IBI: "לידיעת כי"ל - 2010 תציג שיפור ניכר במכירות האשלג"

גיל בשן מ-IBI: "כי"ל נמצאת בעמדה טובה להגדיל משמעותית את כמויות המחירים לכשיפתח השוק" ■ אמיר אדר ממגדל שוקי הון: חל פיחות משמעותי נוסף בכוחה של כי"ל בקביעת מחיר האשלג

אמיר אדר, מנהל מחלקת סייל סייד במגדל שוקי הון, מפרסם היום (ה') עדכון סקירה מיוחד למניית כי"ל בעקבות דיווחים כי תאגיד האשלג הרוסי BPC צפוי לחתום עם סין על חוזה למכירת מיליון טון אשלג במחיר של 350 דולר לטון.

אדר פותח ואומר כי הסינים קבעו את הכמות ולא היצרנים. בכך, הקונסורציום מפריך את ההנחה כי במחיר זה לא היה מוכן למכור כמות גבוהה יותר. BPC אישרה כי המחיר הנו 300 דולר לטון והאנליסט מציין כי ההערכות נסבו סביב הטווח של 320-300 דולר לטון. "סין הגיעה לכושר ייצור של 5 מיליון טון (מעל הטווח העליון של התחזיות עד כה) ולהערכת BPC, מלאי הפתיחה במדינה עומד על כ-3 מיליון טון כשהצריכה צפויה להסתכם בכ-8 מיליון טון, כך שלמעשה, הכמות שהיא זקוקה לו בשנת 2010 צפויה להיות נמוכה יחסית. עדיין, למרות נתונים אלו מעריכה BPC כי הכמות הכוללת (יחד עם אופציות) שסין תבקש לסגור הנה בין 4-5 מיליון טון וזאת, בתוך טווח ההערכות הקודמות שעמדו על היקף של 4.8 מיליון טון עד 6 מיליון טון".

אדר מתייחס להודו ואומר כי להערכת BPC, ייתכן שההודים לא ינצלו את הכמות האופציונאלית ויעדיפו לחכות לחוזה השנתי. להערכת התאגיד, החוזה ההודי לשנת 2010 ייחתם במהלך הרבעון השני. בנוגע לברזיל - סבורים כי למרות המחיר החדש בסין, הם יצליחו לשמר את מחיר ה-400 דולר לטון.

אשר לשוק האשלג העולמי מציין אדר שהקונסורציום ממשיך להעריך כי שוק האשלג צפוי לעמוד על 45 מיליון טון בשנת 2010. הנחה זו של BPC מסתמכת על החוזה הסיני, יציבות בביקוש בהודו, חזרה לרמות נורמליות באירופה ובדרום מזרח אסיה (הצריכה בטריטוריות אלו נחתכה בחצי), גידול של בין 3 עד 4 מיליון טון בצינורות ההפצה ושיפור בצריכה בברזיל בארה"ב. "להערכתנו, נתון זה אשר עד לא מזמן היה הסמן התחתון, הופך למעשה לסמן העליון של התחזיות", אומר אדר.

האנליסט מסכם בכך ששוק האשלג צפוי להתאושש וייתכן שכבר בשנת 2010 יעמוד על 45 מיליון טון, אולם היצרניות כמו כי"ל צפויות לראות מספרים נמוכים מכך וזאת, לאור השיפור ביכולות הייצור העצמי בסין ובטווח רחוק יותר - בגיאוגרפיות נוספות כדוגמת ברזיל. "הכמות שנחתמה, לצד יכולות הייצור העצמי של הסינים, מנטרלות את חשיבותו של ההסכם עם הסינים ומעבירות את מלוא המשקל להודים. בכך גם חל פיחות משמעותי נוסף בכוחם של תאגידי השיווק בקביעת מחיר האשלג. הנחמה של היצרניות הנה כי בניגוד לסינים, ההודים אינם יכולים להמתין חודשים רבים ללא יבוא אשלג".

"חוזה מסוג זה הוא חדשות חיוביות לכי"ל"

גיל בשן מ-IBI מתייחס גם כן לחוזה עם סין - "כישלון המו"מ הנוכחי מבחינתה של BPC מחזק את הספקות שהתערערו לגבי כוחן של יצרניות האשלג במו"מ לגבי החוזים השנתיים. לאורך כל התקופה האחרונה ניהלה BPC את המו"מ לבדה ושאר היצרניות המתינו על הגדר. לאחרונה התגברו הדיווחים על עליית מחיר האשלג המקומי בסין ומחסור במלאי ולכן העובדה כי BPC לא הצליחה לשמר את המחיר העולמי סביב 400 דולר לטון, היא מאכזבת".

לדברי האנליסט, חוזה מסוג זה הוא חדשות חיוביות לכי"ל, שכן ההובלה מסדום היא הקצרה ביותר ועלותה כמחצית מעלות ההובלה לשחקניות הרוסיות או S+K.

עוד גורס בשן כי החוזה צפוי להסיר עננה כבדה של חוסר וודאות שריחפה מעל לשוק הדשנים בשנה האחרונה. משום שלדבריו, שווקים רבים המתינו לחוזה ולירידת מחיר על מנת לחזור לרכישות בקצב נורמאלי. "אנו מעריכים כי 2010 תציג שיפור ניכר בכמויות המכירה לעומת 2009 החלשה. חשיבות גדולה יש לכי"ל המחזיקה מלאי של 3 מיליון טון בים המלח, מלאי הנצבר לאורך כל השנה וחצי האחרונות", אומר.

ב-IBI אומרים שלאחר התייצבות המחיר בהתאם לחוזה שנחתם, צפויות עוד עליות מחיר פה ושם. לדברי הכלכלנים, במרבית השווקים הרכישות הינם על בסיס מחירי הספוט, וכעת, משהוסרה אי הוודאות בענף, היצרניות צפויות לחזור ולמכור בשיטת המחירונים ללקוחות, כשבשווקים בהם הכמויות נמוכות יחסית, ייתכנו עליות מחירים. "בחוזה של 300 דולר לטון שחקניות בעלות ייצור גבוהה ועלות שילוח עוד יותר גבוהה כ-K+S כמעט ואינן מרוויחות כסף לכן, אנו מעריכים שצפויה זליגה כלפי מעלה במחירים בשווקים אחרים", כותב בשן.

להערכת בשן, שנת 2010 תהיה עדיין שנה חזקה ברווחיות, הודות לכמויות שיפצו על שנת 2009 החלשה, ומלאי שנצבר לאורך השנה וחצי האחרונות, וכי"ל נמצאת בעמדה טובה להגדיל משמעותית את כמויות המחירים לכשיפתח השוק.

בשן חוזר על המלצת "נייטרלי" למניית כי"ל ונוקב במחיר יעד של 51 שקל למניה.