שרם ופודים במגעים עם בעלי האג"ח בשרם פודים טכנולוגיות

לחברה חובות של יותר מ-20 מיליון שקל לבעלי האג"ח השקיעה בקרן הפרייבט אקוויטי ארט פי.אי, שרשמה הפסדים כבדים ופעילותה נסגרה, אך בכל זאת שילמה 1.7 מיליון שקל לצמד מנהליה

לאחר הסדר החוב בלידר השקעות, שיעביר את השליטה באחזקתם העיקרית לידי דן דוד, מתפנים יצחק שרם ויאיר פודים לטפל בחברה נוספת שהנפיקו בעבר, וכעת מתקשה לשלם את חובותיה כסדרם - שרם פודים טכנולוגיות (שרפ"ט).

לאור מצבה הפיננסי הירוד, מציינת שרפ"ט בדוחות הרבעון השלישי כי היא נמצאת במו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה להגעה להסדר שיכלול תשלום במזומן וכן במניות של פריורטק - אחת מהחברות שמניותיה מוחזקות על ידי שרפ"ט. את הרבעון סיימה החברה עם הפסד של 11.9 מיליון שקל, והפסד מצטבר של 23.7 מיליון שקל מתחילת השנה.

חובותיה של שרפ"ט מסתכמים בכ-70 מיליון שקל, מתוכם כ-21 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ג' שלה, והיתרה באג"ח להמרה והלוואות בנקאיות. לטובת פירעון חלק מחובותיה, מחזיקה החברה במזומנים ובנכסים סחירים בשווי של כ-26 מיליון שקל בלבד, כך שעל מנת לעמוד בפירעון התחייבויותיה לשנתיים הבאות, בסך 40 מיליון שקל, היא תאלץ לממש נכסים. אולם "עיתוי מימוש ההשקעות יכול שיהיה שונה מהותית, דבר שישפיע באופן מהותי על יכולתה לפרוע התחייבויותיה" נכתב בדוחות.

הסיבות להפסד המתמשך של שרפ"ט רבות, וכוללות את ההשקעה בחברת פרסיי (חברה העוסקת בזיהוי קולי), את הוצאות המימון בגין איגרות החוב שהנפיקה החברה, הפחתות בגין השקעות לא מוצלחות נוספות (ATAC ו-גנואה) והפסדים בגין ההשקעה בחברת סינרג'י (שהסתכמה ב-8 מיליון שקל מתחילת השנה) ובקרן ספרה.

השקעה כושלת בפרייבט אקוויטי

ההפסד הכולל מההשקעות הסתכם ל-4.3 מיליון שקל, ומלבד אלה שרפ"ט גם רשמה הפסד בגין פעילות שהיא סגרה לאחרונה, השקעה בקרן הפרייבט אקוויטי ארט פי.אי, שהסבה הפסד של 5.8 מיליון שקל ברבעון.

דוחות החברה חושפים את ההשקעה הכושלת בקרן, שהקימו שרם ופודים ביחד עם דורון שטייגר ועופר ירקוני, לפני כמה שנים. הקרן הודיעה לאחרונה למשקיעיה כי היא משיבה להם את כספם, שעמד על כ-2.4 מיליון שקל, לאחר שהוחלט על הקפאת פעילותה.

בין המשקיעים בקרן ניתן למצוא את מנורה מבטחים (המחזיקה בכ-20% מהקרן), הפניקס (17.6%), רעיה שטראוס (8.8%) ודש (8.8%). ב-44% הנותרים מחזיקים שרם ופודים באמצעות שרפ"ט. באופן לא מפתיע, אי הצלחת הקרן לא הפריעה לשרם ופודים לשלם לשטייגר ולירקוני כ-1.7 מיליון שקל .

