הממונה על השכר הגיע להסכמה עם ועד עובדי חברת החשמל

בין החריגות שהעובדים מסכימים להפסיק ולהכיר בתשלום הזה כחריגה ניתן למנות דרגת כוכב המעניקה תוספת אחוזית ■ גמלאי חברת החשמל יועברו להצמדת הגמלה למדד המחירים לצרכן

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, הגיע היום (א') להסכמה היסטורית עם ועד עובדי חברת החשמל. ל"גלובס" נודע כי לראשונה בהיסטוריה, עובדי חברת החשמל הסכימו להכיר בחריגות השכר שהיו עד כה בחברה ולהפסיקן לאלתר. לפי הבטחה בעל פה שנתן יו''ר ועד העובדים, מיקו צרפתי ובתיווכו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, חלק מהתשלומים בגין החריגות הללו יופסקו לאלתר.

נזכיר כי בין החריגות שהעובדים מסכימים להכיר בהן ניתן למנות תשלום הענקת "דרגת כוכב" המעניקה תוספת שכר אחוזית, וקידום בדרגות לגמלאים כלומר עובדי חברת החשמל נהנו עד היום מתוספות שכר גם לאחר פרישתם. עוד הוסכם כי תימשך הפחתת השכר בסך 0.3% שהחלה לפני חצי שנה כחלק מהליך ההידברות בעניין החריגות, ולאחר שייחתם הסכם קיבוצי חדש במגזר הציבורי כולו, יוותרו העובדים על 0.5% נוספים. הפחתת שכר זו באה כאלטרנטיבה להשבת כספים באופן רטרואקטיבי, בגין החריגות בנוסף, עובדים שנקלטו בשנת 2004 ואילך לא יקבלו עוד משכורת 14 כמו העובדים הוותיקים. מדובר בקבוצה של 100 עובדים, והוסכם כי תוקם ועדה שתבחן דרכים לפצות אותם על כך.

כמו שאר עובדי המדינה

ההסכמה החשובה מכולן היא שלראשונה בהיסטוריה, גמלאי חברת החשמל יועברו, כמו שאר עובדי המדינה, להצמדת הגמלה למדד המחירים לצרכן, ולא להסכמי השכר של העובדים הפעילים כפי שמתקיים כעת. הגמלאים יקבלו על כך תמורה: הם יזכו לתוספת חד פעמית של 5%-20% מגובה הגמלה, בניכוי חריגות השכר (דרגות שקיבלו והוכרו כחריגות). בכל מקרה, כל הגמלאים יקבלו לפחות תוספת של 5% גם לאחר הניכוי. הסיכום הזה מהווה הישג חסר תקדים מבחינת אילן לוין וסגנו, ברק שטרוסברג, אשר ניהל את המו''מ מול עובדי חברת החשמל, שכן זו הפעם הראשונה שהגמלאים מתנתקים משכר העובדים הפעילים. בעקבות ההסכם, היקף החיסכון בגין הפחתת השכר והפחתת ההפרשות הפנסיוניות נאמד על כחצי מיליארד שקל.

כזכור, קידום בדרגות אחרי פרישה היא נורמה שמקובלת אך ורק בחברת החשמל. כזכור, בשנת 1999 פרסם מבקר המדינה דו''ח חריף בנושא חריגות שכר בחברת חשמל. בעשור האחרון ניסו ללא הצלחה הממונים על השכר לדורותיהם להסדיר את נושא חריגות השכר. לאחרונה אלי כהן, הממונה לשעבר, הצליח להסדיר את הנושא לגבי הבכירים בחברה, וכעת לוין, השלים את המלאכה.

לפי ההערכות, הסכמת הוועד לדרישות של לוין מגיעות אחרי שהממונה על השכר הנחה להפסיק לשלם את חריגות השכר. יצוין כי הסיכום סולל את הדרך להאצת הרפורמה במשק החשמל, שנתקעה עד היום בגלל מחלוקות אלה.