משרד התקשורת מזרז את נושא תעריפי הקישוריות בסלולר

משרד התקשורת מפעיל לחץ על חברת הייעוץ NERA שבודקת את תעריפי הקישוריות בסלולר כדי שתגיש את מסקנות הביניים שלה כמה שיותר מהר ■ הנתונים נדרשים לטובת כניסת מפעילים חדשים שרוצים להיכנס לשוק ומחכים לראות האם ייקבע מחיר כלכלי או לא

משרד התקשורת מפעיל לחץ על חברת הייעוץ NERA שבודקת את תעריפי הקישוריות בסלולר, כדי שתגיש את מסקנות הביניים שלה כמה שיותר מהר. הדרישה באה על רקע רצונו של המשרד לקדם כמה שיותר את הפחתת התעריפים בסלולר באמצעות הפחתת תעריפי הקישוריות, ועל מנת שניתן יהיה לקבוע את העלויות לצורך כניסת מפעילים חדשים לשוק במודל של MVNO.

החברות הסלולריות כבר העבירו את מרבית החומר שביקשה חברת NERA, שעובדת על הנתונים בחו"ל, וכעת ממתינים לממצאי הביניים כדי שניתן יהיה להציג אותם לחברות הסלולריות שיתבקשו להגיב על הממצאים.

על ההפחתה צפוי ויכוח נוקב בין החברות למשרד וזאת בדומה לויכוח לפני כ-5 שנים בעת שהמשרד ביצע את ההפחתה הגדולה ל-23 אג' לדקת קישוריות. הויכוח יהיה סביב היקף העמסת העלויות שירצו החברות הסלולריות להעמיס על נוסחת החישוב של NERA. הבדיקה שהאחרונה עושה היא במודל שנקרא LRIC (Long-Run Average Incremental Cost) ולפיו מחשבת החברה את עלויות ההקמה של רשת סלולרית ומזה גוזרת כמה עולה לייצר דקת שיחה או שיחה נכנסת. הויכוח הוא על איזה מרכיבים יוכנסו לתוך החישוב, כאשר החברות רוצות מאד להכניס כמה שיותר משתנים ואילו משרד התקשורת רוצה להכניס כמה שפחות משתנים שמשפיעים על יצירת השיחה. כך למשל קיים ויכוח תמידי האם עלויות שיווק הן מרכיב ביצירת שיחה שצריך לקחת בחשבון רק את העלויות התשתיתיות שאחראיות ליצירת שיחה פיסית.

החברות טוענות כמובן שללא שיווק או ללא הוצאות הנהלה החברה לא יכולה לעבוד ולכן חייבים להכניס פרמטרים כאלה לתוך המשוואה. מנגד, משרד התקשורת ו - NERA מצויידים במידע רק על מה שקורה בעולם וכיצד בוצעו הפחתות תעריפים אצל מפעילים שונים כך שאין הרבה מקום לסטיות בעניין.

על פי הערכות מחירי הקישוריות בסלולר יירדו משמעותית אך בהדרגה, ויגיעו לרמה של 7-10 אג' בסופו של התהליך, אך אין כל ודאות בעניין משום שבדרך כלל ללחצים שמפעילות החברות הסלולריות יש לא מעט השפעה על החלטות המשרד כפי שראינו בפעמים קודמות שבהן הופחתו תעריפי הקישוריות.