נשיאת המחוזי בחיפה בלהה גילאור יוצאת נגד הקמת בית משפט כלכלי

הצעת החוק להקמת בית משפט כלכלי עברה היום בקריאה ראשונה ■ גילאור: "לא יכול להיות שמגזר אחד עם כסף וכוח יחליט שהוא רוצה בימ"ש מיוחד" ■ שר המשפטים נאמן: "ההתמקצעות תגביר את היעילות"

"לא יכול להיות שכל מגזר לא מרוצה, במיוחד אם הוא מגזר שיש בו כסף וכוח והשפעה. יכול להחליט שמאחר שהוא לא מרוצה ממספר כזה או אחר של זיכויים והרשעות, הוא רוצה שיהיו שופטים כמוהו שיוכלו לדון בעניינו" - כך אמרה היום (ג') נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, בלהה גילאור, המתנגדת להצעת החוק להקמת בית משפט כלכלי שעברה היום בקריאה ראשונה בכנסת. גילאור דיברה בפאנל מיוחד בנושא בכנס לשכת רואי החשבון בים המלח.

לדברי גילאור, "מחר יבואו הרופאים ויאמרו שתיקי רשלנות רפואית מאוד מסובכים ומה השופטים מבינים בזה. אחריהם יבואו המהנדסים, ואחר-כך הארכיטקטים, ואולי בכלל נקים גם בית משפט לפשיעה חמורה. לא יכול להיות בעיניי שהתוצאה של חוסר שביעות-רצון של גורם אחד במשק מהחלטה כזו או אחרת של בית משפט תביא לטלטלה כזו של הקמת בית משפט כלכלי".

גילאור תקפה גם את דברי יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, בראיון שנתן בשבוע שעבר, בו אמר כי נאשמים מזוכים בגלל העומס על השופטים הגורם לכך שאין להם זמן ללמוד את הנושא לפרטיו. "אוקיי, זה נכון", אמרה גילאור, אך באותה מידה איזו מומחיות יש לשופטים שיושבים בתיקים מאוד קשים של פשיעה חמורה? אז אולי נקים בית משפט לפשעים חמורים?"

גילאור תקפה גם את העדיפות שנותנת הצעת החוק לעניינים כלכליים על פני תיקים פליליים רגילים. לדבריה, "למה זה יותר חשוב מהגנב או השודד שנמצאים במעצר עד תום הליכים? כי מדובר באנשים יותר חלשים שאין להם כוח לארגן בית משפט משל עצמם?"

עוד אמרה גילאור כי ממילא התיקים יכולים לארוך זמן בערעור בבית משפט עליון, ובהמשך לרעיון המובע בהצעת החוק, "אולי גם נקים מחלקה כלכלית בבית המשפט העליון?"

גילאור תקפה גם את ניסוח הצעת החוק. לדבריה, "ההצעה מאוד עמומה ומסורבלת. היא לא ניתנת להבנה בקריאה פשוטה, ואני לא מבינה למה".

גילאור התייחסה גם לנושא "התמקצעות היתר". לדבריה, "הדבר הכי יפה בשפיטה זה מגוון הנושאים, והרבה שופטים מאוד אוהבים את הגיוון. במחוזי בחיפה יש שופטים שדנים בתיקים פליליים, ויש להם גם אזרחיים. אם הם היו עוסקים רק בפלילי - הם היו סובלים, ושופט סובל הוא שופט לא טוב. מי שלא בא בבוקר עם שיר לא יכול להיות שופט. מי שלא נכנס בשקיקה לשמוע את האנשים ולקבל החלטות בנושאים המובאים בפניו, לא יכול להיות שופט. לכן, הנושא של ההתמקצעות מדאיג אותי. זה גם יכול להביא לבסוף לקלות של החלטת נוהלים והחלטות. מי שבא אלינו זה אותו צרכן, לקוח. הם קובעים במה אנחנו נדון. ברגע שיש קבוצה מצומצמת מאוד של שופטים שדנים רק בזה, תהיה באיזה מקום קלות של הסתגלות לכל מיני טענות ומצבים, ואפשר ששופט שנקי מכל זה ישפוט אחרת".

לדבריה, העובדה שההצעה שותקת בשאלה האם השופטים יעסקו רק בתיקים כלכליים או יוכלו לעסוק גם בתיקים אחרים, מצטרפת לעמימות בהצעה ומדברת בעד עצמה.

בנוסף, גילאור התנגדה לכך שהצעת החוק קובעת מראש כי המחלקה תהיה בתל-אביב דווקא. "למה לא בחיפה?", היא שאלה. "זה נכון שמרכז העסקים והליבה היא בתל-אביב, אבל דווקא זו הסיבה לקבוע כי המשפט על העסקים יתנהל בחיפה. למה לא? הפריפריות אתי בנושא הזה. כל הזמן שמדברים על תמיכה בפריפריות ומתן עבודה ותעסוקה, זו ההזדמנות. אם תוקם המחלקה הזו במחוזי בחיפה, ו-3 השופטים המיועדים הנוספים יעברו אלינו - כל הנוסעים ברכבת הבאים לפתח בתי המשפט, רואי החשבון וכל היתר, יהיו בחיפה. אם לא הצלחתי בדעת המיעוט שלי לגבי ההקמה, לפחות שזה יוקם בחיפה".

"לא סוף פסוק"

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר כי הצעת החוק להקמת בית משפט כלכלי "היא לא סוף פסוק". לדבריו, "אני אישית מאוד תומך בהתמקצעות. אני חושב שצריך להמשיך בשיטה הזו ולפתח את הדברים הללו. לאור הניסיון יהיה אפשר לדון בהעברת נושאים נוספים לשם, לרבות נושא המסים".

"אני מצטער שחלפו 4 שנים עד שאנו מגיעים לכך שהצעת החוק עברה", הוסיף נאמן. "הצעת החוק הזו היא ניסיון ראשון. היה צריך לעשות זאת מזמן - להביא להתמקצעות של שופטים בנושאים מוגדרים שדורשים ידע מקצועי. הניסיון יוכיח איך אפשר לתקן בעקבות הניסיון וגם להרחיב את ההתמקצעות של בתי המשפט לתחומים אחרים".

לדבריו, יש במערכת השפיטה חומר אנושי מצוין, ואם השופטים הללו יתמקצעו - תושג יעילות רבה.

לדבריו, בצד כל זאת, "זה לא נושא של שחור ולבן". הוא ציין כי הצעת החוק עברה בשעה מאוחרת בערב, בתמיכת 15 חברי כנסת.

השופט בדימוס ומנהל בתי המשפט לשעבר, בועז אוקון, ציין כי הצעת החוק לא מקימה באמת בית משפט, "אלא זה יותר כותרת כללית. לדבריו, "השיטה בישראל היא טלאי על טלאי. אחרי הקמת בית משפט למשפחה או בית משפט מינהלי לא ישב מישהו לבדוק את התפקודים של המחלקות, שמשווה בין המודלים, בוחן איזה מודל עדיף ואולי גם בוחן אילו תיקונים כדאי להכניס באותם מודלים".

לדבריו, עולה שאלה האם הקמת מחלקות מקצועיות לא תפגע בשאר השופטים. מעבר לזה, לדבריו, צריך לדאוג כי לצד ההתמקצעות, השופטים לא יאבדו את היכולת שלהם להתגוון.

נשיא לשכת רואי החשבון, יגאל גוזמן, הביע תמיכה בהצעה. לדבריו, "כל העולם הולך להתמקצעות, ואין שום סיבה שלא תהיה התמקצעות בנושאים הכלכליים".