האם הזיכיון לרכבת הקלה בתל-אביב עומד בפני ביטול?

המדינה דורשת הבהרות ■ הזכיינית, חברת MTS בהובלת אפריקה ישראל וסימנס, ביקשה את הארכה במסגרת הליך של שימוע, לקראת אפשרות שהזיכיון יבוטל והערבות שהפקידו הזכיינים תחולט

האוצר נוטה שלא לקבל את בקשת זכיינית הרכבת הקלה בתל-אביב לארכה של חודשיים נוספים לצורך השלמת הסגירה הפיננסית של הפרויקט ודורש הבהרות נוספות.

הזכיינית, חברת MTS בהובלת אפריקה ישראל וסימנס, ביקשה את הארכה במסגרת הליך של שימוע לקראת אפשרות שהזיכיון יבוטל והערבות שהפקידו הזכיינים תחולט. השימוע נערך בשבוע שעבר בפני ראשי האוצר ומנכ"ל משרד התחבורה.

במכתב שנשלח הבוקר לזכיינית מודיעים לה נציגי המדינה כי היא נדרשת לספק בתוך שבוע מידע נוסף בנושא הסגירה הפיננסית לפני שתתקבל החלטה סופית בעניינה. במכתב עליו חתומים, סגן החשב הכללי, אבי דור, וסמנכ"ל תשתיות ותיאום במשרד התחבורה, יצחק זוכמן, נדרשת הזכיינית גם להתייחס לאזהרת העסק החי שנכללה בדוחותיה הכספיים של חברת אפריקה ישראל (המחזיקה 20% ממניות הזכיין), שפורסמה ביום ה-29 בנובמבר 2009, וכן להשלכות מצבה של חברת אפריקה ישראל על יישום התחייבויות הזכיינית וחברת אפריקה ישראל כלפי המדינה במסגרת הפרויקט.

המשא ומתן בין הצדדים הגיע למבוי סתום ביולי השנה לאחר שהפער בין עמדות הצדדים הגיע ליותר ממיליארד שקל. הנתק החריף בעקבות הקשיים הפיננסיים של אפריקה. MTS, בניהולו של יוחנן אור, התנגדה תחילה לשימוע, וביקשה להמשיך במשא-ומתן מהמקום שבו הופסק.

ב-MTS טענו כי העיכוב בסגירה הפיננסית נובע מהשלכות המשבר העולמי שגרם להתייקרות ניכרת בעלויות המימון. בעלי המניות ב-MTS מנסים זה זמן למצוא דרך שתאפשר לאפריקה להמחות את זכויותיה בפרויקט לגורם אחר, אולם הניסיונות נתקלו בקשיים בין היתר בגלל דרישתה של אפריקה לקבל תמורה כספית הולמת על השקעותיה בפרויקט, הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.