ההשקעה הסולידית ביותר בעולם

אין סיכוי שארה"ב לא תחזיר את חובה, אבל הבה ונחשב מה יעשו האג"ח בדרך לפדיון

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI

לפי נתוני משרד האוצר האמריקני, בסוף דצמבר, סך החזקות סין באג"ח שהנפיקה ממשלת ארה"ב היו 727.4 מיליארד דולר. בינואר הגדילה סין את החזקותיה באג"ח ממשלתיות אמריקאיות ל-739.6 מיליארד דולר.

מגזין "Chinese weekly" ציטט החודש שלושה קציני צבא סיניים, שניים מהם בדרגת אלוף ואחד בדרגת אלוף משנה בכיר, למכור את איגרות החוב של ארה"ב כחלק ממהלך הנקמה בארה"ב על מכירת נשק לטייוואן.

אפילו אם מדובר בפרסום לא רציני, מחזיקי האג"ח צריכים לתת את הדעת לסיכון הגלום בפוטנציאל הלחץ הפוליטי הטמון בבעל החוב העיקרי.

העיתוי של הסיפור הזה הוא חשוב.

מדינות, כמו חברות, צריכות לגלגל את החוב. חלק ניכר מהחוב האמריקאי שהונפק לציבור (בעיקר הסיני) נלקח כחוב לטווח קצר ולכן עומד למיחזור כבר השנה. כמו בכל גיוס חוב, עלות הגיוס היא קריטית. מישהו בניו-יורק טיימס חישב ומצא שעליית הריבית באחוז אחד, משמעה העלאת תשלומי הריבית המשולמת על החוב בסכום הגבוה מתקציב משרד החינוך, הביטחון והמלחמות בעיראק ואפגניסטן גם יחד (ולא, לא בדקתי את נכונות הנתון).

אם ברק אובמה רוצה למחזר את החוב בלי להעלות את ההוצאות השוטפות שלו דרמטית, הוא צריך לשכנע את ציבור המשקיעים שכלכלת ארה"ב מתאוששת, שהמכשיר הפיננסי מאוד בטוח ולכן פרמיית הסיכון הנדרשת עליו (גם כשאורך האיגרת מתארך) יכולה להישאר נמוכה.

הבעיה היא שהוא לא יכול לתת את הרושם שהתאוששות דרמטית נמצאת מעבר לפינה.

למה? גם מכיוון שזה כנראה לא נכון וגם כי התאוששות מהירה מדי תוביל לניפוח בועה חדשה בשווקים הפיננסים ולצורך להקדים את מועד העלאת הריבית מה ששוב ייקר את עלות הגיוס מבחינת הממשל.

במרץ השנה מסתיים אחד התמריצים החשובים שלקח על עצמו הממשל להזרים למשק האמריקאי והוא רכישת משכנתאות מאוגחות קרי הממשל לוקח הלוואה מהציבור (העולמי) על מנת לממן לציבור האמריקאי דיור. 1.25 טריליון דולר הוקצבו להזרמת חמצן לשוק הנדל"ן האמריקאי.

אחד החששות הגדולים הוא שהפסקת זרם החמצן הזה יהיה הטריגר ל-W שחזה רוביני, כלומר הגורם להתדרדרות נוספת במצב הכלכלה האמריקאית אבל מכיוון שגם הפסימיים בינינו הם כנראה אופטימיים בהסוואה אזי האות היא W דהינו מיד אחרי ההתדרדרות הבאה תגיע ההתאוששות הבאה. העברת המסר למשקיעים, למעסיקים, לצרכנים לסוגיהם שהכלכלה בהתאוששות, שהתרופה פעלה ושהחולה יכול להמשיך בתהליך ההחלמה בלי תרופות נוספות הוא חשוב מאין כמותו.

המסר הזה יקבע במידה רבה את מחיר הגיוס הצפוי. יחד עם זאת כמו שחשוב להעביר לחולה שהוא כבר לא צריך תרופות קרי שהממשל יכול להקטין את מעורבותו בשווקים ובכלכלה הרי חשוב גם להזכיר לחולה שההתאוששות הולכת להיות איטית שהוא צריך לעשות דיאטה וספורט, להקטין בהדרגה את היקף הצריכה ולהגדיל את ההשקעות.

התלות החיצונית בסינים כמקור הון עיקרי ומוביל היא ללא ספק מאוד בעייתית בייחוד על רקע הקונפליקט המובנה שהסינים צריכים שהצרכן האמריקאי יצרוך יותר על מנת שהיצוא הסיני יגדל בעוד שהאמריקאים צריכים שהצרכן האמריקאי יצרוך קצת פחות על מנת שהחוב לסין יקטן.

המסר למשקיע הישראלי המתבונן באג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים כמדד לריבית חסרת סיכון, הוא שאין חיה כזו ריבית חסרת סיכון.