יצרניות האשלג הקנדיות חתמו הסכם להספקת 350 אלף טון לסין

זרוע יצוא האשלג של היצרניות הקנדיות, Canpotex תמכור האשלג לתאגיד הסיני Sinofert ■ מחיר עסקת הספוט לא דווח, אך לפי קנפוטקס: "המחיר שנקבע בעסקה הינו תחרותי" ■ הערכות למחיר האשלג: 355 דולר לטון

זרוע יצוא האשלג של היצרניות הקנדיות, פוטאש , מוזאיק ואגריום הנקראת Canpotex, דיווחה היום כי חתמה על עסקה להספקת 350 אלף טון אשלג לתאגיד הסיני Sinofert כשמחיר העסקה לא דווח, אך קנפוטקס אמרה כי המחיר שנקבע בעסקה הינו "תחרותי". כתב העת FMB מדווח על הערכות בשוק כי החוזה נחתם במחיר דומה למחיר בו חתמה כי"ל, 355 דולר לטון, כ- 5 דולר מעל BPC, ע"פ השמועות.

מתחרתה הגדולה של קנפוטקס הוא התאגיד הבלרוסי , BPC שסגר בחודש דצמבר האחרון עסקה להספקת אשלג לרוכשים סיניים לפי מחיר של 350 דולר לטון אשלג, אחריו דיווחו יצרניות אחרות בהן גם כי"ל הישראלית על חתימת חוזים עם הסינים.

נזכיר כי ב-20 בינואר דווח בכתב העת המקצועי FMB כי כי"ל צפויה לספק לסין 520 אלף טון במחיר של כ-355 דולר לטון. נציין כי גם כי"ל אישרה כי חתמה על חוזה עם סין, אך לא פרסמה את נתוניו.

קנפוטקס אשר התאפיינה עד כה בכך שחתמה את החוזים שלה מול הקונים הסינים לפי המחירים שסגר התאגיד הבלרוסי, סירבה למחיר של 350 דולר לטון והאריכה את המו"מ בינה לבין הסינים.

קנפוטקס לא דיווחה על הגובה המדוייק של המחיר שנקבע בחוזה החדש שהינו חוזה ספוט לפיו משלוח הדשנים ישלח לסין עוד לפני סוף חודש מארס. קנפוטקס אמרה כי עתה היא יכולה להתחייב באופן מלא למכירותיה ברבעון הנוכחי וכן כי תפרסם את תוכנית המחירים שלה לרבעון השני בתחילת חודש מארס.

האנליסטית לימור גרובר מפסגות מזכירה כי בשיחת הועידה לפני כעשרה ימים ציין מנכ"ל פוטאש כי חוזה בין התאגיד בו הוא שותף לבין הסינים עלול שלא להיחתם במחצית הראשונה וכי כיל ו- BPC יתחרטו על המחיר בו חתמו. אך אומרת "כעת אנו רואים כי חברות התאגיד- פוטאש, מוזאיק ואגריום, מעדיפות למלא את ספר ההזמנות ולהתפשר על המחיר כשהלקוח הסיני, במקרה זה Sinofert, מוכן לעבור לפעול בשיטת חוזים לטווח קצר.

לדעת האנליסטית "אין זה מקרה שמדובר כאן על לקוח המוחזק בשיעור של 22% ע"י חברת פוטאש, המספקת 53.6% מסך הכמויות שמייצא Canpotex".

גרובר מציינת כי "ניתן לצפות לחוזי המשך ברבעונים הבאים שכן Sinofert צפויה למכור כ- 4 מיליון טון אשלג בשנה, כאשר שיעור גבוה יותר ממכירות אלה צפוי להגיע מיבוא. בנוסף, המעבר המוקדם מהצפוי למכירות לטווח קצר יסייעו לניתוק הקשר בין החוזה עם הסינים לתנודות בביקוש העולמי, תופעה לא בריאה לכל הדעות".

יחד עם זאת, אומרת גרובר, "אין ספק שזהו אינדיקטור נוסף המצביע על הנתק בין יצרניות האשלג ועל עלייה ברמת התחרותיות בשוק. התחרותיות הגבוהה תימשך כל עוד קיימים מלאים גבוהים בקרב היצרניות (6-8 מ' טון כיום, כ- 16% מסך היקף הביקוש הצפוי ב- 2010) וכל עוד ניצולת כושר הייצור היא בשיעורים נמוכים יחסית - צפי לכ- 75% ב- 2010 לעומת קרוב ל- 90% בשנת 2007".

לדעתה "יתכן ואנו עדים כאן לתהליך שבסופו יהפוך שוק האשלג לשוק קומודיטיס בעל מאפיינים "נורמאלים" כאשר המחירים מושפעים משיווי המשקל בין ההיצע לביקוש, לפעמים אף בטווח קצר יחסית".