"כסף לא חסר לי. עכשיו אני רוצה לעשות משהו לתחום הלב"

יוסי מוריק, שהיה ממייסדי AST שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק תמורת 100 מיליון דולר ועשה מיליוני דולרים נוספים ממסחר באג"ח, מטפח בייבי חדש: ארינטה, חברת הדמיה ללב ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא טוען שהחברה "ערוכה לבצע אקזיט לפחות בהיקף של AST", וקורא לקובי ריכטר, בעלי מדינול להשלים איתו ולהצטרף להשקעה

יותר מחמש שנים עברו מאז נמכרה חברת הסטנטים האמריקנית-ישראלית AST לבוסטון סיינטיפיק ב-100 מיליון דולר, לפני תשלומי אבני דרך. יוסי מוריק, שהיה אחד ממייסדי החברה אך עזב עקב סכסוך עם הממציא ועם בעלי המניות האחרים, המציא את עצמו מאז מחדש, כהרגלו. עם כמה מיליוני דולרים שזרמו לכיסו ממכירת AST, ועוד כמה מיליונים ממסחר באג"ח, פנה מוריק להקים חברות מכשור רפואי נוספות.

מוריק היה בין המשקיעים בחברת מדקון שנמכרה ל-Mckesson האמריקנית ב-105 מיליון דולר, וכן עזר בהקמת Expanding Orthopedics. הבייבי החדשה והמבטיחה שלו היא חברת Arineta, שפיתחה את מכשיר ה-CT הייעודי הראשון להדמיה של הלב.

מוריק אינו יזם רגיל, אם יש דבר כזה. בתקופה בה היה מקברניטי AST, הוא היה אחראי להחלפה של ארבעה מנכ"לים - בקצב של מנכ"ל לשנה בממוצע. למרות שהראה להם את הדרך החוצה, הוא טוען שהשלים עם כולם ופתח להם דלתות חדשות. "הם הצליחו בזכותי", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס".

במקביל, הצליח לריב עם אחד האנשים החזקים בשוק הקרדיולוגיה הישראלי, ד"ר קובי ריכטר, הבעלים של חברת מדינול. המאמצים שלו ליישר את ההדורים עם ריכטר ורעייתו ד"ר יהודית ריכטר בינתיים לא נשאו פרי. המצב הזה לא זר לו - הוא סוחב איתו עוד כמה "ברוגזים" מהעבר, עליהם הוא ממעט להרחיב, אך ברוב הבכירים בשוק הקרדיולוגיה הישראלי הוא רואה חברי נפש.

מוריק מעיד על עצמו כאחד הראשונים שהוגדרו בישראל כהלומי קרב באופן רשמי. אצלו זה קרה לפני 25 שנה, בעקבות מלחמת יום הכיפורים. פיצויים או טיפול הוא לא קיבל מעולם. "אמרתי לעצמי: 'כף רגלי לא תדרוך במשרד הביטחון'", הוא אומר, "לא חשבתי שהמלחמה הייתה צריכה לקרות, ולא רציתי בה שום חלק. ידעתי שאני יכול לצאת מזה לבד".

כחלק מההתנערות מן הצבא הגיע מוריק עד שיקגו, שם הוא חי גם היום. תחילה, התפרנס כמורה למתמטיקה וכנהג מונית, ורכש השכלה אקלקטית - הוא למד ביולוגיה, מתמטיקה, מינהל עסקים וניהול מערכות מידע.

את הונו לא עשה מתחום ההיי-טק או הביומד. בין השנים 1982 ל-2001 הוא התעשר ממסחר בנגזרות של אג"ח, אך פרש כשהרגיש שהשוק מתחמם מדי. "באוגוסט 2001 יצאתי מהבורסה. עוד יחשבו עליי שידעתי על אסון התאומים ב-11 בספטמבר", הוא אומר. כעת שב לפעילות זו, כמקור הכנסה וכתחביב.

"בשיקגו כבר היינו מגייסים"

ב-1998 פגש מוריק רופא שסיפר לו על הסטנט הייחודי של AST, שמתפצל ומתאים להצבה בהסתעפויות של כלי דם. בין המשקיעים אליהם הצטרף היה גם המשקיע הוותיק ד"ר אפי גילדור, שצבר את מרבית הונו ממכירת חברת ארביטרייד - חברת מסחר באופציות - לקבוצת Knight תמורת 460 מיליון דולר. גילדור ביצע אקזיטים בשלל חברות - בהן רדוויז'ן, אקורד, גלילאו, סרגון וסייפן. לתחום הסטנטים נחשף גילדור באמצעות השקעה במדינול של ריכטר.

