אמיר אדר על כי"ל: המכירות יהיו גבוהות גם ללא השוק האירופי

מנהל מחלקת המחקר SELL SIDE במגדל שוקי הון, על רקע הידיעות בדבר השבתה אפשרית של החברה את ייצור האשלג בספרד לתקופה של חצי שנה החל מספטמבר: הצורך קיים - הביקושים חלשים והצפי כי לא יהיה מחסור בהיצע

מנהל מחלקת המחקר SELL SIDE במגדל שוקי הון, אמיר אדר, פירסם סקירה עדכנית על מניית כי"ל על רקע הידיעות בדבר השבתה אפשרית של החברה את ייצור האשלג בספרד לתקופה של חצי שנה החל מספטמבר.

עם תוצאותיה הרבעוניים דיווחה כי"ל כי לאור הסביבה המאתגרת היא ביצעה מספר מהלכי התייעלות וכן שהיא בוחנת מהלכים נוספים. אתמול בצהריים היום נפוצו ידיעות בספרות המקצועית המכסה את תחום האשלג בדבר כוונת החברה להשבתה.

לגבי השבתת הייצור, אם וכאשר, אדר מציין כי הצורך אכן קיים, על רקע ביקושים חלשים מצד יצרני דשנים באירופה לצד צפי כי לא יהיה מחסור בהיצע באשלג גם בשנת 2010. אדר מציין, כי המלאי שבספרד שמסתכם לפי הערכות בכ-450 אלף טון, צפוי להוות את מקור המכירות, אשר קרוב לוודאי יהיו בעלי רווחיות גבוהה ביחס לשנה רגילה.

במגדל שוקי הון הניחו כי בשנת 2010 קצב הייצור השנתי בספרד יעמוד על כ-700 אלף טון לשנה, והמודל שלהם גוזר ירידה של כ-25 מיליון דולר בשורה התחתונה של כי"ל על כל 100 אלף טון אשלג שלא נמכרו באירופה. עם זאת, אינם משנים את ההערכות העומדת על מכירות של 5.6 מיליון טון בשנת 2010 (ייצור + מלאי). ההמלצה על המניה נותרת "מכירה", במחיר יעד של 41 שקל - נמוך ב-16% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה היום.

"חילוקי הדעות בנוגע לשוק הדשנים מתרכזים במחירי האשלג, בעוד שעל התאוששות הכמויות כמעט ואין עוררין", לדבריו של אדר. "עדיין השבתה זו במידה ואכן תתבצע מספקת אינדיקציה נוספת לכך שהסגמנט האירופי במכירות האשלג של החברה לא יהיה שותף מלא לחידוש הביקושים בשנה הבאה", הוסיף.

לדברי אדר, למרות שלא הצהירה על כך באופן רשמי כי"ל כבר השביתה הלכה למעשה בין 25% ל-30% מיכולות הייצור שלה. כיום החברה מייצרת בקצב של כ-4 מיליון טון בלבד. גם בטווח הבינוני החברה האטה את קצב ההרחבות עליה הודיעה בתחילת 2008.

מכי"ל נמסר בתגובה, כי "כחלק מצעדי ההתייעלות שמבצעת החברה להתאמת פעילותה למשבר הכלכלי בעולם ולהתאמת כמויות היצור לביקושים, היא בוחנת אפשרות לסגירה זמנית של מכרות אשלג באירופה. צעד זה, נבחן בתיאום והסכמה עם כל הגורמים הרלוונטיים. רמת מלאי האשלג שברשות החברה עונה על צרכי השוק ולכן לא תפגע אספקתו. נדגיש כי כי"ל דשנים ממשיכה לייצר אשלג כמתוכנן במתקניה בסדום".