הכנסת אישרה את תקנות מי הקולחין וקבעה לו"ז מזורז ליישום

ח"כ דב חנין: "היום עשתה הכנסת צעד חשוב בהתמודדות עם אחד המרכיבים החשובים ביותר של משק המים: הגנה על איכויות המים של ישראל"

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה היום (ב') את תקנות איכות מי הקולחין, כסיום של תהליך ממושך שהחל בהחלטות ועדת ענבר על תקני איכות מי הקולחין.

הוועדה קיבלה את הצעתו של ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר הוועדה המשותפת לסביבה ובריאות של הכנסת, להחיל את התקנות בלוח זמנים מזורז. החלת הסטנדרט החמור ביותר של מי הקולחין המוזרמים לנחלים קוצרה ל-5 שנים לעומת 10 השנים שהוצעו בטיוטת התקנות, ולמים המושבים לחקלאות קוצרה ל-3 שנים לעומת 5 השנים שהוצעו בטיוטת התקנות.

ח"כ חנין (חד"ש): "היום השלמנו מהלך חשוב ביותר של הסדר מקיף ורציני של השימושים במי קולחין. חיוני לאפשר שימושים במי קולחין, אך לא פחות חיוני לשמור על איכות גבוהה שלהם כדי להגן על מאגרי המים, לשמור על הסביבה ולהבטיח את בריאות הציבור. היום עשתה הכנסת צעד חשוב בהתמודדות עם אחד המרכיבים החשובים ביותר של משק המים: הגנה על איכויות המים של ישראל".

ועדת ענבר הינה ועדה בין משרדית בראשות ד"ר יוסי ענבר, שהוקמה בשנת 2001 במטרה לקבוע תקן חדש לאיכות הקולחין בישראל. התקן המקובל היה תקן שניוני אשר יושם ברוב מתקני הטיפול בישראל. הוועדה בחנה את כדאיות שינוי התקן לרמה מחמירה יותר הכוללת הן את המזהמים הסניטרים והן את ריכוז המלחים והמתכות בקולחין.

לדברי מנהלת פרויקט נחלים בעמותת "צלול", דליה טל: "מדובר ביום היסטורי של התנועה הסביבתית בארץ, שכן לאחר 10 שנים ארוכות בהן נושא ההזרמה לנחלים היה נתון ללחצים פוליטיים מצד גופים שונים, נקבעו תקנות שיחייבו את כל המט"שים בארץ. עמותת צלול מתחייבת לעקוב אחר התפתחויות בנושא ומקווה כי כל הגורמים הנוגעים בדבר יעמדו בלוחות הזמנים החדשים שנקבעו".