השמאי הממשלתי: "עלייה בריבית מעלה מחירי הדירות בטווח הארוך"

האם מאמציו של שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, להוזיל את מחירי הדירות נתקלים בקיר הריבית? על פי השמאי הממשלתי הראשי שבמשרד המשפטים, אייל יצחקי, התשובה חיובית

האם מאמציו של שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, להוזיל את מחירי הדירות נתקלים בקיר הריבית? על פי השמאי הממשלתי הראשי שבמשרד המשפטים, אייל יצחקי, התשובה חיובית.

יצחקי מצביע היום (ג') על ההשפעה הצפויה של העלאת הריבית על שוק הדירות באומרו כי בטווח הקצר העלאת שער הריבית מקטינה את הביקוש לדירות ועקב כך את המחירים אולם בטווח הארוך מביאה העלאת שער הריבית לעליה בתשומות הבניה וגוררת עלייה במחירי הדירות ובפרט לעליה בדמי השכירות.

לדברי יצחקי, הריבית הנמוכה שהונהגה על ידי נגיד בנק ישראל בשנה האחרונה ואשר סייעה למשק הישראלי להתמודד עם השפעות המשבר הכלכלי הכלל עולמי הגדילה את הביקוש לדירות ובכך תרמה לעליות המחירים בשוק הדירות בשנה החולפת. עם זאת, כבר מאוגוסט השנה מעלה בנק ישראל בהדרגה את שער הריבית (העלאה אחרונה אמש ל-1.25%, ה.ק.).

השפעה גם על שוק השכירויות

יצחקי מפנה את תשומת הלב להשפעה חשובה נוספת של השינויים בריבית והיא על שיעור התשואה מנכסי נדל"ן בכלל ובדירות מגורים בפרט. היות וחלק מהדירות נרכשות על ידי משקיעים, הרואים בדירה נכס מניב הכנסה, הריבית הנהוגה בשוק היא החלופה חסרת הסיכון להשקעה בדירה להשכרה, והיא משפיעה באופן טבעי על שיעור התשואה הנדרש על ידי המשקיע. לא זו בלבד שרמת ריבית נמוכה מקטינה את דמי השכירות, אלא, שהיא גם מסייעת בהגדלת היחס בין שוק השכירויות, לבין שוק הרכישות, שנחשב לקטן לעומת המקובל במדינות המערב .

נזכיר כי אתמול חשף משרד האוצר נתונים לפיהם המחיר החציוני של הדירות החדשות ירד ב-5.7% בחודש נובמבר - הירידה הראשונה מאז חודש מארס. האוצר ציין כי הירידה במחירים "תואמת את הירידה בביקושים בחודשים האחרונים".