קבלנים על הפחתת המע"מ: "דירה במיליון שקל תוזל רק ב-5,000 שקל"

הקבלנים משדרים עסקים כרגיל למרות הורדת המע"מ ■ משה צרפתי: "אינני סבור כי הורדת המע"מ תשפיע כלל על מחירי הדירות"

הודעת משרד האוצר בדבר הפחתת המע"מ ב-0.5% החל מיום שישי לא זעזעה את אמות הסיפים בענף הנדל"ן. בתגובה להחלטת האוצר, מסרו קבלנים כי למהלך לא תהיה השפעה מהותית על מחירי הדירות, אשר האמירו מתחילת השנה ב-14% וזינקו ב-36% מתחילת 2008.

"אינני סבור שהורדת המע"מ תשפיע כלל על מחירי הדירות", אומר משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו. "ישנם מיסים אחרים שהיזמים נדרשים לשלם ואלה מתייקרים כל הזמן, כמו למשל המס על העסקת פועלים זרים. לכן, אינני צופה שההפחתה הזאת תשפיע על המחירים או העסקאות בשוק הנדל"ן. בכל מקרה, מדובר בסך הכול ב-0.5%, שגם על סכום של מיליון שקל ההפחתה תביא להוזלה של 5,000 שקל - סכום זניח שאינו יכול להשפיע על מחירי הדירות באזורי הביקוש כיום".

בין הקבלנים ומשרד השיכון מתנהל מאבק פסיכולוגי בחודשים האחרונים. הקבלנים לא אוהבים, בלשון המעטה, את תוכניתו של שר השיכון, אריאל אטיאס, להציף את השוק בקרקעות על מנת להוזיל את מחירי הדירות. אטיאס אף אמר באחרונה כי קבלנים פנו אליו בבקשה שיפסיק לדבר על הוזלת מחירי הדירות, כיוון שהדבר פוגע להם במכירות. בינתיים, נראה כי המאבק שמנהל אטיאס מתחיל לשאת פרי, שכן לפי נתוני האוצר שנחשפו ב"גלובס" שלשום, מחירי הדירות ירדו ב-5.7% בנובמבר.

אך הקבלנים מנסים לשדר עסקים כרגיל. אבי זיתוני, מנכ"ל ובעלים של חברת הנדל"ן הקרויה על שמו, מסר כי "להפחתת המע"מ לא תהיה כל משמעות רבה על מחירי הדירות שבמלאי, אולם אלו שרכשו דירות לפי המע"מ הגבוה, ירוויחו ויקבלו זיכוי של 0.5% על יתרת התשלום. מדובר במהלך כלכלי חיובי שיגדיל את הצמיחה במשק ויתרום גם לצמיחת שוק הנדל"ן".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציין כי הפחתת המע"מ היא מהלך נכון בכיוון הנכון. "כל הפחתת מיסים מאיצה את המשק ומשפיעה לחיוב על הכלכלה. בשוק הנדל"ן המהלך יביא להוזלה במחיר הדירות החדשות וגם דיירים שכבר רכשו דירה ולא סיימו לשלם יהנו מהוזלה על התשלומים העתידיים".