גוגל חוקרת: האם עובדים בחברה עזרו להאקרים מסין?

גלובס tv כך לפי שני גורמים המקורבים לפרשה לסוכנות הידיעות רויטרס ■ (עדכון) מתכוונת לקיים בימים הקרובים שיחות עם הממשל הסיני בנוגע לתוכניותיה להציע תוצאות חיפוש בלתי מצונזרות באתר הסיני שלה

גוגל , חברת האינטרנט שפיתחה את מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, בודקת האם עובד אחד או יותר עזרו להאקרים מסין לחדור לחשבונות אי-מייל של פעילי זכויות אדם מארה"ב, סין ואירופה, אשר השתמשו בשירותי ה-GMAIL שלה. כך מסרו שני גורמים המקורבים לפרשה לסוכנות הידיעות "רויטרס".

זאת, בזמן שהשלטונות בסין עוקבים אחר פעילי זכויות אדם באופן תמידי דרך אמצעי תקשורת שונים, כולל טלפון ואינטרנט.

נזכיר כי לפני כשבוע, גוגל מסרה כי לפחות 20 חברות גדולות אחרות הפועלות במגוון תעשיות - מפיננסים דרך מדיה ועד כימיקלים - סומנו כיעד למתקפה על ידי האקרים בסין.

בתוך כך, לפי דיווחים שפרסמה היום סוכנות "בלומברג", בכוונתה של גוגל לקיים בימים הקרובים שיחות עם הממשל הסיני בנוגע לתוכניותיה להציע תוצאות חיפוש בלתי מצונזרות באתר הסיני שלה. זאת, לאחר שהודיעה בשבוע שעבר כי היא עשויה לצאת מסין לנוכח החרפת הצנזורה. סוכנות הידיעות ציטטה הצהרה שנתנה החברה באמצעות אי-מייל.

גוגל נמצאת עדיין בעיצומו של תהליך סריקת הרשת הפנימית שלה, תהליך שהחלה בעקבות מתקפות ההאקרים, שהסתיימו בגניבת קניינים רוחניים, ואמרה שהיא לא החליטה האם לסגור כליל את משרדיה בסין. כך לפי דיווח שפרסמה היום סוכנות "רויטרס". נכון לאתמול (א'), רוב מסנני הצנזורה על google.cn נותרו במקומם, אם כי ניתן היה להבחין בכמה "שחרורים" של המסננים הללו, כולל על פריטים בנוגע למאורעות כיכר טיאננמן ב-1989.

ארבע שנים עברו מאז שגוגל החליטה להיכנס לשוק הסיני, צעד שהגיע באיחור, כפי שהודה אף בעבר המנכ"ל אריק שמידט. מנוע החיפוש של גוגל הוא אמנם הפופולארי בעולם, אך לא בסין. חברת ביידו הסינית היא זו שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולארי במדינה בה מתגוררים כ-1.3 מיליארד איש ו-338 מיליון גולשים ברשת.

ב-4 השנים האחרונות התמודדה גוגל עם אתגרים לא מעטים בסין, לא רק בתחרות העסקית העזה מול ביידו, אלא גם בניסיונות הממשל לצנזר את התכנים באינטרנט (בעיקר תכנים פורנוגרפיים). נסיגה מהשוק הסיני תעלה לגוגל בהכנסות שנתיות של 600 מיליון דולר. המרוויחה העיקרית, כמובן, היא ביידו, שתעמיק את אחיזתה בשוק החיפוש המקוון. הדבר ניכר היטב במניות השתיים, שכן גוגל איבדה אמש במסחר המאוחר בוול סטריט יותר מ-1% מערכה בזמן שביידו זינקה ב-7%.