מפיק "רוקדים עם כוכבים": "איבדנו מומנטום כי התחלנו מול 'הישרדות'"

רגע לפני הגמר ולמרות הרייטינג המתון, המפיק הראשי של תוכנית הדגל של רשת, אסף גיל, דווקא משוכנע כי "התוכנית עבדה טוב" ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך "האח הגדול VIP" העלתה את התעריף של הסלבס

אסף גיל הוא אחד המפיקים העסוקים בטלוויזיה בישראל. בימים אלה הוא משיק שתי תוכניות חדשות בערוץ 1, "דיוקן" ו"מי אתה חושב שאתה", מתכונן לגמר "רוקדים עם כוכבים" בשבוע הבא ברשת ונערך לעונה נוספת של "סופר נני" בקשת. ובכל זאת, הוא לא רוצה שתחשבו שהכול פה ורוד. "המצב בשוק ההפקה הישראלי הוא בועתי", הוא אומר.

* לא הורגשה התאוששות בשוק?

"לא. שוק ההפקה בישראל הוא במצב מאוד קשה, וזה נובע ממצב גופי השידור. אמנם חל שיפור מאז שערוץ 10 חזר למשחק והוציא הפקות לדרך, אבל במשך תקופה זה לא קרה, וכשסוקרים את המצב הכלכלי של כל גופי השידור בישראל, כולל HOT ו-yes, רואים עד כמה הבועה מנופחת. רוב החברות ככולן מפסידות. לא הייתי מגדיר את זה כמשבר, אבל 2009 היתה מוצלחת הרבה פחות מ-2008".

* איך הרגשת את זה?

"אני גם חלק מהשוק, ובחלק מהמקרים התבטלו הפקות, ולגבי הפקות אחרות שיצאו לדרך התבקשנו בצורה מנומסת להוריד את התקציב. אני מבין את הסיטואציה ולא חושב שמישהו עשה לי נזק אישי, אבל זו בעיה כללית בשוק שאני קורבן שלה כמו אחרים".

* ב"רוקדים עם כוכבים" נתבקשת על-ידי רשת להוריד בעלויות?

"כן. באופן כללי אפשר להגיד שבכל ההפקות היינו צריכים בסך-הכול לרדת בכ-10% ל-20%. למרות השיפור המורגש בחודשים האחרונים, אני לא רואה איך הבועה הזו לא תתפוצץ. בסופו של יום, השוק הישראלי מאוד מוגבל".

אחד הענפים החדשים שגיל פנה אליהם הוא פיתוח הפורמטים למכירה בחו"ל. השנה הוא מכר את תוכניתו "אינסטינקט בסיסי" להפקה מעבר לישראל. "זה משהו שקרה לא כהחלטה אסטרטגית, אלא מכורח המציאות", הוא אומר, "שוק הפורמטים החדשניים בעולם היה בשנה וחצי האחרונות מוגבל מאוד, ואתה חייב להמציא אלטרנטיבות".

מוטיבציה לסלבס

ב-7 בפברואר ייערך גמר "רוקדים עם כוכבים". התוכנית, בהפקתו של גיל, מסיימת את העונה עם ממוצע רייטינג מתון של 20.4%. "העונה עבדה טוב מאוד", משוכנע גיל, "היא התחילה חלש בגלל שהיא שובצה מול 'הישרדות' בשלביה האחרונים, וזה לא היה קל, אבל ברגע שעברנו ליום ראשון - ראינו את הפוטנציאל האמיתי של התוכנית מתממש. שילמנו מחיר על איבוד מומנטום".

"רוקדים עם כוכבים" היא בעיקר תוכנית בעלת יתרון כלכלי לזכיינית. "ממוצע הצפייה שלה נשאר יציב לאורך כל השעתיים של שידורה", מסביר גיל, "אמנם אם אתה אומר 20% רייטינג, זה יפה אבל לא מזהיר. אבל אחרי השעה 23:00, יש לזה משמעות אחרת לחלוטין. לתוכנית בת שעתיים יש משמעות כלכלית מאוד גדולה, ולכן כשממוצע פריים עד 22:00 עומד על 22% וצונח ל-15% אחרי חצי שעה, זה לא משתווה ל-21% שמחזיק פריים-טיים שלם".

* אבל גם להחזיק תוכנית בת שעתיים עולה הרבה כסף.

"רשת מתקצבת יום שידור שלם, ולכן ההוצאה פר יום היא הדבר הקובע מבחינתם, וכשהיא נופלת ב-95% על תוכנית אחת גדולה - זה משתלם".

חלק ניכר מההוצאה על "רוקדים עם כוכבים" הולך לתשלום משכורות לידוענים המרקדים. גיל מקפיד לא לפרט על השכר שכל אחד מהם קיבל, המורכב מחוזים אישיים שונים, אבל הוא מודה כי השנה המשא-ומתן היה קשה במיוחד.

"הסכומים ששולמו על-ידינו היו מאוד הגיוניים, לעומת מה ששילמו למשתתפים ב'האח הגדול VIP'", הוא אומר. "הייתי מגדיר את העונה הזו בעייתית מהבחינה הזו, זו העונה הראשונה אחרי 'האח הגדול VIP', שחוץ מאיתנו היתה התוכנית היחידה בפריים שלקחו סלבס וסגרו איתם, והיינו צריכים להתמודד עם זה".

לדבריו, "הם קבעו רף מאוד גבוה של התחייבות לתקופה. למעשה שילמו להם מחיר כולל, בין אם הודחו מהתוכנית ובין אם לא. אנחנו לא עובדים כך. אצלנו מקבלים כסף בהתאם להשתתפות, אין שכר גורף. היה לנו משא-ומתן עם משתתפים שאמרו 'אנחנו רוצים 100 אלף דולר גם אם נעוף בתוכנית השנייה'. זה עקרונית לא מקובל עליי, כי אחד הדברים החשובים מאוד בעיניי זה הרצון של הכוכב להמשיך ולהיות בתוכנית".