איך תשדרגו את הטיסה שלכם בלי לשלם על מחלקת עסקים?

אייר פראנס ובריטיש איירווייס מחזרות אחר לקוחות שמחפשים תנאים טובים מאלה של מחלקת התיירים, אך לא מוכנים לשלם על מחלקת עסקים ■ המשמעות: מחלקות ביניים עם מושבים נוחים יותר, תפריט משודרג ומחירי אמצע

מצוקתן של חברות התעופה, המבקשות להגדיל את הביקוש למחלקות היוקרה, מביאה אותן לפתח פתרונות יצירתיים: בריטיש איירווייס ואייר פראנס-KLM השיקו מחלקות ביניים, המעניקות תנאים טובים יותר מתנאי מחלקת תיירים ,במחירים נמוכים מאלה של מחלקות היוקרה, וגמישות בהזמנת ובביטול הכרטיס המותאמת לאנשי עסקים. אל-על ולופטהנזה יוזמות הצעות שדרוג נוחות בתנאים אטרקטיביים שלא היו נהוגים קודם לכן.

בשורה התחתונה, מי שמרוויח הם הצרכנים, שיכולים בתוספת זניחה יחסית של כ-100 דולר לנוסע, לשדרג את עצמם ולטוס בתנאי "כמעט עסקים" במטוסי בריטיש איירווייס ללונדון, להגיע לגמישות כמעט מקסימלית בתנאי הכרטיסים תמורת תשלום הנמוך בכ-30% ממחיר כרטיס מחלקת עסקים במחלקת הבינייים של אייר פראנס-KLM, או להתרווח במושבי מחלקת העסקים של אל-על תמורת 250 נקודות נוסע מתמיד.

למה זה קורה? המשבר הכלכלי הותיר את חותמו על מחלקות העסקים. למעשה, כבר במאי-יוני 2008, כשמחירי הדלק הסילוני היו בשיאם, החלו חלק מהחברות להטיס עובדים לפגישות בחו"ל במחלקות התיירים. המשבר הכלכלי הביא לכך שמעט מאוד חברות המשיכו להטיס עובדים במחלקות עסקים.

מחלקת העסקים היא מרכז הרווח העיקרי בכל טיסה, והירידה בביקושים, שהגיעה בשנת 2009 ל-40% (לעומת תקופת שיא הביקוש בשנת 2008) גרמה לחברות התעופה לנזקים כלכליים. ירידה זו, לצד התחזקותן של חברות הלואו-קוסט, הקשתה על החברות לייקר את הטיסות.

למרות שבענף מתחילים לזהות התעוררות, קשה למצוא מישהו שמאמין שהביקושים יחזרו לרמתם טרם המשבר. הסיבות מגוונות: חלק מהחברות רכשו ציוד לשיחות וידאו ומוותרות על הטסת העובדים. ובמקביל נשחקו מחירי כרטיסי הטיסה בכל המחלקות ב-30%-40% בממוצע.

בריטיש איירווייס: מחלקת תיירות פלוס

כבר אחרי פיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001, תקופה שהתאפיינה גם היא בירידה משמעותית בביקושים לטיסות, השיקה החברה את מחלקת ה- World Traveller Plus. בקו לישראל הושקה המחלקה בשנת 2005. "המחלקה פותחה כחלק מאסטרטגיית החברה לתת מענה אולטימטיבי לצרכי הלקוח העסקי, שבראשם הצורך בגמישות בתנאי הכרטיס", מסבירה יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס בישראל:

המחלקה, הממוקמת במטוס בין מחלקת התיירים למחלקת העסקים, כוללת עד 5 שורות של 6 מושבים רחבים יותר מאלה של מחלקת התיירים, בצמדים, כשהמרווח בין השורות עומד על 97 ס"מ (18 ס"מ יותר מהמרווח הרגיל במחלקת תיירים).

המושבים כוללים מכשיר טלפון אישי ושקע חשמלי למחשב הנייד, והמזון המוצע לנוסעים דומה לזה של מחלקת העסקים.

נוסעי מחלקת תיירים פלוס יכולים לשלוח שתי מזוודות במשקל של 23 ק"ג כל אחת - כפול ממגבלת הכבודה המרבית במחלקת תיירים (נוסעים מתמידים במעמד יוקרה זכאים לשלוח 2 מזוודות במשקל 32 ק"ג).

מחירי הכרטיסים במחלקה זו בחודשים הקרובים עומדים על 816 דולר בקו תל-אביב-ללונדון, ויורדים עד ל-536 דולר לכרטיס ברכישת זוג כרטיסים, כשאלה ניתנים לשינוי ללא הגבלה, אולם דורשים מינימום שהות.

אייר פראנס-KLM: פרימיום אקו

החברה תחל באמצע ינואר לשווק את מחלקת הביניים "פרימיום אקו", שתתחיל לפעול באפריל 2010 בקווים הבינוניים, וביניהם הקו שבין תל-אביב לפריז.

בעונת החורף-אביב הקרובה מחירי הכרטיסים במחלקה זו יהיו נמוכים ב-15%-35% ממחירי כרטיסים במחלקת העסקים - 1,040 דולר לעומת 1,500 דולר (המחיר הנמוך ביותר במחלקת העסקים בקו). הרעיון השיווקי הוא לפתות נוסעים המעוניינים ליהנות מתנאים של מחלקת עסקים במחיר של מחלקת תיירים בחברות מתחרות.במקביל תיקרא מעתה מחלקת העסקים "פרימיום ביזנס".

מחלקת פרימיום אקו ממוקמת מיד אחרי מושבי העסקים, ומובדלת ממנה בעיקר בסידור המושבים: בעוד שבעסקים מבטיחים מושב ריק בין כל שני מושבים, בפרימיום אקו מדובר ב-3 מושבים צמודים.

