קוזניצקי נאבק נגד חברת הנדסת התפלה של כי"ל וקבוצת דלק

קוזניצקי מאשים כי הנדסת התפלה עומדת להפוך למונופול שישלוט באספקת מי השתייה למדינה ■ לטענת קוזניצקי, ההצעה שהגישה הנדסת התפלה במכרז להקמת המתקן באשדוד היתה לא ריאלית

אברהם קוזניצקי בעל השליטה בקבוצת מנרב פותח במאבק נגד חברת הנדסת התפלה שבבעלותם המשותפת של כי"ל של האחים עופר וקבוצת דלק של יצחק תשובה. הנדסת התפלה מחזיקה בבעלות על 50 אחוז ממתקני ההתפלה באשקלון, חדרה והמתקן העתידי בשורק.

בראיון ל"גלובס" מאשים קוזניצקי כי הנדסת התפלה עומדת להפוך למונופול שישלוט באספקת מי השתייה למדינה. "הנדסת התפלה, שכולנו יודעים מי עומד מאחוריה, היא כבר היום בעלים של שלושת מתקני ההתפלה הגדולים ביותר. כמו שחברת החשמל מחזיקה בשאלטר של המדינה תהיה לנו חברה פרטית שתחזיק בשיבר של המדינה. מתחיל להיכרך כאן חבל סביב הצוואר שנקרא מונופול".

לטענת קוזניצקי, ההצעה שהגישה הנדסת התפלה במכרז להקמת המתקן באשדוד הייתה לא ריאלית ונועדה לחזק את שליטתה של החברה בסקטור התפלת המים בישראל. מנכ"ל הנדסת התפלה אבשלום פלבר דחה את טענותיו של קוזניצקי ואמר כי החברה זכתה במכרזים להקמת מתקני ההתפלה בהליך תחרותי, פתוח ושקוף שהבטיח את המחיר הנמוך ביותר לצרכן. לדבריו "המונופול היחיד שיש כאן הוא של מקורות, שקיבלה ללא מכרז את מתקן ההתפלה באשדוד ורוצה עכשיו לחייב את הציבור לרכוש ממנה מים במחירים מופקעים". לדברי פלבר "ההבדל הבסיסי ביננו לבין קוזניצקי הוא שאנחנו בנינו כבר 400 מתקני התפלה בעולם והוא לא".

קוזניצקי: "מעולם לא הייתי כל כך נסער"

קוזינצקי, הידוע כבעל מזג חם העיד על עצמו בראיון ל"גלובס" כי "מעולם לא הייתי כל-כך נסער". לדבריו "מה שקורה כאן זו קטסטרופה ואף אחד לא פוצה פה. באה חברה וכורכת עניבת חנק וכל אחד אומר "כל עוד אני נושם, זה לא נורא". אבל עוד דקה נתלה אותך!" התבטאויותיו החריפות של קוזניצקי באו על רקע דרישתה של הנדסת התפלה לבטל את הפטור ממכרז שניתן למקורות ייזום להקמת מתקן ההתפלה באשדוד.

לפני חודשיים זכתה קבוצת IVM של מנרב הנדסה והחברה הספרדית SADYT במכרז של מקורות ייזום להקמת מתקן ההתפלה בבעלות של 1.65 מליארד שקל. הצעתה של הנדסת התפלה ושותפותיה הייתה נמוכה ב-280 מליון שקל מהצעת IVM אולם ההצעה נפסלה משום שהנדסת התפלה דרשה לבצע את הפרוייקט בלוח זמנים של 30 חודש לפחות במקום 24 חודש כפי שקבעה וועדת המכרזים. לטענת קוזניצקי המחיר שהציעה הנדסת התפלה לא היה ריאלי.

"שיכון ובינוי עשו מאמץ אדיר לזכות במכרז הזה והנדסת התפלה באה והציעה 480 מיליון שקל פחות מהם. היעלה על הדעת שאפשר לבנות כזה מתקן, שהוגדר בכזו דייקנות, ב-480 מליון שקל פחות?" לדברי פלבר המחיר שהציעה הנדסת התפלה במכרז באשדוד היה ריאלי. "היינו מרוויחים רווח נאה מהפרוייקט במחיר שהצענו. גם קוזניצקי היה מציע את המחיר שלנו לו היה לו את הידע והנסיון שיש לנו אבל אין לו".

לטענת פלבר "מקורות לא יצליחו להוציא ליטר אחד של מים מותפלים מהמתקן הזה בשנת 2012. הצענו להאריך את הלו"ז בשישה חודשים כי אנחנו מנוסים ויודעים בכמה זמן אפשרי לבנות מתקן כזה". מספר שבועות לאחר זכייתה של מנרב במכרז ההתפלה באשדוד זכתה הנדסת התפלה במכרז להקמת מתקן גדול יותר בשורק במחיר ריאלי של 2.01 שקל למ"ק. בעקבות תוצאה זו החליטה הוועדה הבינמשרדית להתפלת מי ים לחייב את מקורות לעמוד במחיר של 2.36 שקל למ"ק.

המכרז באשדוד בו זכתה מנרב התבסס על מחיר של 2.86 שקל למ"ק. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" הודיעה מקורות ייזום כי היא דוחה את ההצעה וכי בכוונתה להגיש הצעת מחיר נגדית. ואולם בינתיים פנתה הנדסת התפלה ליו"ר וועדת המכרזים סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי וטענה כי המחיר שנקבע משקף סבסוד בגובה 50 מליון שקל לשנה שישלם הציבור למקורות למשך 23 שנות הפעלת המתקן.