מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור מחזיק אופציות בשווי 155 מ' ש'

הראלי בבורסה נותן את אותותיו בשווי האופציות של המנהלים הבכירים ■ שווי המניות והאופציות של אלי יונס במזרחי-טפחות כבר מגיע ל-180 מיליון שקל ■ לעקיבא מוזס יש 60 מיליון שקל באופציות של כי"ל ■ 40 מיליון שקל לגבי לסט בדלק אנרגיה ■ 34 מיליון שקל לעמוס שפירא ולעמי אראל בסלקום ■ וגם יורם טורבוביץ' חוגג

שנת 2010 החלה ברגל ימין בבורסה של תל אביב: האווירה החיובית שנמשכת בשוקי העולם, היעדר האלטרנטיבה בשל הריבית הנמוכה, וההערכות שהמשבר כבר כמעט מאחורינו מביאים לעוד ועוד כספים חדשים שנכנסים לבורסה, וכיום רחוק מדד המעו"ף רק באחוזים בודדים מרמות השיא שנרשמו בסוף שנת 2007.

בינתיים נראה שכמעט כל המשקיעים בשוק ההון מרוצים (עד שיגיע גל מימושים אגרסיבי) אולם מי שיכולים להיות מרוצים במיוחד הם אותם מנהלים בחברות הציבוריות, שחלק מרכזי מהתגמול שלהם הוא באופציות.

חלוקת אופציות היא חלק שגרתי מהסכם השכר של רבים מהבכירים בחברות הציבוריות. זוהי דרך אטרקטיבית לתגמל את אותם מנהלים באמצעות הטבה עתידית הנגזרת מהביצועים, בדרך שתבטיח את הישארותם בחברה ותיתן להם מוטיבציה לשפר את תוצאותיה (מתוך הנחה ששיפור התוצאות יתרגם לעלייה במחיר המניה, וכתוצאה מכך לעלייה בשווי האופציות).

בחודש אוגוסט האחרון, כאשר העליות בשווקים החלו לצבור תאוצה, בדקנו כמה שוות האופציות שקיבלו המנכ"לים הבולטים בשוק. המספרים שהתקבלו אז היו יפים. אבל כשחזרנו היום לאותם בכירים, גילינו שהמספרים מלפני כמה חודשים מחווירים, ברוב המקרים, לעומת המספרים המעודכנים לתחילת ינואר 2010.

הראלי שעברה הבורסה בתל אביב לקראת סוף השנה הקפיץ במידה ניכרת את שווי האופציות של הבכירים. עכשיו רק נותר להם לקוות, שרמות המחירים יישארו כאלו עד למועד הבשלת האופציות שלהם, כדי שהמספרים היפים לא יישארו רק על הנייר.

כידוע, מגילוי הגז בקידוח תמר יש כבר מרוויחים רבים, ותחזיות ההכנסות ממנו רק הולכות וגדלות. בין הבולטים שבהם ניתן למנות את יצחק תשובה וקובי מימון, בעלי השליטה בשותפויות הקידוחים של דלק וישראמקו, בהתאמה.

אולם ישנו מרוויח גדול נוסף מגילו הגז הזה, גם אם הוא פחות מוכר. הכוונה היא לגדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה , אחת השותפות בקידוח. השווי התיאורטי של אופציות שמחזיק תדמור בחברה מגיע היום לסכום הבלתי נתפס של 155 מיליון שקל. ספק אם כשנכנס לתפקידו מנכ"ל דלק אנרגיה, לפני כתשע שנים, האמין תדמור שהתפקיד הזה יהפוך אותו לאדם עשיר כל כך. הסכום הגבוה נובע כמובן מהזינוק במניית החברה, שטסה ב-870% בשנת 2009, בעקבות תגלית תמר.

תדמור אינו הבכיר היחיד בדלק אנרגיה שנהנה מהזינוק הזה. גם יו"ר החברה, גבי לסט, המכהן גם כיו"ר קבוצת דלק , קיבל לפני כשנתיים אופציות בדלק אנרגיה, והשווי הנאיבי שלהן עומד כיום על קרוב ל-40 מיליון שקל.

