לרגל חג האילנות: מגוון פתרונות לגינה ירוקה וחסכונית

היטל הבצורת והעלייה בתעריפי המים ניפחו את חשבון המים, ובעלי הגינות נדרשים לשנות את הרגלי ההשקיה ולמצוא פתרונות יצירתיים - מדשא מלאכותי ועד אגירת מי גשמים

דשא מלאכותי

"רבים מאלה שהתנגדו לכסות את הגינה בחיפוי פלסטי, מייבשים כיום את הדשא לטובת תחליף מלאכותי מטעמים אידיאולוגיים של חיסכון במים ונוחות תחזוקת הגינה", אומרת מירי עמר, מנהלת השיווק ב"פשוט ירוק", המתקינה ומפתחת דשא מלאכותי. הנוחות מתבטאת במדשאה ירוקה, ללא השקיה או כיסוח, היעדר עשביה, חרקים ומזיקים ועוד. "מדובר אמנם בהשקעה ראשונית של כ-10,000 שקל לגינה של 50 מ"ר, אולם זו תחזיר עצמה כבר מהשנה השנייה", אומרת עמר.

הדשא מתאים לגינות בכל הגדלים ואפילו כמשטח למרפסות ודירות-גג. לדברי בועז זמושינסקי, מנהל תחום דשא מלאכותי ב"כרמל", ניתן להניח את משטח הדשא על רצפת מרפסת ללא הדבקה: "סוגי הדשא מותאמים למשטחים שונים כמו מרפסות, גגות או גינות.

החיסרון: משום שהוא עשוי מרכיבים פלסטיים, הוא מתחמם מהשמש. כדי למזער את מידת ההתחממות יש משטחים הכוללים מילויים מיוחדים, סיבים מקורזלים ורמת צפיפות גבוהה. לדברי עמר, המחיר הוא ערובה לאיכות: "במשטחים הזולים משלבים סיבי גומי שגורמים לדשא להתחמם לרמה שבה לא ניתן לדרוך עליו יחפים". זמושינסקי מוסיף: "מחיר הדשא הוא פועל יוצא של רכיביו", ברמת מחיר בינונית (כ-100 שקל למ"ר) תמצאו דשא מסיבים גבוהים עם מילוי פתיתי גומי/סיליקט הנוטה להתחמם בקיץ. בתמחור הגבוה תשודרגו לדשא איכותי. שיא הביקושים נרשם בקיץ, ולכן בחורף המחירים נמוכים יותר.

* מחירים:

- פשוט ירוק: 40-200 שקל למ"ר (במקום כ-300 שקל בקיץ)

- דשא עוז: 60-180 שקל למ"ר. התקנה: כ-100 שקל למ"ר

- כרמל: 60-230 למ"ר. התקנה: כ-70 שקל למ"ר

- אייס: 50-160 שקל למ"ר. התקנה: מ-30 שקל

- הום סנטר: 100-219 שקל למ"ר (התקנה עצמאית)

חיפויים ומסלעות

חיפויים שונים משמשים כחלק מעיצוב הגינה וממלאים תפקיד חשוב בשמירה על לחות הקרקע:

חלוקי נחל: מפזרים את האבנים סביב למשטח הדשא, כדי לשמור על אדמה לחה ולמנוע מעשביה לצמוח.

רסק עץ: שבבי עץ מסוגי עצים שונים מעשירים את הקרקע בחומרים אורגניים. כל המומחים עימם שוחחנו מציעים להקפיד על פיזור קומפוסט שמדשן את הקרקע ושומר על הצמחים, בעיקר לפני שתילה.

"בתכנון גנים, מצמצמים את משטחי הדשא לטובת אביזרים דוממים כמו ספסלים ומסלעות", אומר משה אמרגי מתכנן גנים מ"בונסאי ארט", ובתוך כך מציע "גן זן" יפני, המבוסס על פיזור אבנים בהן חצץ, חלוקי נחל וסלעים, המונחות כל אחת במיקום מדויק. "מדובר בגנים יבשים, עם צמחיה מינימלית, לדוגמה עץ בונסאי יחיד (מ-800 שקל) המשלים את האווירה היפנית.

