נוחי דנקנר, איש השנה של "גלובס" ל-2009: "השמחה מוקדמת. לא יודע איזה כיוון תתפוס היציאה מהמשבר"

גלובס tv נוחי דנקנר פרש התרחיש להתאוששות כלכלית: "סין וארצות מתפתחות ימשכו את הכלכלה העולמית" ■ "היעד שלי הוא ש-IDB תהיה קבוצה גלובלית, עם מטה בישראל"

ועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס" נפתחה אמש (מוצאי שבת) במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב. הוועידה, שמהווה את האירוע השנתי החשוב ביותר של בכירי הקהילה העסקית בישראל, מתקיימת זו השנה ה-15 ברציפות והיא עומדת השנה בסימן נקודת המפנה שלאחר המשבר הכלכלי הגדול.

ביומיים הקרובים יגדשו את אולמות האירוח של המלון אורחים רמי דרג אשר ידברו על הנושאים הבוערים ביותר במשק הישראלי: ההתאוששות מהמיתון, ההיי-טק, שוק הנדל"ן, הבורסה, החינוך ועוד.

בין האורחים בוועידה ניתן למנות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, שר השיכון, אריאל אטיאס, שר החינוך, גדעון סער, ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, בכירים במערכת הבנקאית ובשוק ההון וכו'.

את דברי הפתיחה נשא רון חולדאי, ראש עיריית ת"א, אשר הזהיר מפני הפערים החברתיים ואמר: "במאבק בין סולידאריות חברתית ושוק חופשי הרחקנו לכת. הפער בין עשירים ועניים עמוק מדי ומעמד הביניים הולך ונמחק".

לאחר מכן הוכרז איש השנה של "גלובס" לשנת 2009: נוחי דנקנר, בעל השליטה קבוצת IDB. דנקנר, אשר העריך נכון ערב המשבר כי אנו עומדים בפתחו, דאג להגדיל את הנזילות של קבוצת IDB, בניגוד לאנשי עסקים רבים אחרים. הוא נקט בעמדה דפנסיבית ולאחר מכן, בשיא המשבר, נקט במדיניות התרחבות בחו"ל תוך שהוא קוצר רווחי עתק מהשקעתו בקרדיט סוויס.

חגי גולן נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

"אני שמח להיות אחד מכם", אמר דנקנר לנוכחים בוועידה, "ולהיות מבין המובילים את המשק הישראלי. אני מוקיר תודה על שנפל בחלקי להוביל את קבוצת IDB". דנקנר סיפר על בחור צעיר שעצר אותו בעת הליכה בחוף הרצליה ושאל אותו כיצד הוא מקבל החלטות והאם המשבר הכלכלי כבר מאחורינו.

"השבתי לבחור כך", אמר דנקנר. "את אופי הניהול העסקי אנו מגדירים כניהול שעתי. חייבים לגלות עירנות רבה לכל שינוי. מדי שעה מתעוררת סוגייה, לעיתים בתחומים שלא הכרת בעבר. האתגרים הם לעיתים הזדמנות. העיתוי הוא קריטי. מחד, רצוי לא לתת להזדמנות לחמוק, אך מאידך אסור לפעול בטרם עת. בסופו של דבר, יש משקל רב גם לאינטואיציה. בהחלטותיך ובעשייתך לפעמים אתה גם טועה ולא תמיד מסוגל לחזות את השלכות מעשיך, ואז אתה משלם את מחיר טעותך ומשתדל להפיק לקחים.

"ביולי 2007 סימן משבר הסאב-פריים את תחילתו של המשבר הכלכלי העולמי. היום אנו רואים שלהפיכת העולם לכפר גלובלי יש גם חסרונות. לאיכר הסיני יש השפעה על הצרכן האמריקני. שפל כלכלי במקום אחד משפיע על מקום אחר. הגלובליזציה הפכה את המשבר לצונאמי ענק ששטף יבשות ומדינות. במקביל, חל מעבר מאסיבי של כוח, השפעה ועושר מארה"ב והעולם המערבי לסין והמזרח ומדינות מתפתחות נוספות. התהליך הזה מחייב אותנו לבחון את האסטרטגיה שלנו ולבחון את מערכת היחסים שלנו עם מדינות ופירמות".

דנקנר התייחס גם להתאוששות הכלכלית ואמר: "אני חש שהשמחה קצת מוקדמת. אינני יודע איזה כיוון תתפוס היציאה מהמשבר. הסיכונים לא מעטים. התרחיש הבסיסי הוא יציאה מהמשבר תוך שיפור הדרגתי מתון וחזרה לצמיחה. על פי התרחיש הזה, ימשכו סין וארצות מתפתחות את הכלכלה העולמית קדימה, יחד עם שיפור בכלכלה האמריקנית. אך יכולות לקרות הפתעות. אני אופטימי מטבעי ומאמין שהתרחיש האופטימי יתקיים, אך העבודה טרם הסתיימה. על המנהיגים כולם להמשיך לפעול לשילוב כוחות על מנת להבטיח שהכלכלות יגיעו לחוף מבטחים".

דנקנר פירט את תרומתה לחברה של IDB ופרש בפני הנוכחים את חזונו: "היעד שלי הוא להפוך את IDB לקבוצה גלובלית, אך שהמטה שלה יישאר בישראל. תמיד נראה את עצמנו כקבוצה ציונית ופטריוטית המזוהה עם המשק הישראלי והחברה הישראלית. גורלו של כל אחד מאיתנו תלוי בגורלה של מדינת ישראל וגורלה של המדינה תלוי בראש ובראשונה ביכולת להירתם כדי לחזק את חוסנה ועמידותה של החברה". דנקנר אף זכה לקבל את ברכתו המצולמת של נשיא המדינה, שמעון פרס. "הינך צעיר ותמשיך בעשייתך", אמר הנשיא.

במלחמת לבנון השנייה הוביל דנקנר שינוי בקבוצת IDB והציב את הסיוע לקהילה כמטרה השנייה ברשימת היעדים של קבוצת IDB, מיד לאחר רווחיות והשאת תשואה נאותה לבעלי המניות. בין השנים 2008-2007 זכה נוחי דנקנר לאזרחות כבוד מטעם יישובי קו העימות בצפון, וכמו כן הוכרז כאזרח כבוד של קריית שמונה, נהריה, קרית מלאכי ושדרות על תרומותיו באזוריהם ועל פועלו רחב ההיקף למען הקהילה בישראל.

מאז קיץ 2006 ייעדו חברות קבוצת IDB ביחד עם קרן IDB למען הקהילה תרומות ויעודי תרומות בהיקף של מעל ל-300 מיליון שקל.