האופציות של עופר מתקרבות לכסף

למרות המספרים המרשימים של תדמור, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות , אלי יונס, ממשיך להחזיק בתואר השכיר העשיר במשק. אמנם שווי האופציות של יונס עומד "רק" על 86.3 מיליון שקל, אבל לכך יש להוסיף את שווי מניותיו הנוכחי בבנק, שעומד על 53 מיליון שקל, וכן 40 מיליון שקל נוספים שהוא שלשל לכיסו בעקבות מימוש חלק מאחזקותיו בחודשים האחרונים. בשורה התחתונה, ליונס יש כ-180 מיליון שקל באופציות ובמניות (כולל אלו שכבר מימש).

יונס מותיר מאחור גם את יתר מנכ"לי הבנקים, והוא היחיד שהאופציות שלו הן כיום בתוך הכסף. יחד עם זאת, מי שעשוי בקרוב ליהנות מחגיגת האופציות הוא מנכ"ל בנק דיסקונט , גיורא עופר. עופר קיבל לפני כשנתיים וחצי 8.09 מיליון אופציות במחיר מימוש של 8.45 שקל למניה (צמוד למדד). בעוד יונס קיבל את האופציות שלו בשיא הפאניקה בשווקים, עופר קיבל את האופציות כשהמניה הייתה במחירי שיא, ולרוע מזלו, זמן קצר לאחר מכן החל המשבר ומניית דיסקונט איבדה עשרות אחוזים משווייה.

כעת כאשר השווקים התאוששו, ומניית דיסקונט זינקה ביותר מ-160% בשנת 2009, הולכות ומתקרבות האופציות של עופר בחזרה אל הכסף. למעשה, הן נמצאות כבר בתוך הכסף, אולם מכיוון שמחיר המימוש צמוד למדד המחירים לצרכן, המניה צריכה לעלות בעוד אחוזים ספורים כדי שיגיעו לסכום ראוי למימוש.

מיליונים גם למנהלים חדשים

מנהל נוסף שהאופציות שלו עומדות להיכנס לתוך הכסף הוא ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל . במשבר האחרון התרסקה מניית החברה לישראל בכ-80% ממחיר השיא, מה שהפך את האופציות של גלעד ללא רלוונטיות. אולם העלייה החדה של יותר מ-200% במניית החברה במהלך 2009, הביאה לכך שגלעד צריך שהמניה תעלה רק ב-5% נוספים, כדי שהאופציות שלו ייכנסו אל הכסף.

מנגד, מי שעדיין רחוק מאוד ממימוש האופציות הוא מנכ"ל אפריקה ישראל , איזי כהן, שזקוק לנס (או להתאוששות השווקים ברוסיה) כדי שהאופציות שקיבל יהפכו רלוונטיות. גם מניות סקטור התקשורת נהנו מעדנה בשנה החולפת.

העוצמה שהפגינו מניות התקשורת משתקפת היטב גם בשווי האופציות למנהלים בתחום. מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, ויו"ר החברה, עמי אראל, מחזיקים כיום באופציות בשווי של כ-34 מיליון שקל כל אחד. גם בבזק מתוגמלים המנהלים היטב. יו"ר החברה שלמה רודב מחזיק באופציות בשווי של כ-30 מיליון שקל, ואילו אבי גבאי, המנכ"ל, באופציות בשווי של כ-22 מיליון שקל.

לא רק מנכ"לים ותיקים התעשרו מהאופציות שקיבלו, ישנם גם כאלו שנכנסו לתפקידם לאחרונה, וקיבלו אופציות בטיימינג מצוין - רגע לפני הראלי בשווקים. וכך תוך זמן קצר, שוות האופציות של אותם בכירים סכום נאה.

בין האחרונים ניתן לציין את דוד קמיניץ, שעבר לדלק ישראל . האופציות שקיבל קמיניץ שוות היום כבר קרוב ל-10 מיליון שקל. גם יורם טורבוביץ', שמונה לתפקיד יו"ר אזורים, יכול להיות מרוצה. טורבוביץ אמנם לא מחזיק במשרה מלאה, אך שווי האופציות שלו בחברה בהחלט היה מכבד כל מנהל בכיר בפול טיים ג'וב. שווי האופציות של טורבוביץ' מגיע כיום ל-10 מיליון שקל.

33