סין מרסנת את מתן האשראי - שוקי המניות מגיבים בירידות

כשנה לאחר שהשיק את תוכנית התמרוץ המפורסמת שהאיצה את הצמיחה - הממשל הסיני לוחץ על הבלמים מחשש להתנפחות בועות ■ מדדי המניות מגיבים בירידות - הן במזרח והן באירופה ■ במקביל, מחיר הנפט יורד והדולר מתחזק

למרות העליות שנרשמו אמש (ג') בוול סטריט, מדדי המניות באירופה ובאסיה יורדים היום בעקבות איתותים שליליים שמגיעים מכיוונו של הממשל הסיני. המדדים המובילים במזרח מאבדים כ-0.4% מערכם, בהובלת מדד שנחאי שיורד ב-1.2%. גם החוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים בוול סטריט מאבדים כ-0.35%, לאחר שוול סטריט טיפסה אמש לשיא של 15 חודשים.

סין אמורה לדווח כי התמ"ג ברבעון הרביעי של 2009 צמח ב-10.5% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008, אולם המשקיעים מודאגים מהעתיד הנראה לעין. נגיד הבנק המרכזי בסין אמר כי על הממשל להמשיך לרסן את קצב מתן האשראי במדינה, והמשקיעים מפרשים זאת כאיתות לפיו הממשל מתכוון להאט את קצב הצמיחה במדינה.

בשנה החולפת הסתכם האשראי הבנקאי בסין ב-1.4 טריליון דולר, מה שהניע מחדש את הכלכלה, הקפיץ את הבורסה והזניק את מחירי הנדל"ן במדינה. כעת, מנסה הממשל ללחוץ על הבלמים, והבורסות בסין ובמזרח מגיבות בהתאם. המפקח על הבנקים בסין אמר אמש כי חלק מהבנקים התבקשו להפחית את מתן האשראי. הכיוון ברור: הידוק האשראי וצינון הכלכלה, קצת יותר משנה לאחר שהממשל השיק את תוכנית התמרוץ המפורסמת בהיקף של כמעט 600 מיליארד דולר, אשר האיצה את קצב הצמיחה במדינה.

במסחר באירופה, ASML הולדינג , היצרית הגדולה ביבשת של ציוד למוליכים למחצה, דיווחה על מעבר לרווח ברבעון הרביעי והכתה את צפי האנליסטים.

אקור - חברת המלונות הגדולה ביבשת, מרכזת עניין לאחר שדיווחה על ירידה במכירות, ל-1.1 מיליארד אירו מ-1.95 מיליארד, בהתאם לצפי האנליסטים.

מניות שירותי הבריאות בעולם בולטות לחיוב, והסיבה לכך טמונה בארה"ב. בחירתו של הרפובליקני האלמוני סקוט בראון לסנאט על ידי תושבי מדינת מסצ'וסטס גורמים למשקיעים לחשוב כי בחירה זו תתקע מקלות בגלגלי הרפורמה במערכת הבריאות האמריקנית שמתכנן הנשיא ברק אובמה, רפורמה ממנה חששו המשקיעים שמא היא תפגע ברווחי חברות שירותי הבריאות.

גלקסו-סמית'-קליין , יצרנית התרופות הגדולה ביותר בבריטניה, מרכזת עניין על רקע זה.

מניות האנרגיה במזרח מאבדות היום גובה בעקבות ירידה של 0.9% במחיר הנפט, שנסחר סביב 78.3 דולר לחבית. פטרוצ'יינה , חברת הנפט הגדולה בסין, מאבדת גובה, וכך גם מניות הבנקים בסין, שמן הסתם אינן מגיבות בחיוב לדברי בכירי הממשל בסין אודות צמצום האשראי במשק. במקביל לירידה במחיר הנפט, הדולר ממשיך להתחזק ומוסיף כ-0.7% מול האירו לרמה של 1.42 ד' לאירו.