ללא ניסיון בתחום הקרדיולוגי, מוריק זיהה את הפוטנציאל ב-AST. כיום, לדבריו, הוא מזהה פוטנציאל דומה בארינטה. נסיבות הקמתה הן מעניינות: מוריק מספר על מפגש עם ד"ר פיטר פיצג'רלד, קרדיולוג ידוע בעל קשרים לחברות מכשור רפואי ישראליות, והיום אחד השותפים בקרן Tri Ventures הישראלית, שאמר לו שזה יהיה מדהים אם תהיה הדמיה רבת עוצמה גם בתחום הקרדיולוגיה.

"שאלתי אותו 'אם היית בונה מוצר כזה, איפה היית בונה אותו ומי היה בונה אותו עבורך?' הוא אמר - רק בחיפה ורק אצל ד"ר אהוד דפני", אומר מוריק. "את אהוד הכרתי היטב, אחיו היה נהג הטנק שלי ביום כיפור. הוא אחד הממציאים מאחורי ה-CT הרב-פרוסתי של אלסינט. כך נפגשתי איתו והצעתי לו להצטרף לביזנס, שהולך להיות ענק".

ארינטה היא חברת הדמיה ללב, תחום בו פועלות לא מעט חברות, בהן Rcadia הישראלית. מוריק מצידו טוען כי "החברה ערוכה לבצע אקזיט לפחות בהיקף של AST, של יותר מ-100 מיליון דולר". כיום, הדמיית הלב נעשית באופן דומה להדמיה של חלקים אחרים בגוף - באמצעות מכשירי CT ו-MRI ענקיים. אך הלב זז מהר מקצב הצילום של מכשיר ה-CT הקלאסי. כדי להאיץ את הפעולה או לתקן את הטעויות, יש צורך בעוד קרינה, בפרוצדורה שנקראת "צנתור וירטואלי".

המוצר של ארינטה הוא CT ייעודי ללב. הוא קטן, זול, מגיע לרמות דיוק גבוהות בקרינה מועטה והוא מהיר, כך שהוא סורק את הלב בשמינית השנייה.

"המכשיר יהיה כל-כך זול ובטוח, שניתן יהיה להציע אותו כבדיקת סקר", טוען מוריק. "אני לא יודע אם יש אלוהים, אבל אני יודע שצריך CT ייעודי ללב".

דפני אומר כי "כשיוסי הגיע אלי עם הפרויקט, אמרתי לו שצריך לחכות קצת עד שהשוק יבשיל. ב-2007 הרגשתי שהשוק כבר מתחיל להבין את הצורך, ולעומת זאת החברות הגדולות עדיין לא זיהו את הפוטנציאל".

דפני הוא מנכ"ל החברה, והנשיא שלה הוא ג'וזף פפר, שמכר בעבר חברה לג'נרל אלקטריק. גורמים בשוק טענו כי פיתוח המוצר הוא בלתי אפשרי, אבל לדפני יש תשובה לכך. "מה זאת אומרת בלתי אפשרי? אנחנו יוצאי אלסינט, ברור שזה אפשרי".

החברה עוד צריכה להוכיח את עצמה, ובדרך תזדקק לגיוסים נרחבים. עד היום הושקעו בפרויקט 2 מיליון דולר, וכדי לעבור לאבטיפוס יידרשו 5-6 מיליון דולר נוספים, ועוד 18 מיליון דולר לניסויים. "לפני שנה וחצי היינו אמורים לקבל השקעה של 14 מיליון דולר מקרן הון סיכון הישראליות, אך העניין נפל בגלל המשבר", אומר מוריק.

השותפות הפוטנציאליות של ארינטה הן יצרניות מכשירי הדמיה יקרים - ג'נרל אלקטריק, פיליפס או סימנס. "אנחנו מציעים מכשיר שבשלב הראשון יוכל להוזיל את עלויות הבדיקות. הדבר בעייתי עבור החברות השותפות, אך בהמשך יגדיל את השוק", אומר מוריק. "היום השוק מתקרב ל-10 מיליארד דולר. בהמשך, המכשיר יכול לשמש גם להדמיה תוך כדי ניתוחים כמו בהחלפת שסתומים או בצנתורים מסובכים, והשוק ימשיך לגדול".

לדברי מוריק, "כסף לא חסר לי. יש לי שיטה לסחור, שבזכותה אני לא צריך לעבוד עוד בחיים. עשיתי משהו ענק בצבא ובבורסה. עכשיו אני מוכן לעשות משהו ענק לתחום הלב. אם היינו מעבירים את החברה לשיקגו, אני מאמין שהיינו מגייסים את הכסף מהר. אבל אני רוצה להקים את החברה בישראל".