עיראק תובעת מיליארדים מישראל בגין הפצצת הכור ב-1981

(עדכון) - עיראק תנסה להיעזר בהחלטת האו"ם 487 ■ משרד החוץ: "לא ידוע לנו על תביעה עיראקית בנושא זה" ■ ד"ר גיא בכור: "התביעה לא מעשית; צריך לזכור גם את הרכוש היהודי שנותר בעיראק"

בזמן שבמערכת המדינית והביטחונית בישראל שוקלים אם לתקוף את מתקני הגרעין באיראן או לתת ללחץ הבינלאומי לעשות את שלו, צצים להם שלדים מהעבר: ממשלת עיראק הגישה לאו"ם ולמועצת הביטחון של האו"ם תביעה לקבלת פיצויים כספיים מישראל בגין הפצצת הכור בעיראק בשנת 1981.

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מליכי, מבקש לתבוע פיצוי כספי מישראל, לאחר שהקבינט בעיראק אישר ב-25 בנובמבר תוכנית שבמסגרתה תוקם ועדה "נייטרלית", כלשונם, כדי לקבוע את היקף הפיצוי שתידרש ישראל לשלם.

ההערכות הן כי עיראק תתבע את ישראל במיליארדי דולרים בגין הפצצת הכור הגרעיני אוסירק ביוני 1981, תוך שהיא תנסה להיעזר בהחלטת האו"ם 487 אשר עברה לאחר ההתקפה, שגינתה את ישראל בגין ההפצצה וקבעה כי עיראק זכאית לפיצוי.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "אכן פורסמה בנושא זה ידיעה בתקשורת, אולם לא ידוע לנו על תביעה עיראקית בנושא".

ד"ר גיא בכור, ראש חטיבת לימודי המזרח-התיכון במרכז הבינתחומי הרצליה, מעריך כי סיכויי התביעה אינם גדולים, בייחוד נוכח "החשבון הפתוח" של ישראל ועיראק לאורך ההיסטוריה.

"סדאם חוסיין איים להשמיד חצי ממדינת ישראל במספר הזדמנויות, כך שהאיומים עלינו היו קיומיים", אומר בכור ל"גלובס". "אם יהיה הסכם שלום מלא בין ישראל ועיראק, אז התביעות הכספיות ההדדיות יעלו על הפרק, אך כרגע זה לא מעשי, וגם התביעה הזו אינה מעשית כיוון שאין יחסים דיפלומטיים בין 2 המדינות".

בכור הוסיף כי "הצבא העיראקי פלש לישראל ב-1948, ועיראק שלחה חיל משלוח נגד ישראל במלחמת ששת הימים, כך שיש פה חשבון פתוח. אל לנו לשכוח גם את שאלת הרכוש היהודי בעיראק, שנאמד בעשרות מיליארדי דולרים".