חברות הנדל"ן בהודו יגייסו עד 5 מיליארד דולר תוך חצי שנה

עם זאת, בנקאי השקעות ומשקיעים מוסדיים מפקפקים ביכולתו של שוק ההון ההודי לספוג מספר הנפקות רב

משבר אשראי או לא, הודו, המדינה השביעית בגודלה בעולם, עדיין אטרקטיבית למשקיעי נדל"ן למיניהם. הביקוש ליחידות מגורים ולשטחי מסחר רק ממשיך לגדול, ולא פלא שחברות הנדל"ן ההודיות מבקשות לגייס עוד ועוד הון.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", מספר לא קטן של חברות נדל"ן הודיות עומדות לבצע בחצי השנה הקרובה הנפקה ראשונית לציבור המשקיעים ולגייס סכום כולל של 5 מיליארד דולר, לא פחות ולא יותר.

עם זאת, לא מעט בנקאי השקעות ומשקיעים מוסדיים מפקפקים ביכולתו של שוק ההון ההודי לספוג מספר הנפקות כה רב. "ייתכן שחלק מההנפקות יידחו או אפילו ייגנזו", אומרים משקיעים מוסדיים המעורבים בשוק הנדל"ן ההודי לעיתון האמריקני.

אותם בנקאי השקעות ומשקיעים מוסדיים מבססים את הערכותיהם על הנפקת הענק של DLF, חברת הנדל"ן המובילה בהודו, שבוצעה לפני כשנתיים ובה גויס סכום שיא של 2.3 מיליארד דולר. להערכתם, הנפקות הנדל"ן הבאות שיבוצעו צריכות יהיו להיות מתומחרות בדיסקאונט של 10% עד 15% לעומת שווייה הנוכחי של החברה, 13 מיליארד דולר, ולשקף מכפיל רווח של 10.3 עד 12.5. DLF נסחרת לפי מכפיל רווח של 14.8.

למען האמת, אם כך יקרה, לא יהיה מדובר בהפתעה. משבר האשראי גרם לציבור המשקיעים להיות בררני יותר בבואו להשקיע בשוק ההון. יותר מזה - אחת מההנפקות הראשוניות האחרונות שיצאו לפועל בשוק ההון ההודי, זו של חברת האנרגיה Indiabulls Power, עדיין רושמת לחובתה ביצועים שליליים לאחר שאיבדה 26% משווייה מיום ההנפקה, וכך מטילה ספק באטרקטיביות ההשקעה של ההנפקות הבאות בתור.

בין חברות הנדל"ן ההודיות שאמורות לבצע הנפקה ראשונית בחודשים הקרובים ניתן למצוא את Godrej Properties (בבעלות איל הנדל"ן ההודי אדי גודרג' שבונה פרויקטי דיור מוזלים), את Lodha Developers (שבונה גם היא יחידות דיור) וגם את Emmar MGF (שבונה הן נדל"ן למסחר והן נדל"ן למגורים). השלוש הללו מעוניינות לגייס סכום כולל של 2.9 מיליארד דולר.

לטענת משקיעים מוסדיים, החברות האטרקטיביות יותר הן אלו שיש להן קרקעות בגבולות שבע הערים הגדולות בהודו - מומביי, ניו דלהי, כלכותה, בנגלור, צ'נאי, הידראבאד ופיון. עם זאת, היקף הקרקעות שיש לחברה כבר אינו פקטור הקובע את שווייה בהנפקה, כי אם תזרים המזומנים הצפוי מהן.

"אם יש לחברה הרבה קרקעות זה יפעל לרעתה כי הדבר מצביע על כך שהיא אינה ממוקדת", אומר אחד האנליסטים הבכירים בסניף ההודי של חברת השמאות הבינלאומית Jones Lang LaSalle (אותה חברה שביצעה את הערכת השווי לנכסי AFI פיתוח שבשליטת אפריקה ישראל).

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", מתחילת השנה חברות נדל"ן הודיות גייסו בשוק ההון המקומי 3.2 מיליארד דולר.