חג מולד לבן

סופת השלג סילקה את הקונים מהחנויות ושלחה אותן לעשות קניות בדרכים אחרות

ההסתברות לחג מולד לבן ברוב מדינות ארה"ב היא די נמוכה ולכן הדרמה של סופת שלגים אימתנית בסוף השבוע שלפני החג זכתה לכותרות רבות ומגוונות. ההשפעה של הסופה שפגעה בעיקר בחוף המזרחי של ארה"ב עשויה להיות דרמטית במיוחד מכיוון שהחוף המזרחי אחראי לכ 25% מהקניות הקמעונאיות בארה"ב וסוף השבוע האחרון לפני חג המולד הוא אחד מימי הקניות העמוסים ביותר בארה"ב היסטורית. רצינו לבחון האם אירוע שכזה ייצר הזדמנויות השקעה מעניינות.

חברת ComScore העריכה שהסופה תרמה לעובדה שהשבוע האחרון היה שבוע ששבר את השיא ברכישות באינטרנט, שהיקף המסחר בו הגיע ל-4.8 מיליארד דולר. יום המסחר העמוס ביותר היה ב-15 בחודש, והקונים הוציאו בו 913 מליון דולר (השיא הקודם היה 887 מליון דולר ב-9/12/2008). בהיבט המשקיעים המביעים את דעתם ברשת, התגובה הראשונית הייתה של "וואלה זה רעיון לא רע להשקיע סביב האירוע הזה ברשתות של חנויות אינטרנטיות".

התיאוריה אמנם נחמדה אבל התשואה השבוע, על מניית אמזון הסתכמה ב- 2.5% בלבד ו- Ebay ובארנס אנד נובל לא השיגו תשואה הרבה יותר מרשימה. אחת הסיבות לכך עשויה להיות שסיכום עונת הרכישות לחגים צפוי רק בשבוע הראשון של ינואר, אז ניתן יהיה להעריך מי המרוויחים ומי המפסידים. סיבה אחרת יכולה להיות שהרשתות הקמעונאיות השונות השכילו זה מכבר לייצר תחרות אינטרנטית ראויה והתחרות ברשת מצד רשתות אלו מקטינה את האטרקטיביות של ההשקעה בקמעונאיות בעלות נוכחות אינטרנטית בלבד.

בכל זאת, מתחילת השנה השיאה אמזון למשקיעים 150% תשואה, וזו סיבה טובה לכך שבטווח הקצר המניה לא היוותה מוקד משיכה דרמטי למשקיעים. סיבה נוספת עשויה להיות התחרות המתחזקת לאחד המוצרים המצליחים של החברה ה Kindle אחרי תקופה ממושכת של מובילות לקראת חג המולד הזה כבר היו למתחרות מוצרים לא פחות אטרקטיביים ואולי אפילו יותר מעניינים.

חברות המשלוחים על הכוונת

בשבוע שהסתיים ב-20/12/2009, הציעו 45% מאתרי הקניות המקוונים משלוחים חינם לחג לעומת 38% בשנה שעברה לפי נתוני חברת המידע ComScore. כמו שדן אריאלי מתאר בספרו "לא רציונלי ולא במקרה" הגידול בהיצע של משלוח חינם לא רק שלא פוגע ברווחיות הקמעונאיות אלא כנראה מגביר את נטייתנו לרכוש.

לפי ComScore, עסקה ממוצעת, שהמשלוח שלה הוא חינם, הייתה 134 דולר, בעוד שעסקה שהמשלוח שלה בתשלום, היתה 103 דולר בלבד בממוצע. כנראה שאין יותר מידי משקיעים שחשבו שדי בנתונים אלו בכדי לרכוש את מניות FedEx או UPS, מכיוון ששתיהן ירדו מתחילת השבוע. FedEx אפילו בשיעור חד - יותר מ-8%.

כרטיסי אשראי וכסף סלולרי

לפי נתוני מסטרקארד מחג ההודיה ועד ה 12/12/2009 עלו הרכישות המקוונות ב 14.4% לעומת השנה שעברה. מניית מסטרקארד אכן משקפת שיפור מסוים בסנטימנט המשקיעים כשהיא עלתה בכ 4% השבוע ובכ 8% החודש.

חברת Deloitte פרסמה סקר על פיו 45% מהנשאלים אמרו שהם ישתמשו בנייד שלהם להשוואת מחירים, 32% אמרו שהם ישתמשו בניידים למציאת קופונים ולקריאת חוות דעת על המוצרים ו- 25% אמרו שהם יעשו את הקניה עצמה מהנייד שלהם. מניית Apple עלתה בכ 2% השבןע אבל ירדה בכ 2% החודש. התחנה הבאה לקבלת החלטות תהייה בעוד שבועיים כשהנתונים למכירות של עונת החגים הנוכחית יתפרסמו.