הצעת חוק חדשה: עצמאים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים

על-פי הצעת החוק המהווה תיקון לפקודת מס הכנסה, מעמדו של עצמאי שמאבד את מקור פרנסתו יהיה שווה לזה של עובד שפוטר ■ "יש לעודד את העצמאי ליצור לעצמו קרן כזאת על-ידי חסכון מתמשך"

עצמאים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים - כך קובעת הצעת חוק שהונחה היום (ג') על שולחן הכנסת. על-פי הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה), אלכס מילר (ישראל ביתנו), יריב לוין (ליכוד), אמנון כהן (ש"ס) וישראל חסון (קדימה), מעמדו של עצמאי שמאבד את מקור פרנסתו יהיה שווה לזה של עובד שפוטר.

"מכיוון שלעובד עצמאי אין מעביד שיממן את התשלום, חלה חובת יצירת קרן 'חלף פיצויי הפיטורים' על העצמאי עצמו. יש לעודד את העצמאי ליצור לעצמו קרן כזאת על ידי חסכון מתמשך. כדי לתמרץ את העצמאי, יש להכיר בהפקדותיו לקרן כהוצאה מותרת", נכתב בדברי ההסבר לחוק. למעשה, הצעת החוק מעניקה ביסוס לזכויותיהם הסוציאליות והפנסיוניות של העצמאים, כך שיוכלו להפריש עבור עצמם לקופת פיצויים, שתמומש במקרה של סגירת עסק או פשיטת-רגל, או עם הגיעם לגיל פרישה.

מכיוון שקיים כבר מנגנון המאפשר לעצמאי לחסוך בקופת גמל לקצבה ומתמרץ אותו לעשות כן, מציעים חברי הכנסת לאפשר לעצמאים להרחיב את הפקדותיהם בקופה זו ועל ידי כך לאפשר הם לחסוך קרן מספקת שמטרתה כפולה. האחת, יצירת קרן לקצבה והשנייה, יצירת קרן "חלף פיצויי פיטורים".

הצעת החוק, המהווה תיקון לפקודת מס הכנסה, מאפשרת לעמית עצמאי להפקיד בקופה סכומים גבוהים משל השכיר. לדברי יוזמיה, "הטעם לכך הוא שמספר השנים העומד לרשות העצמאי כדי לצבור הון שווה ערך לזה שצובר השכיר, נמוך בהרבה. זאת, משום שרק מרגע כניסתו של החוק לתוקף תינתן לו הטבה זו ובינתיים הלכו לאיבוד שנים לא מעטות אותן ניצל חברו השכיר לצבירת זכות לפיצויי פיטורים". בתום תקופת מעבר שתיקבע בחוק יושוו הפקדות העצמאים להפקדות השכירים.

יהודה טלמון, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים בישראל), אמר היום כי "מדובר במהלך בעל השלכות היסטוריות על התנאים הסוציאליים והפנסיוניים של מגזר העצמאים בישראל והמשק הישראלי כולו והוא המשך מתבקש למהלך פנסיה חובה, בה שיתף פעולה להב עם יוזמת האוצר. הציפייה שלנו היא, כי הפעם יירתם האוצר ליוזמת לה"ב ויביא את נושא פיצויי הפיטורים לעצמאים לידי הסדרה וסוף טוב".