אופטיקל: אישור לשיווק המכשיר לאבחון הראייה בארה"ב

עם הסכמי מכירות ב-20 מיליון שקל, עתה גם השוק האמריקני נפתח ■ המוצר מאפשר צילום של העין ללא חומרי ניגוד והצגת המידע לאחר עיבוד תמונה, באופן שחושף את נימי הדם הבלתי נראים בעין, זרימת הדם, צריכת החמצן ופעילות מטבולית

חברת Optical Imaging הישראלית קיבלה מהרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA, אישור לשיווק המוצר שלה לאבחון מוקדם של מחלות עיניים באמצעים לא פולשניים. כך נודע ל"גלובס".

המוצר מאפשר צילום של העין ללא חומרי ניגוד, והצגת המידע לאחר עיבוד תמונה, באופן שחושף את נימי הדם הבלתי נראים בעין, זרימת הדם, צריכת החמצן ופעילות מטבולית.

עוד נודע כי בכוונת החברה להתחיל בקרוב בשיווק המוצר בארה"ב, יפן ומדינות באירופה, בין היתר באמצעות הסכם שיווק שחתמה מול חברת Topcon Medical, בין המובילות בארה"ב בשיווק מכשור רפואי בתחום.

פרס דן דוד על הפיתוח

במסגרת ההסכם, התחייבה טופקום למכור השנה לפחות 30 מכשירים של אופטיקל בארה"ב. אופטיקל מעריכה כי היקף ההסכם ביפן, מול הסניף היפני של טופקון, ובאירופה, מול מפיץ צרפתי, מסתכמים יחד בכ-15 מיליון שקל.

המוצר לתחום העיניים הוא השני שמפתחת החברה. מוצר קודם שלה, להדמיה של נימי דם ופעילות מטבולית במוח, לא נועד לאבחון בסיטואציה קלינית, אלא רק למכוני מחקר. מוצר זה נמכר עד היום לכ-150 אוניברסיטאות בכ-14 מיליון דולר. החברה מעסיקה 20 עובדים ברחובות ובניו-יורק.

את אופטיקל ייסד ומנהל פרופ' עמירם גרינוולד, נוירולוג ממכון ויצמן וזוכה פרס דן דוד לתחום חקר המוח, עבור הטכנולוגיה שעומדת בבסיס החברה. החברה הוקמה ב-1998 בהשקעה של גורמים פרטיים בלבד, שעד היום הסתכמו ב-12 מיליון דולר, אליהם התווספו רווחים של 4-5 מיליון דולר מהמוצר לתחום המוח, שהושקעו בחזרה בחברה.

לראות עצים כדי למפות את היער

גרינוולד סיפר היום ל"גלובס" כי בין המשקיעים נמצא מספר דמויות בולטות בעולם הביומד הישראלי, וכן גם פרופ' יוסי שלזינגר, שהיה מעורב בין היתר בהמצאת התרופה לסרטן ארביטוקס.

גרינוולד מסביר כי הטכנולוגיה של אופטיקל מבוססת על צילום של סדרת תמונות של העין ומעקב אחרי מיקום כדוריות הדם האדומות, כדי למפות את נימי הדם הבלתי נראים.

"זה כמו להבין את מפת הכבישים מתוך תצלום מלוויין, בעזרת מעקב אחרי תנועת המכוניות", הוא אומר.

הפטנט של החברה הוא הן על עצם המחשבה למפות את נימי הדם באמצעות ההפרשים בין התמונות, והן על טכנולוגיית עיבוד התמונה, שמאפשרת לזהות הפרשים זעירים בין התמונות ולהבין את פשרן.

גרינוולד המציא את המוצר בהיותו מדען במעבדות IBM ואוניברסיטת רוקפלר בארה"ב, והמשיך לפתח אותו במכון ויצמן. חברת "ידע" של המכון, היא בעלת זכויות ומניות בחברה.

"בהתחלה מכרתי את המוצר למוח למעבדות ממש בעשר האצבעות שלי, וההכנסות הלכו לבנק", הוא מספר. "אחר-כך הקמנו חברה והעברתי לה את כל הזכויות".

בהמשך הבין גרינוולד כי קל יותר יהיה לשווק אפליקציה שמיועדת לתחום העיניים. "בתחום המוח, המוצר שלנו אמנם מגיע לדיוק שמכשירי הדמיה אחרים לא מצליחים להגיע אליו, אבל רק בעומק של סנטימטר מתחת לגולגולת, או אם פותחים את הגולגולת בניתוח מוח. העין לעומת זאת היא שקופה וניתן לראות לתוכה באופן טבעי".

2 מוצרים נמכרו לפייזר

באמצעות מיפוי נימי הדם ניתן לזהות מבעוד מועד מחלות שקשורות בהתנוונות כלי הדם, או מחלות שקשורות בצמיחה בלתי נשלטת והתעבות שלהם. מחלות העיניים הנפוצות ביותר בעולם משתייכות לסוגים האלה.

התחרות של המוצר לתחום העיניים מגיעה מהדמיה בעזרת חומר ניגוד, אשר צובע את נימי הדם. אבל, לדברי גרינוולד, "התמונה שלנו הרבה יותר מדויקת מזו שנוצרת בעזרת חומר הניגוד, ובנוסף חומר הניגוד גורם במקרים נדירים להרגשה לא טובה של הפציינט ובמקרים מאוד נדירים, אבל בלתי ניתנים לחיזוי מראש, אפילו למוות. לכן משתדלים כמה שפחות להשתמש בו".

בנוסף להפצת המוצרים לשוק הקליני דרך מפיצים, החברה פועלת גם לשווק את המוצר שלה לחברות תרופות ומכשור רפואי, אשר מעוניינות לבחון את השפעת המוצרים שלהן על מצב נימי העין. החברה כבר מכרה שני מכשירים לחברת פייזר ונמצאת במו"מ למכירת מכשירים נוספים לחברה באותו סדר גודל.

"אפשרות אחרת היא שאנחנו נשתלב בביצוע הניסוי עבור פייזר", אומר גרינוולד. "הבנו שאם מוצר כמו שלנו הופך לחלק מניסוי בשל השלישי, החברה יכולה להזמין גם 300 מכשירים".

הטכנולוגיה של המכשיר עשויה לשמש בעתיד הרחוק יותר גם ליישומים נוספים, מורכבים יותר ולשווקים גדולים עוד יותר, בהם הדמיית כלי הדם בקולונוסקופיה וכן להדמיה של המוח גם בסיטואציה קלינית, כלומר מעבר למעבדות המחקר.