות".

תביעתו היא לפיצוי בגין אפליה, פרסום לשון הרע, פיטורין שלא כדין, אי עריכת שימוע, הפרת הסכם ועוד. טרם הוגש כתב הגנה וב=IBM סירבו להגיב. (עב' 11781/09)