רמי לוי הציע לרכוש את פרויקט הולילנד בירושלים ב-145.5 מיליון שקל

הקרקע של נידר מיועדת לבניית 265 יחידות דיור וכ-1,600 מ"ר מסחר בפרויקט היוקרתי ■ מכירת הדירות צפויה להניב הכנסות של 400-600 מיליון שקל ■ את ההצעה הגיש לוי בשותפות שווה עם נהור - חברה-בת של חברת האוטובוסים דן ■ לוי: "אני ממש לא טייקון נדל"ן"

חודש לאחר שזכה במכרז מנהל מקרקעי ישראל להקמת קניון במבשרת ציון, הפתיע אתמול (א') רמי לוי את הנוכחים בביהמ"ש המחוזי בירושלים בהצעה לרכוש את פרויקט הולילנד של חברת נידר (בהקפאת הליכים) בעיר, תמורת 145.5 מיליון שקל במזומן - כך נודע ל"גלובס".

הקרקע של נידר, בשטח של 9 דונם, מיועדת לבניית 265 יחידות דיור וכ-1,600 מ"ר מסחר בפרויקט היוקרתי. מכירת הדירות צפויה להניב הכנסות של 400-600 מיליון שקל. את ההצעה הגיש לוי בשותפות שווה עם נהור, חברה בת של חברת האוטובוסים דן, המיוצגת על ידי עו"ד יעל זפיר אביגדור.

יחד עם רכישות נדל"ן נוספות של לוי מהחודשים האחרונים, עשוי להגיע היקף יחידות הדיור המתוכננות על קרקעות שבשליטתו ליותר מ-1,000 כשלצידן מתוכננים גם שטחי מסחר אותם הוא עשוי לנצל להרחבת פעילות הקמעונאות שלו.

לוי מבהיר היום כי "אני ממש לא טייקון נדל"ן. תמיד היו לי עסקי נדל"ן, ואני מתקדם שם בצורה זהירה. זה חלק מהעסקים שלי, ואמשיך להתעסק בכך, אבל זו פעילות פרטית ונפרדת מפעילות הקמעונאות המרוכזת תחת החברה הבורסאית, שם ההתמחות שלי וזה העסק החזק שלי".

בחודש שעבר מכר לוי 4.5% ממניותיו ברשת הקמעונאות הנושאת את שמו, תמורת כ-42 מיליון שקל. אז הסביר, כי בכספי המימוש הוא מתכנן בין היתר לפתח ולרכוש קרקעות ומרכזים מסחריים נוספים. ימים ספורים לאחר מכן זכה במכרז של המינהל במבשרת ציון תמורת 9 מיליון שקל, וכעת לוי מסביר כי "הכסף עוד לא נוצל במלואו ויש עוד דברים שמתוכננים להמשך, בעיקר בכל מה שקשור למרכזים מסחריים ולסופרמרקטים. אני איש עסקים, ואם יהיו עוד אפשרויות, אשקול אותן".

עמיקם בן צבי, המרכז את פעילות הנדל"ן של דן באמצעות נהור, הסביר היום כי "ביני לבין רמי לוי יש יחסי אמון, ולכן החלטנו שאפשר לשתף פעולה בתחום הנדל"ן בירושלים". הנושה הגדול של נידר בפרויקט הוא בנק לאומי, לו חייבת החברה 128 מיליון שקל. כונס הנכסים של הפרויקט מטעם הבנק הוא עו"ד עופר שפירא.

זועמים על ה"מחטף"

הדיון בביהמ"ש אמש ארך מספר שעות, בין השאר מכיוון שרמי לוי ונהור לא הספיקו להגיש ערבות. בחברת פרשקובסקי, שהתחרתה אף היא על המתחם, הופתעו מהמתחרה שצץ פתאום, והעלו את מרכיב המזומן בעסקה ל-95 מיליון שקל. בנוסף, מציעה פרשקובסקי לשלם לנושיה של נידר בפרויקט 80% מהתמורות ממכירת דירות שמעל 400 מיליון שקל.

יוסי פרשקובסקי, מבעלי החברה, כינה את ההצעה המתחרה "מחטף", ואמר כי "הפרויקט הזה הולך להיות פרויקט הדגל שלנו בירושלים. אנחנו מתכוונים להקים פרויקט יוקרתי כמיטב המסורת שלנו, ולא לעשות מחטף. כבר באוגוסט הגשנו ערבות, עמדנו בתנאי ההתמחרות אחד לאחד, ולבוא ולבקש מאיתנו לשלם את הכול במזומן, זה לא אפשרי".

מחזיקי האג"ח של נידר, להם חייבת החברה 146 מיליון שקל, ייפגשו מחר כדי לבחור את ההצעה המועדפת על ידם. ביום רביעי ייערך דיון נוסף בביהמ"ש, וביום חמישי יכריע השופט המחוזי יוסף שפירא בנושא.

רצף של עסקאות נדל"ן

בינואר השנה רכש כאמור לוי שטח המיועד למסחר בהיקף של 2,437 מ"ר במבשרת ציון תמורת 9 מיליון שקל. לוי כבר מחזיק במקום שטח של כ-7 דונם, ועליו יוקם הקניון הראשון שבכוונתו להקים. שטח הקניון צפוי להגיע לכ-15 אלף מ"ר, שמתוכם 3,000-4,000 מ"ר יאוכלסו בידי רשת השיווק של לוי.

עוד בחודש שעבר, חתם לוי על עסקה לרכישת חלקה של חברת פרופיט בפרויקט לבניית 170 יח"ד בגבעת המטוס בירושלים (גם שם יחד עם נהור), תמורת סכום של עד 15 מיליון שקל.

באפריל 2009 רכש לוי את חלקה של דלק נדל"ן במתחם הרכבת בירושלים תמורת 25 מיליון שקל (כפול משווי הנכס בספרי החברה), ועוד קודם לכן, בדצמבר 2008, רכש את חלקה של חברת ב. יאיר בקרקע בדרך חברון בעיר תמורת 15 מיליון שקל.