"פישר התעלם מבועת הנדל"ן שיצר במו ידיו - וכעת הוא מבקש לבלום אותה"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מעריך כי הריבית במשק תמשיך לעלות בחודשים הקרובים ותגיע ל-3.5-4% בעוד שנה ■ "עד כה טען פישר כי אין בועת נדל"ן, עמדה אותה דחינו בשתי ידיים"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מטיח ביקורת בנגיד סטנלי פישר בסוגיית המדיניות המוניטארית האגרסיבית בה נקט. פישר, כזכור, העלה אתמול (ב') בערב את ריבית הבסיס במשק ב-0.25% ל-1.25% בפעם השלישית מאז חודש אוגוסט והוכיח כי הוא מודאג יותר מהאינפלציה מאשר מהצמיחה במשק. מעוז, אשר טען בחודשים האחרונים כי ריבית שפל של 0.5% שהייתה נהוגה עד לא מזמן בישראל, מנפחת בועת נכסים ובראשה בועת נדל"ן.

"באיחור רב נודע לבנק המרכזי כי הריבית הנמוכה גורמת לעלייה במחירי הנכסים, ובתוכם הדיור, וזאת אחת הסיבות העיקריות להעלאת הריבית", אומר מעוז. "זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מתייחס לעלייה במחירי הדיור, שאותה הוא מבקש עתה לבלום. עד כה התעלם הנגיד לחלוטין מהבעיה שיצר במו ידיו והנגיד אף התבטא לאחרונה כי אין בועה במחירי הדיור, דעה שדחינו בשתי ידיים".

מחירי הדירות בישראל זינקו ב-36% מאז תחילת 2008 וב-14% מתחילת השנה. כך עולה מנתוני משרד האוצר. בהודעה שצורפה להחלטת הריבית ציין בנק ישראל, כי ההחלטה להעלות את הריבית שוב באה "על רקע סביבת האינפלציה בישראל שנמצאת בחלק העליון של תחום יעד יציבות המחירים, על רקע הצמיחה בארץ שממשיכה להתבסס ועל רקע העליות במחירי הנכסים ובתוכם הדיור". הבנק אף אותת כי ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הבאים עד שזו תגיע לרמה "נורמאלית".

מעוז מעריך כי העלאות הריבית בחודשים הבאים ייקבעו לפי קצב הצמיחה הכלכלית. הוא מעריך כי הריבית תגיע לרמה של 3.5-4% בסוף 2010, בעוד שהחזאים בשוק מעריכים כי הריבית תעלה ל-3% בעוד שנה.

"ההחלטה של בנק ישראל להעלות את הריבית בשעה שבמרבית מדינות העולם אין כוונה להעלות את הריבית, מצביעה על כך שהנגיד מתכוון להילחם בציפיות האינפלציה בכל כוחו וכי צפויות העלאות ריבית נוספות בשיעור חד לאורך כל שנת 2010", טוען מעוז. "ההכרה של פישר כי הדיור תורם לאינפלציה והגדלת היצע הקרקעות על ידי הממשלה, חיוניים לבלימת האינפלציה".