בנק הפועלים: מדד מנהלי הרכש ירד ל-63.8% בחודש דצמבר

למרות הירידה, המדד נותר מעל רמת 50% החשובה ומצביע על המשך ההתרחבות בפעילות היצרנית במשק

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש ירד ב-5 נקודות האחוז בדצמבר, אך עדיין נותר היטב מעל רמת ה-50% שמעידה על התרחבות בפעילות הכלכלית במגזר היצרני במשק. כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') הבנק.

מדד מנהלי הרכש ירד בדצמבר ל-63.8% מ-68.8% בנובמבר. זהו החודש השביעי ברציפות שהדד נותר מעל 50%.

"למרות הירידה שנרשמה החודש במדד רמתו עדיין גבוהה, הן יחסית לנתוני העבר והן בהשוואה בינלאומית", נמסר מבנק הפועלים. "במרבית רכיבי המדד נרשמה החודש ירידה, אם כי בדומה לרמה הכללית של המדד רמתם נותרה גבוהה והן עדיין מצביעים על התרחבות בפעילות ובתעסוקה".

ואכן, בהשוואה למדדים דומים במדינות אחרות בעולם (בייחוד בעולם המערבי), נראה כי מצב של ישראל טוב יותר. כך, למשל, מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם הבנק האמריקני JP מורגן, עלה בדצמבר ב-1.3 נקודות האחוז ועמד על 55% - נמוך ב-8.8 נקודות האחוז מישראל. גם בעולם נותר המדד מעל 50% זה מספר חודשים (6, ליתר דיוק) ומצביע על התרחבות בפעילות היצרנית. המדד העולמי שוהה בשיא של 44 חודשים.

"הנתונים מצביעים על המשך התבססות הצמיחה במשק הישראלי", ציינו כלכלני בנק הפועלים. "מדד מנהלי הרכש אמנם ירד החודש ב- 5 נקודות אחוז אך רמתו היא עדיין בין הגבוהות שנמדדו אי פעם, והיא משקפת ציפייה להמשך הגידול בפעילות. האינדיקטורים הכלכליים שמפרסמת הלמ"ס מצביעים על גידול חד בייצור ובייצוא התעשייתי, שהם במידה רבה תגובה לירידה החדה בפעילות שהחלה במחצית השנייה של 2008 עד אמצע 2009. שיעורי גידול אלו אינם בני-קיימא וצפויים לכן להתמתן באופן ניכר".