ועדת האתיקה: עו"ד רונאל פישר יתנצל בפני השופט חנן אפרתי

זאת עקב התבטאויותיו במעמד מתן גזר הדין במשפטו של לקוחו, יעקב העליון ■ לאחר ההתנצלות תדון ועדת האתיקה אם ניתן לפטור את פישר מהעמדה לדין משמעתי בעקבות ביקורתו הבוטה על בית המשפט

עו"ד רונאל פישר יתנצל "התנצלות כנה ומפורשת ללא כל הסתייגות" בפני השופט חנן אפרתי, וזאת בעקבות התבטאויותיו במעמד מתן גזר הדין במשפטו של לקוחו, יעקב העליון. כך החליטה בימים האחרונים ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין. רק לאחר ההתנצלות תדון ועדת האתיקה, בראשות עו"ד אפי נוה, אם ניתן לפטור את פישר מהעמדה לדין משמעתי בעקבות ביקורתו הבוטה על בית המשפט.

באפריל 2009 גזר השופט אפרתי, מבית משפט השלום בתל-אביב, על העיתונאי והסופר יעקב העליון שנת מאסר בפועל, בעקבות הרשעתו ב-4 עבירות של בעילה אסורה בהסכמה של קטינה, ובמעשה מגונה בבת 21. פישר, סנגורו של העליון, אמר בתום הדיון כי "הכרעת הדין היא המעשה המגונה היחיד בכל הדבר הזה", והוסיף כי מדובר בהכרעת דין של "כיכר העיר", ולכן "טוב שיש ערכאת ערעור עם שופטים ראויים".

זילות בית המשפט

בעקבות התבטאותו של פישר פנה מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, ליו"ר ועדת האתיקה הארצית, עו"ד דרור ארד-איילון, בטענה כי מדובר בעבירה אתית. "מדובר בדברי בלע וזילות המקבלים משנה תוקף כאשר הם נאמרים על ידי מי שאמור לשמש, מתוקף תפקידו, כקצין בית המשפט", כתב גל.

בצעד יוצא דופן פרסמה באותה עת הנהלת בתי המשפט גם הודעה פומבית ובה נמסר כי "יש להצטער על סגנון הדברים של עו"ד פישר. נוסח הדברים שבהם עשה שימוש יש בו זילות כלפי בית המשפט, אשר פסק דינו ניתן על פי מיטב שיקול הדעת המקצועי. הדרך הנכונה להביע ביקורת על פסק הדין איננה באמצעות השתלחות בכלי התקשורת, אלא באמצעות ההליכים המשפטיים העומדים לזכות נאשם על פי דין".

גם עמותת אומ"ץ הגישה תלונה נגד פישר. "דבריו של פישר הם עבירה על כללי לשכת עורכי הדין, הקובעים כי עורך דין ישמור על יחס של כבוד לבית המשפט, תוך שמירה על כבוד המקצוע", כתב יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי. בימים האחרונים הודיעה ועדת האתיקה לפישר כי בעקבות דיון שקיימה, הוחלט כי יש בדבריו משום עבירה אתית, ומדובר בהתבטאויות "שהוועדה איננה מוכנה להשלים עמן".

הוועדה הורתה לפישר לשגר מכתב התנצלות "כנה ומפורשת" ישירות ללשכתו של השופט אפרתי, ובמקביל לוועדת האתיקה. לאחר מכן תשוב הוועדה ותדון אם יש מקום לקיום הליך משמעתי. עו"ד רונאל פישר מסר ל"גלובס" כי לא יגיב בשלב זה "מטוב ועד רע".