שיפור משמעותי בתעסוקה: האבטלה ירדה ל-7.4% בנובמבר

עפ"י נתוני הלמ"ס מדובר בכ-222 אלף מובטלים, לעומת אבטלה של 7,7% - 231 אלף מובטלים באוקטובר ■ שיעור האבטלה ב-2009 יהיה משמעותית מתחת לתחזיות המוקדמות של האוצר ובנק ישראל

שיעור הבלתי מועסקים במשק עמד בחודש נובמבר 2009 על 7,4%. כך מדווחת היום הלמ"ס. על פי הנתונים מדובר בכ-222 אלף מובטלים. זאת לעומת הנתון האחרון שדיבר על שיעור אבטלה של 7,7% שהם 231 אלף מובטלים באוקטובר. מדובר בשיפור ניכר המשתקף גם בעדכון אחורנית שמבצעת הלמ"ס לגבי הנתונים של המחצית השנייה של 2009.

לדוגמא, בפרסום האחרון דווח על אבטלה בחודש אוקטובר ברמה של 7,7%, כאשר היא עודכנה כעת ל-7,5%. לפיכך, שיעור האבטלה במשק בשנת 2009 יעמוד בצורה משמעותית מתחת לתחזיות המוקדמות של משרד האוצר ובנק ישראל אשר דיברו על שיעור אבטלה עצום של 8,5% ו-9% בהתאמה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והשלכותיו על שוק התעסוקה בישראל.

אפילו התחזית האחרונה של הלמ"ס (7,7% אבטלה) נראית כעת גבוהה.

הנתונים האלה הם הוכחה נוספת על כך שהפגיעה של המשבר הכלכלי העולמי על המשק היתה יחסית נמוכה והרבה פחות חמורה ממה נחזה לפני מספר חודשים.

גם בראייה בינלאומית מדובר בנתונים מרשימים. שכן, שיעור האבטלה הממוצעת ב-oecd עומד על 8,2%, הרחק משיעור האבטלה הישראלי. כאשר במדינות מפותחות רבות, כמו ארה"ב וצרפת, הגיע שיעור האבטלה למעל 9%.

לפי האינדיקטורים האחרונים, לרבות סקר החברות של בנק ישראל שהתפרסם אתמול (ג') ניתן לצפות כי בחודש דצמבר תירשם ירידה נוספת בשיעור האבטלה על רקע ההתאוששות המהירה בפעילות הכלכלית של המגזר העסקי.

אם מתבוננים על הנתונים בראייה שנתית ניתן להבחין כי עד אמצע השנה שעברה, נרשמה עלייה חדה בשיעור הבלתי מועסקים במשק, שהחלה כבר במחצית 2008, וכתוצאה מכך שיעור האבטלה זינק מ-6% לכ-8%. החל מאמצע השנה, החל שיפור קל במצב התעסוקה, כאשר שיעור הבלתי מעוסקים ירד מ-8% לפחות ל-7,4%. שיפור זה משקף את ההתאוששות והפעילות הכלכלית במשק והצמיחה המחודשת שהגיעה ברבעון האחרון של שנת 2009 לרמה של כ-4%. עם זאת, חשוב לזכור כי שוק העבודה מגיב בפיגור לצניחה. קרי - העלייה האחרונה בפעילות תשתקף בצורה מלאה בשוק העבודה רק בעוד מספר רבעונים.