מנכ"ל האוצר: "הפיס יבטל השיטה החדשה בלוטו עד אפריל"

המשמעות: הפיס ייאלץ לוותר על הכנסות שמנות, ולחזור למתכונת של פרסים קטנים יותר עם סיכויי זכייה מוגדלים ■ מנכ"ל האוצר, חיים שני, בביקורת חסרת תקדים על ראשי הפיס: "הגדלת הפרס יוצרת 'היסטריית הימורים, ומגבירה אפקט האשליה" ■ הפיס: "קיבלנו מכתב תמוה ומוזר משני, שכולו סיסמאות. איך נגדיל ההקצבות לצורך בניית כיתות לימוד?"

אחרי שנדמה היה כי משרד האוצר ומפעל הפיס נכנסים למסלול של פשרה במסגרתה ימשיך הפיס לשווק את הגרלת "הלוטו החדש", הורה היום (ג') המנכ"ל החדש של משרד האוצר, חיים שני, לבטל את ההגרלה החדשה עד חודש אפריל הקרוב.

המשמעות היא שהפיס יאלץ לחזור לשיטת הלוטו הישנה, בה הפרסים אמנם קטנים יותר, אך סיכויי הזכייה גדולים יותר.

במכתב חסר תקדים בלשונו, במיוחד בכל הקשור למשמעות הערכית של הדברים, כתב היום שני למנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק: "הגדלת הפרס הראשון לצד הקטנת הסיכוי לזכות בו מגדיל את החשש להתמכרות להימורים, ויוצרת 'היסטריית הימורים' בהגרלות שבהן הפרס הראשון הוא גדול במיוחד".

שני התייחס גם לאופן השיווק של הלוטו החדש ורמז להטעיית הציבור מצד הפיס: "השילוב של הגדלת גובה הפרס הראשון ביחד עם הקטנת סיכויי הזכייה בפרס האמור, כאשר הפרסום להגרלה מתמקד אך ורק בהגדלת גובה הפרס ומתעלם מהקטנת סיכויי הזכייה, מגדיל את אפקט האשליה - דבר העלול להטעות את הציבור ולעודד אנשים להוצאות גבוהות ולא מבוקרות, בתקווה להתעשרות מהירה - שסיכוייה בפועל מאוד נמוכים".

שני לא הסתפק בביקורת רק על עצם השיטה החדשה של הלוטו, אלא גם על המהות של מפעל ההימורים ועל ההשלכות שלו על החברה: "היצע ההגרלות בשוק ההימורים משפיע על התנהגות הציבור ויש בו בכדי לשנות את העדפותיהם. השפעה זו עלולה להיות קיצונית יותר אצל אוכלוסיות חלשות ומעוטי יכולת".

שני טוען למעשה כי רכישת טופסי הגרלה על ידי אוכלוסיות חלשות, מהווה עבורן מס רגרסיבי לכל דבר. שני הסביר כי הוא מודע לכך שחלק לא מבוטל מהכנסות הפיס מופנה לטובת פרויקטים חשובים בקהילה, אך הדגיש כי חייב להיות איזון בין התועלת שהמדינה יכולה להפיק מהפיס, לבין החשש מפני התמכרות להימורים ופגיעה בשכבות חלשות.

הביקורת הראשונה כנגד המהלך של הפיס נמתחה כבר במארס אשתקד ב"גלובס", במאמר שכותרתו "מובטל, צריך פיס בחיים". המהלך הזה, צריך לומר, קרם עור וגידים דווקא בעיצומו של המשבר הכלכלי, וזאת בליווי קמפיין אגרסיבי בעלות 9 מיליון שקל.

למרות הלחצים הכבדים

בנובמבר האחרון חשף "גלובס" כי בכירים באוצר טוענים שמופעלים עליהם לחצים מצד משרד ראש הממשלה, במטרה "להוריד את האוצר מהגב של הפיס". במקביל לאותם לחצים, התנהל מו"מ שקט בין הפיס לאוצר, במסגרתו הסכים הפיס למשוך עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד כוונת האוצר לבטל את שיטת הלוטו החדשה.

על פי אותה פשרה, הוסכם כי הפיס יגיש לאוצר בקשה מסודרת לצורך אישור השיטה החדשה (באוצר טענו כי לפני השקת הלוטו החדש לא התקבל אישור כזה), ואילו הפיס יקבל על עצמו כפיפות לחובת פרסום מכרזים ויעמוד בפני ביקורות שונות מצד האוצר. כעת, כאמור, שני החליט שהוא לא מאשר את השיטה החדשה. הוא העניק לפיס מספר חודשים להיערכות, זאת משום שבפיס טענו כי המעבר לשיטה החדשה היה כרוך בהטמעת מערכות מחשוב חדשות ועוד.

במפעל הפיס הביעו היום פליאה על מכתב האוצר, אותו הגדירו כ"תמוה ומוזר", שאינו מתבסס על עובדות "למעט שימוש בסיסמאות". "מחד האוצר מחייב את מפעל הפיס להגדיל את גובה ההקצבות המועברות מכספי הפיס לצורך בניית כיתות לימוד, ומאידך הוא פוגע באמצעות מכתב זה בהתנהלותו המקצועית והאחראית של מפעל הפיס ומבקש לגרום לירידה חדה בהכנסותיו".

על השאלה האם הפיס יעתור שוב לבג"ץ, אמרו היום בפיס: "אנו לומדים את המכתב הארוך של האוצר".