בתי-קולנוע רבים באירופה יחרימו את הסרט "עליסה בארץ הפלאות"

הסיבה: וולט דיסני מבקשת לקצר את הזמן שבין יציאת הסרט לקולנוע לבין ההפצה של גירסת ה-DVD

יצרנית הסרטים וולט דיסני מתעמתת באירופה עם מספר רשתות גדולות של בתי-קולנוע המאיימות להחרים את הסרט "עליסה בארץ הפלאות" שייצא בקרוב לאקרנים, לאחר שדיסני הודיעה כי תקדים את ההפצה של גירסת ה-DVD של הסרט.

דיסני מבקשת לקצר בחודש את פרק הזמן שבין יציאת הסרט לבתי-הקולנוע לבין מועד ההפצה של גירסת ה-DVD שלו, ולצמצמו מ-17 שבועות ל-13 שבועות. המהלך נועד להגדיל את מכירות ה-DVD, שנמצאות במגמת ירידה, ולאפשר לדיסני להשתמש במסע הפרסום כדי לקדם את הסרט בבתי-הקולנוע.

מסר לתעשייה

אלא שרשתות בתי-הקולנוע חוששות כי הקדמה של שחרור ה-DVD תפגע במכירות הכרטיסים של "עליסה בארץ הפלאות", סרט פנטזיה בתלת-מימד בבימויו של טים בארטון ובכיכובו של ג'וני דפ.

"דיסני אינה ממלאת אחר הצד שלה בעסקה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית יורי ברדוולד, נציג Pathe והמועצה הלאומית של בעלי בתי-הקולנוע בהולנד. "יש הסכם בין מפיצי הסרטים לבין בעלי בתי-הקולנוע, שחייב להיות חלון של 4 חודשים לפחות בין יציאת הסרט לאקרנים לשחרור ה-DVD".

ברדוולד הוסיף כי רשתות הקולנוע, כ-80% מהשוק ההולנדי, לא יקרינו את הסרט. "נפסיד כסף בגלל החלטה שלנו", הוא אומר. "ציפינו שזה יהפוך לאחד הסרטים הפופולריים ביותר של 2010, אבל החלטנו שאנחנו צריכים לשלוח מסר לתעשייה כולה: אם אתה לא מקבל את התנאים שלנו - לעולם לא נקרין שוב את הסרטים שלך".

אם יוטל חרם על הסרט גם בבריטניה, שוק הקולנוע הגדול ביותר באירופה - ישפיע הדבר משמעותית על דיסני ועל ביצועי הסרט ברחבי העולם במונחים של מכירת כרטיסים.

ל"עליסה בארץ הפלאות" יש זיקה חזקה לבריטניה. רבים מהשחקנים בסרט הם בריטים. טים בארטון מתגורר בלונדון, והקרנת הבכורה של הסרט מתוכננת להיערך בבריטניה ב-5 במארס, בנוכחותו של הנסיך צ'ארלס כאורח הכבוד.

יש מקרים חריגים

אף רשת בתי-קולנוע בבריטניה עדיין לא הביעה תמיכה פומבית בחרם על הסרט, אך קיים חשש גובר מההשלכות ארוכות-הטווח של קיצור החלון בין יציאת הסרט לאקרנים לשחרור גירסת ה-DVD.

פיל קלפ, מנכ"ל התאחדות בתי-הקולנוע בבריטניה (CEA), אמר ל"פייננשל טיימס" כי תקופת החלון "מקדמת באופן יוצא מהכלל גם את האינטרסים של התעשייה, וגם - וזה חשוב עוד יותר - את האינטרסים של הצרכן, כפי שניתן לראות מנתוני השיא של ביקורים בקולנוע ורכישת הכרטיסים".

דיסני עושה מאמצים להפיג את החשש של בעלי בתי-הקולנוע: "חשוב לנו שתהיה פעילות עסקית בריאה בבתי-הקולנוע, ופעילות עסקית בריאה בתחום הווידיאו הביתי", אמר בוב צ'פק, נשיא לענייני הפצה בדיסני. "אנו ממשיכים להיות מחוייבים לקיומם של חלונות הפצה ביחס לבתי-הקולנוע, תוך הכרה במקרים חריגים שבהם יש צורך לקצר את מסגרת הזמן".