התפריט הוא תפריט עסקים משודרג, ואפשר לשלוח כבודה הכוללת מזוודה אחת במשקל 30 ק"ג. הבידוק מתבצע בדלפקים ייעודיים, ויש אפשרות להיכנס לטרקלין עסקים בנמלי התעופה סכיפהול באמסטרדם ושארל דה גול בפריס.

גם כאן מדובר על כרטיסים גמישים הניתנים לשינוי ולביטול, כולל החזרת התשלום.

"חברות התעופה מתקשות למכור כרטיסים במחלקת עסקים במחירים מלאים", אומר מנכ"ל אייר פראנס-KLM, פייר הנרי גורג'ון. "הבשל המשבר הכלכלי יותר ויותר נוסעים תרים אחר מחיר נמוך יותר מבלי שיידרשו לוותר על איכות השירות".

לדבריו, המחלקה החדשה אינה עונה להגדרה "מוזלת", אך היא גמישה יותר ומאפשרת להציע לחברות עסקיות בגודל בינוני ומטה טיסות בתנאי מחלקת עסקים.

כמו כן, יוזמת החברה מהלכים נוספים:

* שירות "הוט ליין": שירות לאנשי עסקים, המאפשר לבצע שינויים בכרטיס הטיסה ישירות מול נציגי החברה בעודם בחו"ל ללא כל צורך לעבור דרך נציג הזמנות.

"המטרה היא לעודד נוסעים המעוניינים לשדרג את טיסתם למחלקה הפועלת בתנאים של מחלקת עסקים מבלי לחייבם בתשלום נוסף", מסביר מתיו ברונו, סגן נשיא למסחר של אייר פראנס-KLM.

* זמן לחשוב: שירות לרוכשים באמצעות האינטרנט, שבמסגרתו יש ללקוח ארכה של שבוע ימים, שבה אפשר, תמורת 10 אירו, לשמר את המחיר הנמוך ביותר שהוצע לו עד לתאריך הטיסה. כמו כן, יכול הלקוח לכרטס את הזמנתו ועדיין לבצע שינויים עתידיים מבלי לאבד את המחיר הנמוך שמצא.

אל-על: הגמישה את מדיניות השדרוג

גם חברות תעופה שלא השיקו מחלקות חדשות מוצאות פתרונות יצירתיים כיצד למלא את מחלקות היוקרה. באל-על לדוגמה, הוגמשה בשנה האחרונה משמעותית מדיניות השדרוגים לחברי מועדון הנוסע המתמיד. "עד לשינוי במדיניות לא ניתן היה לשדרג כרטיסים שנרכשו במחירים מוזלים, ואילו כיום ניתן לשדרג גם אותם", מסביר עמית לבני, ראש אגף השיווק באל-על.

בנוסף היתה הגמשה בנושא סוגי כרטיסים במחלקת עסקים ופותחו מוצרים המאפשרים שהייה קצרה גם במחירים נמוכים יותר:

* החברה החלה למכור את המושבים המועדפים (מושבי המעבר הנהנים ממרווח רגליים גדול יותר) במחלקת התיירים, תמורת תוספת של עשרות דולרים לכיוון.

* החברה מאפשרת שדרוג למחלקות היוקרה (ממחלקת תיירים למחלקת עסקים וממחלקת עסקים למחלקה ראשונה) בהושבה בלבד (לא כולל שירות של מחלקות היוקרה) תמורת 250 דולר לכיוון ליעדים ארוכים או תמורת נקודות על בסיס מקום פנוי.

* כרטיסיות לנוסע עסקי: מזכות את הנוסעים בהנחה של 10%-15%, וכוללות התגמשות בזהות הטסים, וגמישות ביעדים.

לופטהנזה: תוכנית בונוסים לחברות בינוניות

החברה הרחיבה את פעילות מועדון הבוטיק שלה לחברות קטנות ובינוניות, Partner Plus Benefit (PPB), שבמסגרתו יכולות חברות קטנות ליהנות מתוכנית בונוסים עסקית, שבה שותפות חברות הבת סוויס וחברת התעופה בריסל איירלינס.

"במסגרת המועדון זכאיות חברות קטנות להנחות ברכישת כרטיסי טיסה, לצבירת נקודות ביחס המרה אטרקטיבי המאפשרת קבלת כרטיסי בונוס ושדרוגים, לצבירת נקודות בנוסף לצבירת מיילים האישית בתוכנית הנוסע המתמיד Miles &More, ולמתנת הצטרפות של 2,500 נקודות 200 נקודות נוספות", מסביר אורי עמירם, מנהל מכירות סניף ישראל של לופטהנזה.

למרות הירידה בביקושים במחלקות העסקים, ובשונה מחלק מהחברות האחרות, הלה לופטהנזה להפעיל בקו מינכן-תל-אביב מטוס צר גוף, הכולל מחלקת עסקים משודרגת.

לדברי עמירם, מדובר במוצר חדש המותאם לתקופות שבהן הירידה בביקוש מחייבת הקטנת מטוס, אך לא במחיר של שירות.

עיקרי הדברים

- בריטיש איירווייס: טיסה בתנאי "כמעט עסקים" בתוספת של 100 דולר

- אייר פרנאס-KLM: גמישות כמעט מרבית במחלקת הבינייים, במחיר נמוך בכ-30% ממחלקת עסקים

- אל-על: שדרוג למושבי מחלקת העסקים תמורת 250 דולר

- לופטהנזה: הטבות לחברות קטנות

* הכותבת היתה אורחת חברת אייר פראנס-KLM בפריז.

22