היקף גיוסי העובדים בשוק ההון מתקרב לרמות שלפני המשבר

לפי נתונים של נישה שוקי הון נרשמה עלייה בביקוש לאנשי שיווק ■ השכר נותר יציב, מלבד בתחום ניהול ההשקעות

אחרי גל הפיטורים שספג בשנה החולפת שוק ההון ובמיוחד ענף בתי ההשקעות, ניכרת סוף סוף התאוששות. מנתוני נישה שוקי הון מקבוצת נישה עולה, כי כמות המשרות בענף גדלה במחצית השנייה של 2009 ב-28% בהשוואה למחצית הראשונה של השנה.

הרבעון הרביעי היה החזק ביותר, וכמות הגיוסים הייתה גבוהה ב-42% לעומת הרבעון הראשון של 2009. בנישה מציינים שהיקף הגיוסים שנרשמו ברבעון הרביעי כבר קרוב מאוד לאלו שאפיינו את 2008 בתקופה שלפני המשבר.

בנוסף, ניכרת עלייה בעיקר בביקוש לאנשי שיווק, וכן בגיוס של כוח אדם מצד הבנקים והתארגנות של בתי ההשקעות להרחבת פעילות החיתום וחדרי המסחר בעיקר בכל הקשור למסחר מול לקוחות מוסדיים. עוד מציינים בנישה, כי תהליכי גיוס העובדים מתאפיינים בבדיקה מעמיקה של המועמדים, בתהליכים ארוכים ואיטיים עד לאיתור המועמד המתאים.

בקבוצת ההשמה מעריכים כי בשנה הבאה עיקר התחומים שיהיו בהם ביקושים לעובדים יהיו תחום ניהול הסיכונים והשיווק ללקוחות אמידים. שחקן מרכזי שצפוי להשפיע על השוק הן חברות הביטוח והיערכותן לפעילות בתחום הפיננסי.

בועת שכר

עובדי שוק ההון עברו טלטלות רבות בשנים האחרונות. בין השנים 2006-2008 נהנו בשוק ההון מהגאות בשווקים. לכך יש להוסיף את רפורמת בכר שהגדילה את התחרות בענף, והמרוץ אחר כוח אדם איכותי בין הברוקרים השונים רק הלך והחריף.

עובדים רבים נהנו גם מתנאים מפנקים כמו כלי רכב מפנקים והטבות נוספות. בשלב מסוים כבר התפתחה בחלקים מהענף בועה בתחום תנאי השכר, ושכבת העובדים שהרוויחה שכר של עשרות אלפי שקלים הלכה וגדלה.

אלא שהמשבר בשווקים טרף את הקלפים. בתי ההשקעות ספגו ירידה חדה בהיקף הנכסים המנוהל וכתוצאה מכך בהכנסות, וקיצצו מייד במשאב המרכזי שלהם - כוח אדם. בשוק ההון בוצעו בשנה החולפת פיטורים בהיקף מצטבר של מאות עובדים וזאת בנוסף לקיצוץ במשכורות.

כמו כן חשוב לזכור כי חלק גדול מהמשכורות (בעיקר בתחום השיווק) מתבסס על עמלות ובונוסים, שאוטומטית נחתכו בשל הירידה בביצועים. התאוששות השווקים ייצבה פחות או יותר את הענף. היום ניתן כבר לומר שגל הפיטורים נמצא מאחורי שוק ההון, ולפי קבוצת נישה אף ניכרת חזרה של גיוסים במקצועות מסוימים.

ומה לגבי השכר? לאחר הירידה בשכר שנרשמה בסוף שנת 2008, נראה כי בסה"כ רמות השכר נותרו פחות או יותר יציבות ב-2009. מבין המקצועות השונים בשוק ההון, ניכרת ירידה חדה בשכר בעיקר בתחום ניהול ההשקעות והאנליזה.

כך לדוגמא, שכרו של אנליסט מתחיל ירד בממוצע בשנה החולפת בכ-25% לרמה של 7,000 שקל, לעומת עשרת אלפים שקל בסוף 2008. יחד עם זאת, בקרב אנליסטים בכירים יותר הירידה הייתה מתונה.

עלייה בשכר בייעוץ הפנסיוני

בשנים האחרונות רכשו בתי השקעות רבים נכסים מהבנקים או מבתי השקעות אחרים. הגידול החד בנכסים לא לווה ברוב המקרים בהתארגנות מתאימה בצד התפעולי.

חוסר הסדר הזה גרם לכך שעובדים בעלי ניסיון בתחום ה-Back office הופכים למבוקשים. שכר של עובד Back office מנוסה צמח בשנה החולפת בקרוב ל-30% לרמה של 11 אלף שקל.

בתחום השיווק, נשמרה פחות או יותר יציבות בשכר. אך נדגיש כי הנתונים אינם כוללים בונוסים ועמלות, שמהווים כאמור במקרים רבים חלק גדול מהשכר, ואשר ירדו ברוב המקרים באופן משמעותי במהלך השנה החולפת לעומת שנים קודמות.

עוד נציין כי התפתחות התחרות בשוק הפנסיוני בעיקר בשל כניסת הבנקים לייעוץ בתחום זה הביאה לעלייה בשכר במקצועות הקשורים לתחום. שכרו של יועץ פנסיוני בכיר עלה בממוצע ביותר מ-30% לרמה של 14.5 אלף שקל.

22