עסקת ענק לשותפות בקידוחי "תמר": ימכרו גז טבעי לדליה אנרגיה במיליארד דולר לפחות

ישראמקו מזנקת ב-5.7%, דלק קידוחים עולה ב-2.9% ■ דליה הפרטית תרכוש הגז להקמת תחנת כוח שתופעל מהמחצית השנייה של 2013 ליד צומת ראם - ותייצר חשמל ■ העסקה - ל-17 שנה ■ יובל בן זאב ל"גלובס": "אבן דרך מרכזית בפרויקט, החוזה מקרב השותפות למימון מלא"

השותפות בקידוחי הגז הטבעי "תמר" הודיעו הבוקר (ג') לבורסה על עסקת ענק: ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ודלק אנרגיה מקבוצת דלק וכהן פיתוח דיווחו כי ימכרו גז טבעי לחברה הפרטית "דליה אנרגיות" בעסקה המוערכת ביותר ממיליארד דולר. לצורך פרסום ההודעה הופסק המסחר בבורסה בת"א במניות השותפות בקידוחים - וחודש כעבור זמן קצר.

עפ"י מכתב ההבנות, דליה אנרגיות תרכוש את הגז במשך 17 שנה, והוא ישמש לצורך הקמת תחנת כוח בתל צפית, סמוך לצומת ראם, שתופעל מהמחצית השנייה של 2013. הכמות שתירכש היא 200 BCF (או 5.6 BCM) לפחות. עם זאת, בהודעה הבהירו החברות כי על פי מכתב הכוונות שנחתם, דליה תהיה רשאית לרכוש, בהתאם לצרכי התחנה בפועל, כמות קטנה יותר בהיקף לא מהותי של גז - או, לחילופין, גדולה יותר: עד פי 3.5 מהכמות שעליה סוכם.

עוד הובהר כי מכתב הכוונות בלתי מחייב וכי בכוונת הצדדים לנהל מו"מ בלעדי במטרה לחתום על חוזה אספקה מחייב בחודשיים הקרובים. כמו כן, ההסכם כפוף לאישורים שדליה צריכה לקבל כדי להפעיל את תחנת הכוח.

חברת דליה הוקמה במטרה להקים את תחנת הכוח, והיא נמצאת בבעלות משותפת של החברות חירם אפסילון ומשקי אנרגיה, וקרן תשתיות ישראל. חירם אפסילון מוחזקת בידי שתי חברות באופן שווה: חירם לנדאו שבבעלותו של שייקה לנדאו - המחזיק במניות בבנק איגוד, בגרנית הכרמל ובחברות נוספות, וסיגמא אפסילון שבבעלות אנשי מקצוע מתחום האנרגיה וההנדסה. משקי אנרגיה היא חברה המוחזקת על-ידי שתי אגודות שיתופיות חקלאיות הנמצאות בבעלות כ-260 קיבוצים ומושבים שיתופיים.

מנכ"ל החברה הוא איתן מאיר, אל"מ במיל' ולשעבר מנכ"ל עיריית ירושלים. מאיר ומהנדס החברה, פליקס וסרשטיין, היו מעורבים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים.

יובל בן זאב: "אבן דרך מרכזית לכל פרויקט 'תמר'"

יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, אמר הבוקר ל"גלובס": "החשיבות האסטרטגית עבור שותפות 'תמר' היא שהחוזה מקרב אותן לקבלת חוזה מימון לפרויקט כולו - וזוהי אבן דרך מרכזית לכל הפרויקט. יתרה מכך, יש פה שינוי של מפת התחרות, שכן דליה הייתה במגעים מתקדמים לרכישת גז טבעי מ-EMG לפני שהודיעה על הרכישה מקידוח תמר". עם זאת, בן זאב הדגיש כל הזמן שמדובר במזכר הבנות ועדיין לא בחוזה מחייב.

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר: "מדובר בהסכם חשוב עבור השותפות בפרויקט 'תמר' ועבור משק האנרגיה בישראל בכלל. כמויות הגז הטבעי העצומות שהתגלו עד כה בתגליות 'תמר' ו'דלית' בהיקף של כ-230 BCM יכולות לספק את הצרכים של המשק הישראלי למשך שנים רבות. תגליות הגז הטבעי שלנו מעוררות עניין רב בקרב שחקנים רבים מהארץ ומהעולם, ואנחנו מאמינים שהסכם זה הוא סנונית ראשונה בדרך להסכמי רכישה נוספים שייחתמו בעתיד ושיתרמו בצורה ניצחת למשק האנרגיה ולכלכלה בישראל".