מהן 10 התוכניות שעשו את העשור בטלוויזיה בעולם?

זה היה העשור של הריאליטי ושל סדרות שגרמו למיליונים להיצמד באדיקות למסך הקטן ■ מגזין אד אייג' בוחר את התוכניות שהיוו אבני-דרך בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית בעשור החולף

1. "אמריקן איידול", רשת FOX

- שודרה לראשונה: 11 ביוני 2002

התחרות השנתית "אמריקן איידול" של פוקס הפיחה חיים חדשים לא רק בטלוויזיה המשודרת (בכך שיצרה ז'אנר חדש וידידותי לצפייה משפחתית, המאיץ את שילוב התוכן והתוכן הפרסומי), אלא גם בתעשיית המוזיקה - קלי קלארקסון, קרי אנדרווד וכו', שמככבים היום במצעדים האמריקנים. בנוסף נתנה התוכנית דחיפה לעסקי התקשורת (מסרוני ה-SMS של AT&T) ולקריירה של פאולה עבדול.

2. "הישרדות", רשת CBS

- שודרה לראשונה: 31 במאי 2000

הרעיון המקורי - לזרוק אסופה מקרית של מתמודדים באיזו נקודה מרוחקת - גרם ללא מעט הרמת גבות כאשר CBS הכריזה עליו. כיום הפכה "הישרדות" לאמא והאבא של כל תוכניות הריאליטי. הבאזז אמנם כבר התקרר מעט, אך השיטות בהן השתמשו המפיקים להחדרת תוכן פרסומי לתוך התחרות עצמה בהחלט שוות עדיין.

3. "אבודים", רשת CBS

- שודרה לראשונה: 22 בספטמבר 2004

קשה לפצח את דרמת המסתורין הזו. בדרך-כלל, כשמערבים את הצופים בתוכנית בנושאים על-טבעיים או בלתי מוסברים - הם מעוניינים בפיתרון משכנע. הרבה תתי-עלילות הגיעו וחלפו ב"אבודים", אבל מעט מאוד החזיקו מעמד, ומעטות אם בכלל מושכות את הצופים לחפש אחר רמזים בשידורים חוזרים של הפרקים הקודמים או להשתתף במשחקי מחשב בחסות פרסומית.

4. "הסופרנוס", רשת HBO

- שודרה לראשונה: 10 בינואר 1999

"הסופרנוס", הדרמה החדה בנושא איש המאפיה המטופל אצל פסיכולוגית, העניק לרשת הכבלים בתשלום של טיים וורנר כזו זריקת מרץ, שכל רשת כבלים נתמכת פרסום רצה לפתח תוכנית ייחודית משל עצמה - תנועה שהובילה לערעור מעמדה של הטלוויזיה המשודרת בעולם המדיה והבידור.

5. "שני גברים וחצי", רשת CBS

- שודרה לראשונה: 22 בספטמבר 2003

כל-כך הרבה פעמים במהלך העשור האחרון הכריזו על מותה של קומדיית המצבים (סיטקום) שזה מתחיל להרגיש כמו חדר מתים. השליטה של CBS בפורמט הובילה ליצירת תוכנית בנושא בחורים אלגנטיים ומתוחכמים (אם גם מעט ריקים) הגרים במערב התיכון של ארה"ב. הגירסה החרמנית של CBS לנושא הגבר הרווק התגלתה כמלכת הז'אנר.

6. "CSI", רשת CBS

- שודרה לראשונה: 6 באוקטובר 2000

כאשר הושקה לראשונה סדרה זו, בנושא קבוצת חוקרי זירות פשע מהעיר לאס-וגאס, צופי הטלוויזיה כבר נהנו ממספר רב של דרמות פשע באורך שעה. אבל לאורך השנים הולידה התוכנית תוכניות-בנות בערים מיאמי וניו-יורק. ברור שהדרמות הללו של CBS נוסחתיות, אבל מדובר באחת הסדרות המשובחות על המסך הקטן.

7. "משפחה בהפרעה", רשת FOX

- שודרה לראשונה: 2 בנובמבר 2003

בסיס המעריצים הנאמן שנבנה סביב הסדרה הזו הסב את תשומת-לב רשתות השידור לכך שהם חייבות לגרום גם לסדרות ה"קטנות" יותר לעבוד - אם על-ידי יצירת פחות פרקים או על-ידי שילוב תוכן פרסומי באופן טוב יותר. בעידן של קהלים מפוצלים, לכל נכס מדיה שיכול לייצר קהל מעריצים כלשהו יש סיבת טובה לקיום.

8. "מי רוצה להיות מיליונר", רשת ABC

- שודרה לראשונה: 16 באוגוסט 1999

"מי רוצה להיות מיליונר" היוותה סם קשה עבור רשת ABC, והגמילה היתה עוד יותר קשה. אבל בלי "המיליונר" לא היו מתקיימות גם "אמריקן איידול" (פוקס הסיקה את לקחי רווית היתר והפכה בכך את "איידול" לאירוע חובה לצפייה) ואפילו "Deal or No Deal". זכרו שהיינו צריכים גם לסבול חיקויים זולים מסוג "החולייה החלשה".

9. "The Osbournes", רשת MTV

- שודרה לראשונה: 5 במארס 2002

פורמט התוכנית נראה כיום אמנם כקלישאה מוחלטת, אך אוזי אוסבורן ומשפחתו המציאו כמעט לבדם את הדרך בה אנו צופים כיום בטלוויזיית ריאליטי. הקטעים המצונזרים, הצפצופים במקום השפה הבעייתית - ללא משפחת אוסבורן לא היינו יודעים מה שאנחנו יודעים על לורן, היידי או משפחת גוסלין.

10. "Adult Swim", רשת Cartoon Network

- שודרה לראשונה: 2 בספטמבר 2001

שקיעת השליטה של רשתות השידור בטלוויזיה ההמונית הואצה תודות לרצועות שידור ממוקדות מגזרים כגון "Adult Swim" של קרטון נטוורק, רצועה לילית יומית המוקדשת למגזר הסטודנטים בקולג' בני 18-24. היא התחילה בקטן, אבל כיום מדובר בתופעה ענקית בקרב הסטודנטים והסטלנים.