ירון זליכה: "הבעיה היא השיטה שאיפשרה לאולמרט להגיע לשלטון"

החשכ"ל לשעבר בכנס בנושא שחיתות במכללה האקדמית בית-ברל: "הדבר היחיד שאני מצטער עליו זה שלא אמרתי די. הבעיה היא לא הירשזון או אולמרט, אלא השיטה דפוקה שמצמיחה עשבים שוטים"

"הדבר היחיד שאני מצטער עליו זה אולי שלא אמרתי די. הבעיה היא לא הירשזון או אולמרט, הבעיה היא השיטה שאיפשרה לאנשים האלה להגיע לשלטון" - כך אמר היום (ג') החשכ"ל לשעבר, ירון זליכה, שעזב בזמנו את תפקידו תוך הטחת טענות על שחיתות מצד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בהיותו שר אוצר.

זליכה אמר את הדברים בכנס בנושאי שחיתות במכללה האקדמית בית-ברל.

לדברי זליכה, "יש פה מדינה שבה יש לנו הפקעה של חלק מזכויות האזרח באמצעות העובדה שנציגינו בשלטון הם בעצם סוכנים של הבעלים האמיתיים של המדינה. יש לנו הפרדה בין בעלות וניהול. הנציגים בשלטון הם כאלה שמטבע הדברים דואגים לאינטרסים של עצמם. הבעיה היא שאין פה בלמים ואיזונים שמונעים מהם לפעול בצורה שהופכת את המדינה לרכושם הפרטי".

לדבריו, "השיטה דפוקה, והיא מצמיחה מן הסתם עשבים שוטים. אולמרט פעל ככה 40 שנה, מה, זה התחיל מאתמול? מבנה הרשות המבצעת בישראל לוקה בבעיה של בלמים ואיזונים".

"התשואה מהמלחמה בפשע היא הגבוהה ביותר", אמר זליכה. "מצד שני אנו בונים מסילות רכבת מעכו לכרמיאל ודימונה לבאר-שבע. יותר זול לממן מונית חינם לכולם עד סוף ימי חייהם. 80 נוסעים ברכבת מדימונה לבאר-שבע זה קבלת החלטות לא על בסיס של כדאיות כלכלית אלא על בסיס של פופוליזם. לדבר על רכבת שהתשואה עליה היא מינוס, ולעומת זאת למנוע תקציבים חיצוניים ממערכת בתי המשפט ומהמשטרה - זו קבלת החלטות מוטה משיקולים זרים".

לדבריו, "יש לנו עשרות מנגנוני תמסורת שבאמצעותם ההון משפיע על השלטון וחוזר חלילה. מאחר שלא מציבים איזה בלם מאזן ליד כל מנגנון, אנו צריכים ראש ממשלה שזה בראש סדר העדיפויות שלו. צריך לא רק לדבר על ביטחון ועל נושאים חברתיים, אלא לבוא ולהציב את הנושא הזה בראש סדר העדיפויות. זה לא מסובך לתכנון. תן לנו חודש עבודה, ואני מבטיח שתהיה תוכנית שהפוליטיקאים יברחו מישראל".