C63AMG: הדראג קווין החדשה של מרצדס

מאחורי החזות הלכאורה אפרורית של C קלאס, מסתתרת מלכה ■ עם חישוקי ענק עליהם מרוחים צמיגי סופר-ספורט ו-4 מפלטים עבי קוטר, היא תעניק לבעלי כיס רחב, שכבר מיצו את ה"שופוני", תמורה מסעירה

ועידת האקלים הבינלאומית שנערכת בקופנהגן מסמלת, ככל הנראה, את תחילת הקץ של פלח מכוניות הביצועים. סימנים מוקדמים לכך כבר נראים בשטח. בשבועות האחרונים שרפו מפגינים קיצוניים בגרמניה עשרות מכוניות יוקרה של מרצדס, פורשה, ב.מ.וו ושות', בשל תרומתן להתרחבות החור באוזון והפערים בחברה.

במקביל, העניקו בתחילת החודש עשרות עיתונאי רכב מכל רחבי אירופה, כאקט של מחאה ירוקה, את תואר "מכונית השנה לשנת 2010" לפולקסווגן פולו הקטנה, מכונית קומפקטית עם עיצוב שמרני להפליא, אבל עם טכנולוגיה המאפשרת לה לצרוך (על הנייר) עד 25 קילומטר לליטר, ולפלוט לאוויר כמות מזערית של CO2.

מול האווירה העוינת נדרשים כיום יצרני רכבי היוקרה והביצועים לבצע הערכה מחודשת של עסקיהם. אומנם עוד נותרו בעולם כמה "איים תרבותיים" שבהם נסיעה במכונית ספורט אקזוטית מביאה כבוד לבעליה, כמו למשל במדינות חבר העמים, בסין ובנסיכויות המפרץ; אבל בשאר העולם העשיר מספר הלקוחות הפוטנציאליים מתכווץ במהירות.

בצר להם פונים היצרנים, כפתרון ביניים, לנישה עתיקת יומין הקרויה "זאב בעור כבש": הסוואת מכונית ביצועים אקזוטית בתוך מרכב של מכונית סדרתית מקובלת. במקרה של מרצדס, ה"זאב" האולטימטיבי הוא ה-C63AMG: מכונית מסדרת C קלאס האפרורית והתכליתית, שלתוכה הושתל מנוע-מפלצת עם 8 צילינדרים בנפח 6.3 ליטר ויותר מ-450 כ"ס.

נוגדת כוחות G

האמת היא שקצת קשה לכנות את עיצוב ה-C63 "עור כבש". היא אומנם שומרת על קווי המתאר המוכרים ועל הממדים של המכונית המקורית, אך אי-אפשר שלא להבחין בחישוקי הענק עליהם מרוחים צמיגי הסופר-ספורט או להתעלם ממרווח הגחון המוקטן ומארבעה מפלטים עבי קוטר.

שאר ההבדלים מינימליסטים. ספויילר זעיר וסמלי מאחור, כמה סימולי דגם שחושפים את זהותה של המכונית למביני דבר, כמה קימורים לא-מוכרים במכסה המנוע, וזהו.

גם תא הנוסעים צנוע להפליא ביחס למכונית של 190 אלף דולר אחרי מסים, ורק מבט בוחן ימצא את השינויים בהשוואה ל-C קלאס הסדרתית.המושבים, למשל, הם מושבי ספורט עמוקים, שחובקים את הנהג ומעניקים לו תמיכה נוגדת כוחות G בפניות.

ההגה שטוח בקצהו התחתון, ומאחורי חישוריו מסתתרות צמד ידיות טיטניום מאסיביות לשליטה ידנית בהילוכים האוטומטיים. מד המהירות מסתיים אי-שם מעבר לספרה 320, ואילו הקו האדום במד סיבובי המנוע מתחיל מעל ל-7,000 סל"ד.

פרט לכך, זו מכונית סדאן שימושית עם 4 דלתות, עם מושב אחורי שיכול לאכלס ברווחה 2-3 נוסעים, ועם תא מטען גדול דיו לקניות של סוף השבוע.

כמובן, שהחלק המעניין ביותר של הרכב לא נמצא בחלק האחורי אלא מלפנים. עוד לפני ההתנעה הראשונה אי-אפשר שלא להתפעל מהדרך בה הצליחו המהנדסים הגרמניים לדחוק את המנוע הענק לתא הקומפקטי.

פתיחת מכסה המנוע חושפת מאסת אלומיניום עצומה, שתופסת כמעט כל סנטימטר פנוי בחלל הצר; וראשי מנוע מטיטניום, שמפוסלים בצבע אפרורי.

נביחת רוטווילר כועס

המנוע מצדיק את מראהו, ועם ההתנעה הראשונה עולה על פניו של הנהג חיוך שלא נעלם גם אחרי היציאה מהרכב. הצליל הראשון שהוא משמיע הוא נביחת בס של רוטווילר כועס. לחיצות קלות על דוושת התאוצה בניוטרל מטלטלות את כל הרכב על ציר האורך, כאילו אותו רוטווילר משתדל לצאת לחופשי ולפרוץ קדימה איתך או בלעדיך.

