בקרוב: מעצרים נוספים בעולם הספורט בחשד להעלמות מס

כך עולה מגורמים המעורים בחקירת "בנק פנאן", בעקבות מעצרו של שופט הכדורסל סמי בכר ■ בינתיים: בכר הושעה משיפוט המשחק הקרוב ביורוליג

הנהלת היורוליג השעתה את שופט הכדורסל הישראלי הבינלאומי, סמי בכר, משיפוט המשחק בין חימקי מוסקבה לארמני מילאנו ביום חמישי הקרוב, זאת בשל הליכי החקירה נגדו בישראל.

אמש (ב') שוחרר בכר בערבות ובתנאים מגבילים, לאחר שנחקר בחשד כי העלים מס והפקיד מאות אלפי שקלים שהשתכר משיפוט בחו"ל ב"בנק" של מוני פנאן ז"ל. בכר מודה בעבירות מס, אך מכחיש מעורבות ב"בנק" של פנאן.

ברשות המסים הצטבר מידע שלפיו בכר הפקיד אצל פנאן, שהיה בעבר מנהל קבוצת מכבי תל-אביב, את כל הכנסתו משיפוט בחו"ל. אמש ביצעו החוקרים חיפוש בביתו, ומצאו אסמכתאות רבות ודפי בנק בחו"ל.

לטענת החוקרים, ממשרד פקיד שומה חקירות תל-אביב בראשות רון חכם, בכר הודה כי לא דיווח על הכנסותיו משיפוט בחו"ל בשנים 2003-2009, שהסתכמו בכ-100 אלף אירו, אותם הפקיד בחשבון בנק ביוון. ברשות המסים אומרים כי ניתוח דפי הבנק מחזק את הודאתו זו.

פרקליטו, עו"ד דוד פורר, אמר ל"גלובס" כי בכר "התכוון לפנות מיוזמתו לרשות המסים כדי להגיש דו"חות על הכנסותיו ב-5 השנים האחרונות. הוא פנה לרואה חשבון והחל לרכז את החומר כדי להציגו מיוזמתו למס הכנסה, אבל בטרם הספיק לעשות כן הם פנו אליו".

פורר הדגיש כי בכר אינו חשוד בהגשת דו"ח כוזב, שכן הוא לא הגיש עד היום דו"חות על הכנסותיו, אלא רק באי-הגשת דו"ח. "החשד הנוכחי עוסק בעבירות טכניות, ובזה זה צריך להיגמר. אם זה לא היה סמי בכר, זה היה נגמר בקנס מינהלי או בכופר".

פורר שב וטען כי "לבכר אין קשר לסיפור של מוני פנאן. איש לא הציג בפניו ראיה כלשהי, וברור שקשר כזה אינו יכול להתקיים בלא ראיות".

"כולם עוד יופתעו"

ל"גלובס" נודע כי מעצרו של בכר הוא רק יריית הפתיחה למתוכנן בימים הקרובים, ולבית המשפט יגיעו בכירים נוספים בעולם הספורט, שנחקרו כבר בפרשת פנאן על העלמת הכנסות.

בכל מקרה, ההערכה היא כי החקירה לגבי כלל הנחקרים בפרשה תסתיים במישור האזרחי, מאחר שאין די ראיות להעמדה לדין פלילי.

גורמים המעורים בחקירה טוענים כי כל הנחקרים בפרשה הגיע עם גירסה מוכנה מראש, לאחר שנועצו באנשי מקצוע. מנגד, החוקרים לא מצאו כל רישומים המעידים על הכספים שניתנו לפנאן לצורך השקעה.

גורם המעורה בחקירה אמר היום (ג'): "עד עכשיו הספידו את החקירה, אבל עכשיו יופתעו כולם".

מחכים ליועץ המשפטי

בכדורסל הישראלי עדיין מתקשים לקבוע איך לנהוג עם סמי בכר, ומדגישים כי הסמכות הבלעדית בעניין היא בידי איגוד השופטים שפועל תחת איגוד הכדורסל.

יו"ר איגוד הכדורסל, שי שני, אמר היום ל"גלובס" כי "ללא קשר למה שימליץ היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, שוקי קרמר, אני מצפה מסמי בכר שישעה את עצמו באופן מיידי משיפוט. התקנון באיגוד הכדורסל הוא ברור - כל מי שיש לו עבירה פלילית, לא יכול לשמש בתפקיד באיגוד הכדורסל".

שני הוסיף כי "עם זאת, לגבי דברים אחרים כמו מעורבות של מאמנים או שחקנים - אם יש כאלה - הרי שהעניין הוא מאוד בעייתי, כי האחריות שלנו היא לדאוג שהמשחק יתנהל בפייר-פליי. צריך לזכור כי במקרים האלה לא נחקרים דברים שקשורים לכדורסל, אלא התנהלויות של אנשים פרטיים עם הכסף שלהם".

במינהלת הליגה הגיבו לעניין באופן הבא: "המינהלת מצרה על הפרשה, אבל אין בכוחה ובסמכותה לטפל בכל נושא השופטים, הן במישור המקצועי והן במישור האישי. יתרה מכך, במכתב ששלח יו"ר איגוד הכדורסל למינהלת בתאריך 25.10.2009 נכתב בין השאר: 'למינהלת אין סמכות לחקור נושאים הקשורים לשופטים ו/או הסכמי שחקנים ו/או הסכמי מאמנים או לנושא הקשור לתקנון המשמעת באיגוד הכדורסל. הסמכות הבלעדית לכך מצויה בידי היועץ המשפטי לאיגוד, והוא פועל בעניין על-פי התקנון בצורה דיסקרטית ועניינית'".

בכיר בעולם הכדורסל אמר היום ל"גלובס" כי מבחינת סמי בכר, כמו גם לשופטים אחרים, אין שום קושי להשאיר את ההכנסות שלהם בחו"ל. "את היורוליג לא מעניין איפה יש לך או אין לך חשבון", אומר אותו גורם. "שופט כדורסל בסך-הכל נדרש על-ידי היורוליג לתת מספר חשבון ולבקש לאן להעביר לו את הכסף בהעברה בנקאית, כך שמבחינת היורוליג לא משנה אם יש לך חשבון בישראל, ביוון או בגיברלטר".