תחליף אחר למרבד הדשא הוא משטח עץ. "נתן לחלק את הגינה באופן פרופורציונלי למשטח דק (שאידיאלי לפינת ישיבה), משטח חצץ, משטח דשא וערוגות. חלוקה כזו תשווה לשטח מראה גדול יותר. משטחים אחרים שנפוצים כיום הם משטחים מאבן גיר. שילוב נכון הוא שם המשחק".

* מחירים:

- גן זן: 10,000-30,000 שקל ל-100 מ"ר

- משטח עץ: כ-400-700 שקל למ"ר

- משטח אבן גיר: 200-300 שקל למ"ר

- חלוקי נחל: 50 שקל ל-20 ק"ג אבנים (אבן פינה)

- קומפוסט: מ-40 שקל לשק.

- רסק עץ: חינם מקק"ל (בעלות ההובלה בלבד)

מיחזור מים ואגירת מי גשמים

לדברי יועץ הגינון עודד יפה מהמעבדה החקלאית שלפ, מערכות ההשקיה של הגינות בעידן הנוכחי כוללות טפטפות ומערכות "חכמות" שבגללן גדלים עצים מפונקים שלא למדים לשלוח שורשים לאדמה ולמצוא לעצמם מקורות מים: "הפיתרון הוא להחדיר מי גשמים לעומק של 1-2 מטר מתחת לעץ ו"ללמד" אותו להגיע אליהם לבד. השקיה באופן של "אינפוזיה" מובילה לצמחים חלשים החשופים למחלות ולמזיקים". יפה מדגיש את חשיבות ניצול מי הגשמים והמים האפורים שבשימוש הביתי (מי אמבטיה, כביסה, מדיח כלים וכד'). "אגירת מים דורשת בעיקר יצירתיות, וכוללת עלות נמוכה למדי. מה שנדרש הוא הפניית הצנרת למיכל או אמבטיה חיצונית וממנה לגינה. מיכל מים המונח על גג הבית יאפשר הזרמת המים הישר לממטרות".

גם את מי הגשמים מציע יפה לאגור במיכלים. הוא קורא לרשויות מקומיות לנצל את מי הביוב להשקיית גינות ציבוריות.

תומכי מערכות ההשקיה מגדירים את ההשקיה האוטומטית והממוחשבת כפיתרון יעיל המאפשר את מדידת כמות המים הרצויה, לצד נוחות והסרת דאגות ההשקיה מהראש.

* מחירים:

- אמבטיה: כ-300 שקל

- מיכל אגירה: כ-500 שקל

- מערכות השקיה עם 4 ברזים, וסתי לחץ וצנרות: כ-1,000 שקל

צמחיה חסכונית במים

בחירת צמחים שצורכים פחות מים יהוו מימד נוסף של חיסכון. וואן ונדי, מנכ"ל משתלות וונדי, ממליץ על זנים בעלי אופי ים תיכוני כמו גרוויליאות, צמח פרחוני המותאם לאקלים הים תיכוני, או שיח האוכנה, שמקורו באפריקה. בניגוד לצמחים טרופיים, צמחים אלה הם חסכוניים במים: "צמחים כאלה אינם דורשים טיפול מיוחד ולכן נפוצים גם בגינות ציבוריות".

משה אמרגי מבוסנאי-ארט מביא דוגמאות לצמחים חסכוניים: "טלמון, נציץ ונורית מומלצים כצמחים משתרעים. מי שמחפש שיחים יוכל ליהנות מאלת המסטיק, ממורן החורש, מאוג, מקריסה, ומלנטרה, מי שמעדיף מטפסים מומלץ שישתול אברון מדגסקרי, בוגונבילייה וקיסוס החורש, ומי שמעדיף צמחי תבלין וריח ייהנה מזעתר, טימין, זוטה, מרווה ורוזמרין.

* מחירים:

- צמחים משתרעים: 3-4 שקל לכוס

- שיחים: כ-45 שקל (4 ליטר)

- מטפסים: כ-30 שקל (4 ליטר)

- צמחי תבלין: כ-5 שקל לכוס