פישר: "תומך ברוח עקרונות וולקר להגדלת הפיקוח על הבנקים"

הנגיד בכנס הרצליה: "יש לנו בעיה במרכאות, בשוק הנדל'ן, שיש כאלו שטוענים כי יש בועה - אני אומר שזו עדיין לא בועה" ■ "הקרדיט ליציאה של ישראל מהמשבר מגיע לעובדי מדינת ישראל ולאנשי עסקים כאן" ■ "בתנאי שלום - נוכל לצמוח בקצב של עד 7%"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר נשא הערב (א') את הנאום המרכזי בכנס הרצליה העשירי במרכז הבין תחומי בהרצליה ואמר "לפני שנה הינו כאן במשבר עמוק בדיכאון וגם במיתון. אז איך זה שישראל יצאה בעלות יחסית קטנה מהמשבר?"

לכך יש בעצם שתי סיבות - התחלנו את המשבר במצב כלכלי מאוד חזק: איזון תקציבי, עודף במאזן התשלומים, המערכת הבנקאית הייתה במצב טוב, משקי הבית חסכו, למרות שהישראלי תמיד מתגאה ב"מינוס" שלו. הגורם הנוסף היה שהגבנו יחסית מהר. הבנו מהר מאוד שיש משבר בדרך. כאשר ראינו את היסוף הגדול החלטנו להתערב וזה היה גורם חשוב ליציאה במיתון, יחד עם הפחתת הריבית המהירות".

"הפיקוח על הבנקים נקט מדיניות מאוד נחושה ומאוד מוצלחת. לכן, הצלחנו לצאת מהמיתון תוך שני רבעונים. אך חשוב לזכור כי זה עלה למשק הרבה ועדיין יש אנשים מובטלים ולא היו מובטלים לו המיתון. הקרדיט מגיע לעובדי מדינת ישראל ולאנשי עסקים כאן".

פישר הגיב לדברי יו"ר ה-IMF דומיניק שטראוס קאהן שנאם לפניו ואמר "כפי שנשיא קרן המטבע הבינלאומית ציין, ההתאוששות תהיה איטית. ולכן חשוב להיות זהירים במדיניות היציאה. אסור לנו להפסיק את ההרחבה המוניטארית באופן חד ולכן עלינו להגיע לאיזון בין ריסון האינפלציה והצורך לתמוך בהתאוששות וכך אנו מנסים לעשות".

לדבריו "אנו צריכים להסתכל קדימה ולחשוב מה עלינו לעשות כדי לחזור לצמוח בשיערו של כ-5% כפי שצמחנו בתקופה 2004-2008? אחד מהדברים הוא הצטרפות לארגון ה-OECD שאני מקווה שזה יקרה ממש בארבעה או חמישה החודשים הבאים. כבר ראינו את חלק מהיתרונות הקשורים להצטרפות: מזכ''ל הארגון הציג דו''ח על חינוך ושוק העבודה וזה לא היה דו''ח מחמיא במיוחד. הדברים הללו עושים רושם על כולנו כי הם גורמים לנו לחשוב איך לטפל בזה. בנוסף יש הרבה קרנות שמותר להם להשקיע רק במדינות שהן חברות בארגון הזה. ישנם עוד סוגיות שצריכים לסגור ואני מקווה שנסגור אותם".

הנגיד ציין כי "ישנם לא מעט לקחים שיש להפיק בתחום הפיננסי בכל הקשור לפיקוח. ישנם לא מעט דוחות שנכתבו לאחרונה והם מצויינים, לרבות באזל, המתייחסים ליחס הלימות הון ותגמול מנהלים. שמענו בשבוע האחרון על "עקרונות וולקר". לפי אובמה, יהיה אסור לבנקים לנהל קרנות גידור וגם לא לנהל את ה"נוסטרו", לא ברור איך בדיוק הם ינהלו את הכספים. נראה מה האמריקנים מתכוונים לעשות. אני תומך בשינוי מסוג זה הקשור להפחתת לקיחת הסיכונים במערכת הבנקאית".

בהתייחסו להוצאות הממשלה מציין פישר כי "הצלחנו להפחית את הוצאות הממשלה בתוצר מ-52% ל-44%, זאת ירידה מהירה וחיונית. אך לא נוכל להמשיך במסלול הזה עד אינסוף"

"אנו צריכים כולנו להודות בעובדה שהיה יכול להיות כאן הרבה יותר טוב עם הינו מגיעים להסכמים עם השכנים שלנו. זה יביא לנו יתרונות כלכליים. אני לא מדבר על סחר עם השכנים שלנו - זה לא הרווח האמיתי כי מדובר במשקים קטנים. זה יתן הרבה ביטחון למשקיעים הזרים בארץ. עדיין רוב ההשקעה בארץ היא של ישראלים. שיפור במצב הביטחוני יגדיל את ההשקעות של הזרים וגם של הישראלים. הצלחנו לצמוח ב-5% בלי שלום. בתנאי שלום, נוכל לצמוח בקצב של עד 7%, שכן יש לנו את כל התכונות כדי לצמוח מהר מאוד. יש לנו משק איתן וגמיש. יש לנו בעיה במרכאות, בשוק הנדל'ן, שיש כאלו שטוענים כי יש בועה. אני אומר שזו עדיין לא בועה".