בחמשת האחוזים הראשונים של פוטנציאל הביצועים, C63 מתנהלת בתרבותיות מופתית. לחיצה קלה על הדוושה מניידת את המכונית בנחת בין פקקים ורמזורים, מבלי להפחיד ילדים ברחוב. ספיגת הזעזועים אומנם קשיחה מאוד ומטלטלת את הנוסעים כהוגן על כבישים עירוניים רעים, אך היא לא משברת עצמות והשיכוך הסופי נסבל דיו למשימות כמו הסעת הילד לבית הספר או הובלת המשפחה לטיול שבת.

אבל כל העידון נשכח כשהכביש נפתח. לחיצה בריאה על דוושת התאוצה גורמת למנוע להשמיע צלילים של מכונית ממרוצי "נאסקאר" האמריקניים ולשחרר תאוצות של רכבת הרים במורד. קצת קשה להסביר איך מרגישה מכונית סדאן שמאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש מהר יותר מפורשה 911.

דמיינו לעצמכם בריון מגודל, שיושב במושב מאחוריכם וחובט בכם חבטות נמרצות בכל פעם שאתם סוחטים את דוושת התאוצה. התאוצה מדביקת הגב נמשכת ונמשכת, תיבת ההילוכים הזריזה מעלה הילוכים במהירות מסחררת, ורק האספלט המתקצר ואימת כוחות החוק מנתקים את הנהג מהחוויה הפיזית הממכרת.

למרות התאוצות לא מדובר ב"מכונית דראג" לקו ישר. לאנשי חטיבת AMG של מרצדס יש מוניטין רב בפיתוח וכיול מכוניות ספורט, והם הצליחו לגרום גם לשלדת ה-C קלאס, שמסתדרת מצוין אפילו עם מנועי 1.8 ליטר חסכוניים, להרגיש כאילו המנוע העצום הוא חלק אינטגרלי ממנה.

בקרת הגוף בפניות הדוקות מופתית, שינויי הכיוון זריזים ומדויקים, אחיזת הכביש בלתי נדלית, ההגה כבד מאוד ומדויק כמו מכשיר ניתוח, ואפילו דוושת הבלמים פועלת בצורה הדרגתית ורגישה, למרות שהיא שולטת על דיסקים בקוטר של פיצה משפחתית ובעובי של מקדונלד כפול. אמיצי הלב יכולים לנתק את בקרת המשיכה ולהרגיש איך מריח עשן שבוקע מצמיגים במחיר של 6,000 שקל ליחידה.

למי שמתעקש לקלקל את ההנאה עם עניינים פרקטיים נציין שצריכת הדלק הממוצעת נעה סביב 7.5 קילומטר לליטר, אבל מי שינהג במכונית כפי שהתכוונו יוצריה יצטרך לחפש תחנת דלק כל 250 ק"מ בערך. גם פליטת ה-CO2 מקבילה לזו של שתי משפחתיות 1.6 ממוצעות, והצמיגים בחתך 35' רגישים למדי לנקרים.

ה-C63 עולה 720 אלף שקל, כמעט כמו סדרת S קלאס המפוארת של מרצדס. עד כה המחיר לא הפריע לשבעה ישראלים להצטייד בה. זו לא מכונית, שמיועדת לנערים פוחזים או לשוחרי סטטוס, ובצבעים רגועים היא לא תזכה לתשומת לב יתרה ברחוב פרט לקומץ מביני עניין. זו מכונית לנהגים בוגרים, שכבר חוו פחות או יותר הכול ורוצים להעלות את מפלס האדרנלין בעוד כמה דרגות. לנו לא נותר אלא לקנא.

אינפו מרצדס mercedesC63

מתחרות

כמה מהמתחרות בפלח ה"זאב בעור כבש"

לקסוס IS-F

לקסוס IS-F

הנציגה של לקסוס בפלח היא ה-IS-F החדשה. היא מבוססת באופן כללי על סדרת ה-IS אך מאכלסת בחרטומה מנוע V8 בנפח 5 ליטר, שמייצר 423 כ"ס ו-50 קג"מ.

את התאוצה ל-100 קמ"ש היא עושה ב-4.8 שניות, אך מפצה על כך עם מהירות מרבית של 270 קמ"ש. לתיבת ההילוכים האוטומטית שלה שמונה מהירויות

ב.מ.וו M3 סדאן

ב.מ.וו M3 סדאן

ל-M3 של ב.מ.וו שתי גרסאות: קופה מוחצנת למדי וגרסת סדאן 4 דלתות מוסווית היטב, שקשה מאוד להבדיל בינה לבין הגרסאות ה"רגילות" של סדרה 3. לשתיהן מנוע 4 ליטר אטמוספרי, שמייצר 420 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה עם העברות הילוכים סופר-מהירות. הסדאן מזנקת מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות, ויכולה להגיע תיאורטית ל-280 קמ"ש

אאודי RS4

אאודי S4


RS4, הגרסה האולטימטיבית של A4, מאמצת מתכונת דומה ל-C63 עם מנוע V8 בנפח 4.2 ליטר, שנדחק לתא המנוע שלה. זהו מנוע ביצועים קלאסי, שמייצר 420 כ"ס ללא צורך בטורבו ומסוגל להעפיל ל-8,250 סל"ד לפני שמנתק ההצתה נכנס לפעולה. יש לה הנעה כפולה-קבועה שמרסנת את הכוח