הקרן הוקמה לפני כארבע שנים כשגייסה כ-120 מיליון שקל, מחצית מהסכום ממשקיעים מוסדיים. מאז הקמתה היא קראה רק ל-57% מסך התחייבויות הקרן, והשקיעה בשתי חברות: סינרג'י כבלים ופריורטק. היקף ההשקעה בסינרג'י עומד על 29% ממניותיה, ובגינה רשמה הקרן הפרשה לירידת ערך של כ-13 מיליון שקל ברבעון השלישי.

בפריורטק החזיקה הקרן ב-16%, אך בעקבות ההחלטה על פירוקה הועברו חלק מהמניות למשקיעים. נכון למועד הדוח מחזיקה שרפ"ט במניות פריורטק בשווי של כ-5.8 מיליון שקל, לאחר שמימשה מניות בהיקף של כמיליון שקל, והיא צפויה לממש גם אותן, במסגרת הסדר החוב.

לפני העברת השליטה: הרווח הנקי של לידר שוקי הון קפץ פי 3

דוחות לידר שוקי הון, שבשליטת שרם פודים גרופ, מסבירים מדוע רכש דן דוד את השליטה בחברת האם, לידר השקעות, לפני כחודש. אחת הסיבות היא מדיניות חלוקת הדיבידנד של לידר שוקי הון, לפיה הוחלט לחלק כ-18 מיליון שקל לאחר תאריך המאזן, אך זו אינה הסיבה היחידה.

לידר שוקי הון, שבניהול דני ברק, סיימה את הרבעון עם הכנסות של 35.1 מיליון שקל, עלייה של 35.5% לעומת הרבעון המקביל. ההוצאות שמרו על יציבות והסתכמו ב-20.1 מיליון שקל, כך שהרווח הנקי הסתכם ב-11.9 מיליון שקל, כמעט פי שלושה מהרבעון המקביל. מתחילת השנה עמד הרווח הנקי על 26.7 מיליון שקל, צמיחה של 70% לעומת התקופה המקבילה.

כ-15 מיליון שקל מההכנסות, המהווים גידול של כמעט פי ארבעה לעומת הרבעון המקביל, נבעו ממגזר ההנפקות, בו לידר שוקי הון היא שחקנית מרכזית. גם תחום הברוקראז' חזק מאוד אצל לידר שוקי הון, ותרם 9.3 מיליון שקל ברבעון - ירידה של כ-17% לעומת רבעון מקביל. לידר שוקי הון מציינת בדוחותיה כי הירידה בהכנסות במגזר זה מיוחסת לירידה של כ-20% בהיקפי המסחר בבורסה, בירידה בפעילות של הבנקים הזרים ובתחרות ההולכת וגוברת בתחום. לאחרונה הודיעו מספר גופים על כניסה לתחום, ובהם דש ומגדל שוקי הון.

פעילות ניהול ההשקעות של לידר שוקי הון מבוצעת על ידי אחזקה של 50% בבית ההשקעות ילין לפידות, בניהולם של דב ילין ויאיר לפידות, והיא תרמה 7.2 מיליון שקל - עלייה של כ-7% לעומת רבעון מקביל. ילין לפידות נחשב לבוטיק השקעות איכותי ובעל מוניטין, והוא תורם יציבות לתוצאות לידר שוקי הון, שנשען על תחום החיתום הנחשב לתנודתי.

מנגד, נראה כי ילין ולפידות מצידם, הרוויחו קצת פחות מהשותפות עם לידר שוקי הון. הם נכנסו לשותפות מתוך ציפייה כי קשריו של המנכ"ל ברק יניבו להם יתרונות בשיווק וגיוס לקוחות. אולם כבר בספטמבר 2006 הודה ילין בראיון ל"גלובס" כי "קיווינו שהם יוכלו לעזור לנו בשיווק, אבל בשלב זה לא עשו הרבה. בקושי תיק מוסדי אחד. לא קיבלנו מהם תועלת מהותית ואנחנו מתנהלים עצמאית". בין הצדדים קיים מנגנון במב"י (מנגנון היפרדות מוסכם מראש) שניתן להפעלה החל מחודש אוקטובר 2010.